هنرستان سبز خیرساز مریم کریمی شیرازیا در منطقه 7 تهران افتتاح شد


هنرستان سبز خیرساز مریم کریمی شیرازیا در منطقه 7 تهران افتتاح شد

تهران-ایرنا-هنرستان دخترانه خیرساز مریم کریمی شیرازیا با «بهره‌وری سبز» با حضور مسئولان آموزش و پرورش و خیرین مدرسه‌ساز در منطقه هفت پایتخت افتتاح شد.

به گزارش عصر شنبه ایرنا، هنرستان دخترانه سبز و خیرساز مریم کریمی شیرازیا با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان احداث شده است که ۱۲ میلیارد تومان از این اعتبار را اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران پرداخت کرده و باقی اعتبار را خیر متقبل شده است.

این هنرستان شامل هفت باب کلاس درس، هشت باب اتاق اداری، ۶ باب آزمایشگاه و کارگاه و امکانات دیگری از جمله نمازخانه، کتابخانه و سالن چندمنظوره در زیر بنای دو هزار و ۴۰۰ مترمربع و مساحت ۲هزار و ۱۲۲ مترمربع احداث شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح هنرستان دخترانه سبز و خیرساز مریم کریمی شیرازیا با تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز گفت: بخش عمده‌ای از کارهای دولت را خیرین بدون توقع و چشم‌داشت انجام می‌دهند، سعادتی است که مال، قدم، قلم و اندیشه‌ انسان برای کار خیر صرف شود.

سمیه رفیعی با اشاره به کمبود و وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی در تهران افزود: برای وضعیت مدارس این شهر باید فکر عاجلی شود، تهران با توجه به اینکه پایتخت است و به عنوان شهر برخوردار شناخته می‌شود اما به لحاظ فضای آموزشی جزو شهرهای کم‌برخوردار است.

وی بیان کرد: در بازدیدی که از بعضی از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران داشتیم، سن فرسودگی مدارس بالاست، شیوع کرونا باعث شد که مدارس تعطیل شوند و گرنه با یک فاجعه غیرقابل جبران رو به رو بودیم.

رفیعی اظهارداشت: برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی در تهران باید مرجع تشخیصی داشته باشیم که محرومیت در حوزه آموزش به درستی تعریف و سرمایه‌ها به درستی هزینه شود و افرادی که قصد مشارکت دارند، با آینده‌نگری و چشم‌انداز منظمی در این حوزه نقش داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مدارس سبز گفت: این مدارس الگوی بسیار خوبی برای شروع یک فصل جدید در حوزه ساختمان‌سازی است، از لحاظ فضای فیزیکی، در ساختمان‌سازی با یکسری مسایل مثل خاموشی‌ها در فصل تابستان، مصرف گاز و انرژی در زمستان مواجه هستیم و یکسری اصول را در این حوزه برای کشوری مثل ایران که منابع طبیعی محدودی دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رفیعی افزود: گرد و غبار، نخاله‌های ساختمانی، یونولیت‌هایی که در ساختمان‌سازی به کار می‌رود، عوارض و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، قوانین و مقرراتی در احداث ساختمان‌های سبز وجود دارد اما کمتر اجرایی می‌شود، بر این اساس، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از همکاری و همفکری نهادهای فعال در حوزه محیط زیست برای ساخت مدارس سبز استقبال می‌کند.

سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه هفت تهران نیز در این آیین وضعیت مدارس این منطقه را نامناسبت عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از مدارس این منطقه عمر بالای ۷۰ سال دارند و هزینه‌های نگهداری آنها بیشتر از هزینه‌های آموزشی است.

بهمن حق‌شناس افزود: همچنین بیشتر مدارس منطقه هفت، خانه مدرسه هستند؛ در سال‌های گذشته، مالکان خانه‌های خود را به آموزش و پرورش اهدا کردند، این مدارس کوچک هستند و عمر بالای ۶۰، ۷۰ سال دارند.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز بیان کرد: یکی از قدم‌های خیری که هر کس می‌تواند در زندگیش بردارد و صالحات و باقیات شود، مدرسه‌سازی است و خیر آن سال‌های سال برای کسانی که در ساخت مدرسه مشارکت کردند، خواهد رسید.

مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، نصرالله آبادیان شهردار منطقه هفت، محمدرضا قربانی مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و خیرین مدرسه‌ساز نیز در این آیین حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه با توجه به کمبود برق و آب در کشور بیش از سال‌های پیش مورد توجه قرار گرفته است. قطعی طولانی مدت برق در اقصی نقاط کشور و همچنین کمبود آب در مناطق جنوبی باعث شد توجه عموم جامعه به صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی معطوف شود.

در این راستا علاوه بر عموم مردم، ادارات و مراکز آموزشی هم سهم بزرگی در مصرف منابع و انرژی دارند که باعث شد مباحث مربوط به مدیریت سبز در دستور کار قرار گیرد. امروزه سازمان‌ها در نظر دارند با توسعه ساختمان‌های سبز در شهر و روستاها با مدیریت انرژی، آب، پسماند و مواد و مصالح، آسیب‌های محیط‌زیست را به حداقل برسانند.

اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه تاکیدات بسیاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت سبز داشته است که بر این اساس سازمان نوسازی، توسعه و مدارس کشور به عنوان متولی اصلی مدرسه‌سازی، دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را با نظر متخصصان و کارشناسان تهیه کرد.

بر اساس تعریف کارشناسان، یک ساختمان سبز دارای ساختاری است که طراحی، ساخت، بازسازی، بهره‌برداری یا استفاده مجدد از آن در یک روش کاملا زیست محیطی یا منابع کارآمد مورد توجه قرار گرفته است.

ساختمان‌های موسسات آموزشی هم مانند بسیاری از ساختمان ها تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر محیط دارند. با توجه به آخرین آمار مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۰۵هزار مدرسه (۵۵۰ هزار کلاس درس) لازم است اصول و دستورالعمل‌های مرتبط با مباحث مدیریت سبز در مدارس در نظر گرفته شود.

مدارس سبز با مدل‌سازی رفتار پایدار، درک دانش‌آموزان، کادر مدارس و حتی عموم مردم را نسبت به محیط زیست و مسئولیت‌های هر یک در این محیط افزایش می‌دهد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)