آزادسازی اراضی صنعتی قزوین از رانت خواران با جدیت در دستور کار است


آزادسازی اراضی صنعتی قزوین از رانت خواران با جدیت در دستور کار است

قزوین - ایرنا - سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین گفت: آزادسازی اراضی صنعتی قزوین از رانت خواران و برخورد با روابط آلوده در زمینه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با جدیت در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، میثم پیله فروش روز دوشنبه در نشست خبری، افزود: ساماندهی واگذاری اراضی صنعتی و مقابله با دلال بازی در این حوزه از اولویت های جدی استان است و بر این اساس با حبس زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی با قاطعیت مقابله می شود.

این مسوول با بیان اینکه اجازه نمی دهیم اراضی صنعتی معطل باقی بماند و به جای کار تولیدی در آنها خرید و فروش و بورس بازی در آنها اتفاق بیفتد، اظهار داشت: در گذشته شاهد برخی روابط آلوده در زمینه واگذاری اراضی صنعتی بودیم به طوری که برخی اراضی به جای اینکه در خدمت تولید و تولیدکنندگان قرار بگیرد به رانت خواران اختصاص یافته بود.

پیله فروش همچنین گفت: در حال حاضر قراردادهای واگذاری زمین در شهرک های صنعتی به سرمایه گذاران در ادوار قبل که به نظر آلوده و مشکوک می رسیده از سوی دیوان محاسبات در دست بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از وظایف مهم معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به شمار می رود، افزود: ۸۱ نشست اصلی کارگروه ستاد امسال برگزار شده که ۳۹۱ مصوبه داشته که از این تعداد ۳۰۵ مورد اجرا و محقق شده و به موجب آن ۲۰ واحد احیا شده است.

پیله فروش اظهار داشت: از محل تسهیلات بهین یاب نیز در سال جاری به ۱۶۵ واحد تولیدی متقاضی در استان قزوین به میزان ۶۹۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

این مسوول گفت: به طور جدی به دنبال استفاده از ظرفیت بانک ها برای کمک به واحدهای تولیدی از جمله در زمینه استمهال بدهی واحدهای تولیدی مشکل دار هستیم و در این خصوص با مدیران عامل بانک های کشور مذاکره شده است.

پیله فروش اظهار داشت: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز در سال جاری یک هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه های اقتصادی استان قزوین پرداخت شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین همچنین از کاهش تعداد واحدهای تولیدی دارای معوق حقوق کارگران به مدت بیش از ۲ ماه از ۶۷ مورد در مهر ماه سال گذشته به ۲۲ مورد در زمان حاضر خبر داد و گفت: این مساله نشان از عزم دولت سیزدهم برای حل مشکلات بخش تولید و مسایل کارگری خبر می دهد.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری نیز در استان قزوین براساس آمار پاییز امسال ۷.۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل حدود چهار درصد کاهش یافته است.

رشد ۸۸ درصدی صادرات غیرنفتی قزوین

سرپرست هماهنگی معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین همچنین گفت: در سال جاری ۴۹۰ میلیون دلار کالا از استان به خارج صادر شده که نسبت به سال قبل ۸۸ درصد رشد یافته است.

این مسوول اظهار داشت: امیدواریم سال آینده رقم صادرات غیرنفتی استان را به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه اقلام اساسی به وفور در بازار موجود بوده و بر عرضه آن نظارت می شود، افزود: نشست های ستاد تنظیم بازار و امنیت غذایی هرهفته برگزار شده و نظارت بر بازار نیز تشدید یافته است.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ تن پرتقال و ۳۵۰ تن سیب درجه یک برای ایام نوروز در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است، گفت: با توجه به ذخیره سازی مناسب میوه نگرانی از بهم ریختن قیمت و افزایش نرخ میوه در بازار استان نداریم.

پیله فروش با بیان اینکه امسال برای نخستین بار شاهد عرضه کالاهای اساسی به شکل مجازی و اینترنتی بودیم، گفت: پس از این کار که با مشارکت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شد و در این زمینه جزو نخستین استان ها بودیم، نوسانات شدیدی را در بازار کالاهای اساسی شاهد نبوده ایم و در زمینه تنظیم بازار اتفاقات خوبی را در استان مشاهده کردیم.

وی در ادامه از تلاش برای افزایش سهمیه سرانه آرد در استان قزوین در رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: امیدواریم رایزنی ها به نتیجه رسیده و شاهد افزایش سهمیه آرد قزوین باشیم.

این مسوول با اشاره به عزم مدیریت ارشد استان قزوین برای مقابله با افرادی که به ثبات بازار کالاهای اساسی آسیب می زنند، گفت: در کنار این موضوع حمایت های غیرمنطقی از افراد گران فروش که در گذشته بعضا شاهد بودیم در دوره فعلی قطع شده و موجب شده تا دستگاه های نظارتی با جدیت بیشتری به تخلفات رسیدگی کنند.

پیله فروش اظهار داشت: تصمیم گرفته شده تا گمرک ویژه ای برای فرآورده های نفتی در محدوده چرم سازی بویین زهرا ایجاد و احداث شود تا شاهد ساماندهی در زمینه صادرات این فراورده ها و جلوگیری از انتقال آنها به گمرک الوند باشیم که خطرساز بود.

وی با اشاره به وقوع چندین حادثه آتش سوزی در صنایع استان طی سال جاری، گفت: در این راستا ایستگاه آتش نشانی تخصصی ویژه مهار آتش سوزی های صنایع نیز در برخی مناطق استان ایجاد می شود.

این مسوول در ادامه با اشاره به برگزاری منظم نشست های گفت وگوی بخش خصوصی و دولت، افزود: از این ظرفیت قانونی نیز برای پشتیبانی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی واقعی حمایت می کنیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...