ضرورت آگاه سازی مردم نسبت به ابعاد مختلف بعثت پیامبر (ص)


ضرورت آگاه سازی مردم نسبت به ابعاد مختلف بعثت پیامبر (ص)

حجت الاسلام والمسلمین بنی هاشمی گفت: حوزه های علمیه با برنامه ریزی، مردم را با ابعاد مختلف بعثت پیامبر (ص) آشنا و آگاه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است. حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

به مناسبت بعثت پیامبر گرامی اسلام، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «سیدجلال بنی هاشمی» استاد حوزه علمیه تهران انجام داده است که در ادامه می خوانید.

بعثت به چه معناست؟ درباره معانی بعثت توضیح دهید؟در قرآن به موضوع بعثت پیامبر (ص) چگونه پرداخته شده است؟

روزه گرفتن و عبادت همتایی ندارد بنا به روایاتی که در این زمینه وجود دارد که چهار روز در طول سال مانند عید قدیر، عید مبعث، روز دحوالارض، از نظر عبادت به ویژه روزه گرفتن در این روز دارای اهمیت زیادی است.

کلمه بعثت، مبعث از ریشه بعث است به معنی تحرک و جنبش و خیزشی است که انسان باید داشته باشد. در زمانی که ملت عرب در جاهلیت به تمام معنا قرار داشته است. خداوند و پروردگار عالم از روی لطف و عنایتی که داشته، پیامبری را از میان خود آنها برگزید. خداوند در آیه دوم سوریه جمعه فرموده است:« هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» اوست که در میان مردم بی سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را [از آلودگی های فکری و روحی] پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند. آیاتی از این دست وجود دارد. خداوند منت نهاد و لطف کرد به بشریت یک پیامبر بزرگواری را برگزید تا مردم را از این جهالت و نادانی و تاریکی ها به سمت نور هدایت کند.

پیامبر گرامی اسلام زحمات فراوانی را کشید و از همان لحظه ای که در غار حرا بنا به نص سوره شریفه العلق که آمده است: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ . معلوم می شود که مساله قرائت، نوشتن و علم و آگاهی و دانش مهم است و پیامبر گرامی اسلام برای همین آمده است تا مردم را از جهالت و از جهل و نادانی به سمت علم و فضیلت و فضائل دینی و اخلاقی هدایت کند و واقعا هم پیامبر گرامی اسلام زحمات فراوانی در این زمینه کشید و موفق هم شد که مردم را از آن جهالت های عجیب و غریب که قبل از اسلام داشتند به سمت اخلاق خوب و نیک و دانش و فضیلت و بصیرت هدایت کند.

انجام چه اعمالی در شب و روز مبعث حضرت محمد (ص) توصیه شده است؟

شب مبعث حضرت «رسول اکرم (ص)» از جمله زمان‌هایی است که اعمال خاصی دارد، در این شب غسل، خواندن زیارت «امیرالمومنین (ع)» و همچنین خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره‌های «حمد، فلق و ناس» را یک بار و نیز «سوره اخلاص» چهار بار خوانده می‌شود، عملی ارزشمند است. همچنین به شب مبعث «رسول اکرم (ص)» را «لیلة المحیا» گفته می شود و شب بعثت «پیامبر اکرم (ص)» شبی ارزشمند و با فضلیت برای مومنان است، در این شب که از آن با عنوان «لیلة المحیا» یاد می‌شود نماز شب و شب زنده داری ثواب فراوانی را برای بجا آوردنده دارد. نام گذاری این شب با عنوان «لیلة المحیا» به معنای شب احیا و شب زنده داری است.

اعمال روز مبعث «پیامبر اکرم (ص)» نیز بسیار ارزشمند و با فضیلت است، به جا آوردن غسل، گرفتن روزه، فرستادن صلوات، خواندن زیارت «امیرالمومنین (ع)» و زیارت «پیامبراکرم (ص)» ثواب بسیار دارد، همچنین بر خواندن نماز دوازده رکعتی که در هر رکعت «سوره حمد و یس» را بخوانند و پس از نماز چهار بار «سوره حمد» را بخواند و سپس چهار بار بگویند: سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لا اله الاّسفارش شده است.

چرا مبعث حضرت محمد (ص) مهم و دارای اهمیت است؟

پیامبر اکرم (ص) در سن چهل سالگی از سوی خداوند متعال برای راهنمایی مردم به رسالت مبعوث شدند، بعثت پیامبر اکرم (ص) حادثه‌ای بزرگ در سرنوشت هدایت بشری بوده و عظمت این امر عاملی بود که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند آماده سازد. وقتی پیامبراکرم (ص) در غار حرا به تفکر و عبادت مشغول بودند، با نزول نخستین آیات «سوره علق»، بعثت ایشان آغاز شد و با نخستین آیات «سوره مدثر» ادامه یافت. پیامبراکرم (ص) پس از مبعوث شدن ابتدا همسرشان حضرت خدیجه (س) و پسرعمویشان حضرت علی (ع) را در جریان نبوت خویش قرار دادند، سه سال بعد با نزول آیه ۲۱۴ سوره شعراء «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ» خویشان خود را به رسالت دعوت کردند.

همچنین در سوره شعرا و در آیه ۹۴ به صورت مستقیم خداوند متعال دعوت پیامبر اکرم (ص) را وارد مرحله جدیدی کرد و در آیه ۹۴ سوره حجر «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ، پس تو آشکارا آنچه مأموری به خلق برسان و از مشرکان روی بگردان» در حقیقت از پیامبر اکرم (ص) خواسته شد تا دعوت خود را علنی کنند.

حوزه های علمیه برای پرداختن به موضوع بعثت چه وظایفی دارند؟

حوزه های علمیه باید این نقش هدایتگری را با هنرمندی عالی اجرا کنند و برنامه ریزی کنند و تشکیلات منسجمی را نه در موازی هم، متاسفانه در بسیاری از موسسات و بنیادهایی که در این زمینه به وجود آمده است بسیاری به موازات هم فعالیت می کنند که این امر صحیح نیست.

باید برنامه ریزی صحیحی انجام شود و هر گروه، موسسه و بنیادی در بعدی از ابعاد مساله بعثت کار کند و مردم را نسبت به این مساله آگاه سازند. بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه جوانان تشنه این مساله هستند. امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب اسلامی هر ساله با نامه ای که برای دانشجویان خارج از کشور می فرستند چقدر تاثیرگذار است. حوزه های علمیه باید فکرها، تفکرات و اندیشه هایی که نیاز به دانش و آگاهی در زمینه بعثت دارند را تغذیه کنند و خوراک فکری و علمی برای آنها تهیه کنند و در اختیارشان قرار دهند. این اقدامات انجام می شود اما باید تقویت شود.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس