تولید 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی


تولید 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: از ابتداء سال جاری تا کنون از 80 هزار تن گوشت قرمز تولیدی در خراسان رضوی حدود 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید شده است.

محمد نبوی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان تولید گوشت توسط عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: عشایر ۱/۵ درصد معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و حداقل ۲۵ درصد گوشت قرمز مصرفی معادل ۲۰۰ هزار تن را در کشور تولید می‌کنند. در خراسان رضوی نیز عشایر ۲ درصد جمعیت روستایی و کمتر از یک درصد جمعیت کل استان یعنی معادل ۷۱۴۵ خانوار را تشکیل می‌دهند. این تعداد در ۱۳ شهرستان استان مستقر هستند.

وی افزود: از ابتداء سال جاری تا کنون از ۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولیدی در خراسان رضوی حدود ۱۲ هزار تن گوشت توسط عشایر استان تولید شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: از ابتداء سال جاری تا کنون ۸۸ هزار تن از انواع علوفه بین عشایر استان توزیع شده که از این میزان ۳۸ هزار تن کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر فقط در خراسان رضوی تولید و توزیع شده است.

نبوی‌فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضمن پیگیری‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از علوفه مورد نیاز عشایر از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان، حدود ۳۰ درصد از طریق سازمان عشایر ایران و حدود ۴۰ درصد از طریق بازار آزاد تامین شده است. خریداری علوفه از بازار آزاد سبب تغییر قیمت آن شده است.

شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار عشایر خراسان رضوی ۶۸ درصد است

وی با اشاره به تامین آب عشایر استان ادامه داد: شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار یا دائم میان عشایر در کشور ۶۳ درصد است که خوشبختانه در خراسان رضوی این شاخص به ۶۸ درصد رسیده است و ۳۲ درصد باقی مانده نیز هیچگونه مشکلی در برخورداری از آب شرب نداشته و میزان آب مورد نیاز از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی عنوان کرد: در تلاش هستیم تا ظرف سه الی چهار سال آینده تمام مناطق استان را از آب شرب پایدار برخوردار کنیم. در سال جاری نیز این پروژه در حال اجرا است، همچنین در هفته گذشته کلنگ پروژه انتقال آب از سد چهچهه کلات به مناطق عشایری کلات و سرخس زده شد. امیدوارم که این طرح به زودی اجرا شود و این دو شهرستان از آبرسانی سیار بی‌نیاز شوند.

نبوی‌فرد اظهار کرد: هرساله اعتباری که برای آبرسانی بین عشایر ۹۰۰ میلیون تومان بود، اما خوشبختانه در سال جاری این اعتبارات هرچند که اوراق بود به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و سه برابر شده است.

خرید حمایتی حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ راس دام در خراسان رضوی/ تحویل ۴۰۰۰ تن جو با قیمت دولتی به عشایر استان

وی با اشاره به سهمیه خرید حمایتی دام عشایر تصریح کرد: سهمیه‌ای که برای خرید دام عشایر در کشور تخصیص پیدا کرده یک میلیون راس دام بوده است و تاکنون ۱۱۳ هزار راس دام خریداری شده که از این میزان حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ راس دام در خراسان رضوی با مبلغ ۴۸ میلیارد تومان از عشایر خریداری و هزینه آن پرداخت شده است. همچنین ۴۰۰۰ تن جو با قیمت دولتی به عشایر تحویل داده شده است. خراسان رضوی مقام اول خریداری دام عشایر را به خود اختصاص داده است.

تولید 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی

ذخیره سازی ۱۳۰۰ تن گوشت قرمز در خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: تاکنون کلیه دام‌های خریداری شده معادل ۱۳۰۰ تن در استان کشتار و ذخیره‌سازی شده و در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام و دولت نیز قرار گرفته است.

تولید 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی

توزیع ۱۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی میان عشایر خراسان رضوی

نبوی‌فرد با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر استان خاطر نشان کرد: در سال جاری ۱۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان بوده که میان مناطق عشایری توزیع شده است. برای سال آینده ۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان است که پیگیر افزایش این سهمیه هستیم تا به مناطق ییلاق‌ و قشلاق یا مناطقی که از برق دائمی برخوردار نیستند تحویل داده شود.

افزایش ۲۰ درصدی توزیع علوفه میان عشایر خراسان رضوی

وی افزود: توزیع علوفه بین عشایر نسبت به سال گذشته تقریبا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و احتمالا عشایر نیز دام بیشتری به بازار عرضه کرده‌اند. در سال جاری برآورد اولیه تولید گوشت توسط عشایر تقریبا ۱۲ هزار و ۵۵۰ تن بوده است با این حال خشکسالی نیز بی‌تاثیر نبوده و تولید لبنیات میان عشایر کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: در چند روز گذشته در استان احداث کارخانه تولید کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر صورت گرفته و ظرف حداکثر ۱۰ ماه آینده این کارخانه تکمیل و با تحویل ۶۰ هزار تن کنسانتره در سال راه اندازی خواهد شد.

نبوی‌فرد تاکید کرد: چانچه منابع دولتی مانند وزارتخانه، سازمان عشایر و استانداری کمک کنند تا اعتبار مورد نیاز برای ساخت کارخانه که حدود ۵۰ میلیارد تومان است به اتحادیه عشایر پرداخت شود می‌توانیم کنسانتره تولید شده را به سایر استان‌ها نیز تحویل دهیم.

انتهای پیام


منتخب امروز


رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!