امام‌جمعه شهرکرد: برنامه‌های عملیاتی برای حاکمیت فرهنگ مهدوی در جامعه تدوین شود


شهرکرد - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه...
شهرکرد - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد تدوین برنامه‌های عملیاتی برای حاکمیت و زنده نگه‌داشتن فرهنگ مهدویت در جامعه را ضروری خواند و گفت: ذات انقلاب اسلامی، حاکم کردن مهدویت بر جامعه است و باید زمینه عملیاتی شدن آن همواره مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام روز دوشنبه در نشست شورای سیاست‌گذاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) و اختتامیه جشنواره «نماز و مهدویت» و همچنین معرفی برترین‌های جشنواره ملی «نقش مهدویت در تعالی دانشگاه‌ها» در شهرکرد افزود: باید برای جاری شدن فرهنگ مهدویت و همچنین نماز در لایه‌های مختلف جامعه تلاش‌های مختلفی صورت بگیرد و مهدویت به عنوان یک فرهنگ عمومی شناخته و حاکم شود.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم در باب سپرده شدن جهان به مستضعفین و مفهوم موعود در این آیات تصریح کرد: مهدویت باید آن‌گونه که خداوند متعال اراده کرده است بر جامعه حاکم شود، به شکلی که نظم ظلمت، تجاوز، استکبار، زندگی کردن زیر فشار مستکبرین و تبعیض‌ها برهم زده شود و نظمی ارزشمند و حول محور حاکمیت مستضعفین در جهان شکل بگیرد.

نکونام اظهار داشت: از ابتدای خلقت آدم تا زمان ظهور، عمری است که در ادوار مختلف آن همواره حق‌ و حقوق مستضعفین پایمال شده است و خداوند متعال اراده کرده است که این حق با ظهور منجی محقق شود و انقلاب اسلامی نیز بر اساس همین راه، شکل گرفته است تا زمینه تحقق این اداره الهی را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه ذات انقلاب اسلامی، حرکت دادن جامعه به سمت مهدویت است، گفت: انقلاب اسلامی ظرفیت و فرصت چنین امری را دارد و اگر بتوان انقلاب را در مسیر خود به درستی هدایت کرد و به پیش برد، تمامی برنامه‌های عملیاتی نیز به خودی خود در این راه ادامه می‌یابند.

امام‌جمعه شهرکرد بر لزوم پایداری و اجازه ندادن به دشمن برای ایجاد ناامیدی و رکود در جامعه تاکید و تصریح کرد: نباید به دشمن فرصت داد تبعیض و بی‌عدالتی را گسترش دهد چرا که بدون شک با پیش رفتن انقلاب، نظم و تمدن مهدوی در جامعه حاکم خواهد شد و شرایط نیز برای شکل‌گیری و ظهور حضرت حجت و کنار رفتن پرده‌ها مهیا می‌شود.

نکونام پذیرش اصل مهدویت و مهدوی بودن ذات حرکت انقلاب اسلامی را به عنوان یک باور مهم دانست و ادامه داد: اینکه کارها و اقدامات در این مسیر چگونه صورت بگیرد نیز موضوع مهمی است زیرا انقلاب با کار و جهاد به پیش می‌رود و باید هم کار فرهنگی و هم کار عملی برای تصحیح امور و خلع سلاح دشمن مد نظر قرار گیرد.

وی از پیشنهادهای مهم در حوزه برنامه‌های عملیاتی را برپایی مجالس قرائت دعای ندبه در استان بیان کرد و یادآور شد: برپایی این مراسم باید با حضور علما و شخصیت‌های برجسته دینی و فرهنگی هر هفته به شکلی پررنگ در مرکز استان و دیگر شهرها دنبال شود، محتوای این دعا نوعی جهت‌دهی فکری است و با ذکر حجت‌های پروردگار از ازل تا به آخر، به شکلی شایسته آرمان بلند مهدوی را بیان می‌دارد.

امام‌جمعه شهرکرد در ادامه سخنان خود پیوند میان نماز و مهدویت را ناگسستنی خواند و گفت: هیچ نمازگزاری نمی‌تواند جدای از مهدویت باشد و باید به عنوان اقامه کننده این فریضه مهم دینی، مروج جدی فرهنگ مهدوی نیز باشد.

نکونام از امید به عنوان برجسته‌ترین ویژگی فرهنگ مهدوی نام برد و افزود: چراغ امید باید در جامعه فروزان و پرفروغ باشد و منتظرانی فعال، جدی و اثربخش در راستای ترویج فرهنگ مهدی حضور داشته باشند که این موضوع از ضوابطی است که لازم است به آن توجه شود.

میثاق نامه مهدوی در استان احیا شود

امام‌جمعه شهرکرد در بخش دیگری از سخنان خود به امضای میثاق نامه مهدوی در یکی از مساجد استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مفاد این میثاق نامه همواره تازه و قابل‌فهم و اجراست و بهتر است متن آن در تمامی ادارات، مساجد و اماکن عمومی در معرض دید قرار گیرد تا افراد تعهد و میثاق خود با امام زمان (عج) را به یاد داشته باشند.

نکونام با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اجتماعات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود و مشکلی برای استفاده از ظرفیت‌های فضای عمومی برای اجرای برنامه‌های مهدوی وجود ندارد، اظهار داشت: نیمه شعبان روز جهت‌دهی و انتقال محتوا به جامعه به شمار می‌رود و باید در این روز جامعه در رابطه با فرهنگ مهدوی برای یک سال تغذیه شود.

وی اجرای برنامه‌های ساده و نمادین فعلی را در تحقق اهداف عالی فرهنگ مهدوی ناکافی دانست و افزود: امام زمان (عج) یارانی می‌خواهد که همچون امام راحل (ره) بتوانند در حد ممکن تحول‌آفرین، وارسته، استکبارستیز و موثر باشند.

امام‌جمعه شهرکرد تشکیل کارگروهی برای ترویج فرهنگ مهدوی در استان را ضروری دانست و یادآور شد: در این کارگروه علاوه بر عضویت مسوولان از ظرفیت‌های بخش مردمی، صاحب‌نظران فرهنگی و فعالان پرانگیزه و مشتاق نیز استفاده شود تا با جمع‌بندی نظرات و دیدگاه‌ها بتوان طرح‌های مختلف در بخش عملیاتی ارائه کرد.

بسط فرهنگ دینی در جامعه به ارائه راهکار و مسئولیت سازی نیاز دارد

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال‌ و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ غنی دینی و آموزه‌های مذهبی از وظایف ذاتی تمامی دستگاه‌ها و مدیران و مسوولان است، گفت: آنچه موجب ماندگاری عاشورا در تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام شده است آن است که حفظ و احیای آن از سوی مردم انجام می‌شود و هر کجا کاری به مردم واگذار شد، اثرگذاری و پایداری آن به‌مراتب بیشتر نیز بوده است.

محسن حسین میرزایی افزود: اگر چه متولیان دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موظف به ترویج فرهنگ دینی هستند و این امر از وظایف ذاتی آنان به شمار می‌رود اما باید تلاش شود در همراهی با دستگاه‌ها، کارها در این حوزه مردمی شود.

وی نقش ویژه آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و ادارات و نهادهای فرهنگی در موضوع نماز را متذکر شد و تصریح کرد: لازم است در حوزه ترویج آموزه‌های دینی علاوه بر طرح و بیان موضوع، راهکارهای عملیاتی نیز ارائه شود.

حسین میرزایی با بیان اینکه تغییر دادن فضای شهرها و روستاها در مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان و القای علت این تغییر در نسل جوان نیاز به راهکارهای عملی جدید دارد، یادآور شد: مسئولیت سازی و تعیین تکلیف برای پیگیری امور نیز در این راستا با اهمیت است.

وی افزود: اگرچه همه افراد در احیا و حفظ فرهنگ و آموزه‌های دینی مسئولیت دارند اما بهتر است وظایف به درستی مشخص شود تا اثرگذاری آن در آینده به خوبی دیده شود.

به گزارش ایرنا، در نشست شورای سیاست‌گذاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) و اختتامیه جشنواره «نماز و مهدویت» و همچنین معرفی برترین‌های جشنواره ملی «نقش مهدویت در تعالی دانشگاه‌ها» علاوه بر تجلیل از برگزیدگان این ۲ جشنواره، حاضران نظرات خود را پیرامون تشکیل کارگروه برگزاری مراسم قرائت دعای ندبه در استان، رسیدگی به وضعیت نمازخانه ادارات و بازار، استفاده مطلوب از ظرفیت‌های کاروان راهیان نور در سال جاری و ضرورت توجه به طرح مباحث شبه زدایی در مدارس بیان کردند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته