مایه کوبی سه میلیون دام سبک استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی در دست اقدام است


مایه کوبی سه میلیون دام سبک استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی در دست اقدام است

قصرشیرین - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مایه کوبی سه میلیون راس دام سبک در این استان علیه بیماری تب برفکی از ابتدای دی ماه شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان سال به اتمام برسد و تمام جمعیت دامی سبک علیه این بیماری واکسینه شوند.

حسین حیدری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین بیماری های دامی که صنعت دامپروری را تهدید می‌کند، تب برفکی است که یک بیماری ویروسی واگیردار است و حیوانات زوج سم اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و در صورت بروز در جمعیت دامی، خسارت اقتصادی هنگفتی را به صنعت دامپروری وارد می‌آورد.

وی با بیان اینکه از مهمترین راه‌های کنترل بیماری تب برفکی انجام واکسیناسیون است، اظهار کرد: در مورد واکسیناسیون دام‌های عشایر خارج استان نیز ۱۰ اکیپ عملیاتی طی مدت ۲۵ روز کاری تمام دام‌های عشایر مستقر در استان های ایلام، خوزستان و لرستان را واکسینه کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: جهت ارزیابی وضعیت واکسیناسیون تب برفکی، رصد و پایش بیماری و بررسی مشکلات عشایر نیز بازدیدی با حضور مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه، مسوول حراست و رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی به همراه مدیر کل دامپزشکی استان ایلام و رییس شبکه دامپزشکی شهرستان دهلران در روزهای دوم و سوم اسفند ماه جاری از مناطق عشایری انجام شد.

حیدری ادامه داد: استان کرمانشاه دارای سه میلیون راس دام سبک و حدود ۱۵۰ هزار راس دام سنگین است تا به عنوان قطب دامپروری در کشور مطرح باشد.

وی تاکید کرد: جمعیت دام عشایر استان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس است که حفظ و حراست از این سرمایه عظیم از وظایف خطیر اداره کل دامپزشکی است.

استان کرمانشاه از کانون های دامپروری در غرب ایران محسوب می شود و به دلیل اقلیم های گرم، متعدل و سرد موجود در این استان، دامداران و عشایر همواره از موهبت مراتع قشلاقی و ییلاقی آن بهره مند شده‌اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

"اسب کرد" ثبت جهانی شدن را انتظار می‌کشد