اعتبارات فرهنگی دستگاه های اجرایی مازندران در حوزه ایثار و شهادت هزینه نمی شود


اعتبارات فرهنگی دستگاه های اجرایی مازندران در حوزه ایثار و شهادت هزینه نمی شود

ساری- ایرنا- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه در راستای بند ج ماده 86 برنامه ششم توسعه، 20 درصد ازاعتبارات فرهنگی دستگاه باید در قالب فعالیت های فرهنگی بویژه در حوزه ایثار و شهادت هرینه شود، اظهار داشت: این مهم به طور عملی توسط دستگاه‌ها رعایت نمی شود.

به گزارش ایرنا ، سعید کهنسال شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این موضوع در سفر اخیر دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور به مازندران مورد تاکید قرار گرفت به طوری که در این خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با جدیت و اراده مناسب ورود پیدا کرده و دستگاهها را طی نامه ای ملزم به اجرای این دستورالعمل کرده است.

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلات مهمی که در بحث مطالبه گری ایثارگران در سفر معاون رییس جمهوری به استان مورد تاکید قرار گرفت قوانین معطل مانده در حوزه ایثارگری بوده که بر اساس آن مقرر شد توسط استاندار و هماهنگی با معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری با دستگاه‌های مرتبط از طریق پیگیری توسط بنیاد مازندران جهت رفع این مشکل در بحث اشتغال، تبدیل وضعیت و مسکن صورت گیرد.

وی توضیح داد: در مجموع هفت هزار و ۲۲۱ نفر بیکار از جامعه ایثارگری و جانبازان ۲۵ درصد به بالا داریم که ۶۷۱ فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد بیکار بودند که باید تعیین و تکلیف شوند، ۴۰۰ نفر در آزمون بند (چ) ماده ۷۸ شرکت کردند که ۲۳۲ نفر به‌جز ۱۰ نفر جذب شدند که پیگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه از ۱۰ هزار و ۲۲۷ مزار شهید حدود ۶۴ درصد آن ساماندهی شد، گفت که ۲ هزار و ۹۴۹ مزار باقی مانده که نیاز به صرف مبلغ ۳۵ میلیارد تومان دارد، از سفر معاون رئیس جمهوری شش میلیارد تومان منهای اعتباراتی که از سازمان تملک دارایی‌ها و سرمایه‌ای دریافت کردیم و در مجموع حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه در این بخش برای سال آینده درنظر گرفته شد.

کهن سال همچنین خاطرنشان کرد: بنیاد مسوولیت پیگیری مسائل را دارد، در بحث تبدیل وضعیت هم به‌طور جدی پیگیر هستیم، در حوزه درمان خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید، قانون گفته که ۱۰۰ درصد هزینه درمانی بر عهده دولت است، ما الان در بحث پرداختی‌های بیمه مقداری تاخیر داریم که در حال انجام است.

کهن سال تصریح کرد: در برنامه های عملیاتی بحث ظرفیت یابی و ظرفیت سازی اولویت اصلی ما به شمار می رود و تلاش خواهیم کرد این رویکرد را به صورت فراگیر در بدنه سازمان ساری و جاری کنیم.

وی گفت: ساماندهی مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی از دیگر مواردی بود که به دلیل اهمیت موضوع و حفظ جایگاه این قشر در این سفر مورد توجه قرار گرفته است و با پیگیری های صورت گرفته، با کمک استاندار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران قول کمک داده شد.

دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مازندران با اشاره به کار گروه های این شورا بیان کرد: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب شش کار گروه تألیف و تدوین، رسانه، مالی و پشتیبانی، آموزشی، فرهنگی، هنری و فضای مجازی در زمینه اشاعه و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در استان فعالیت می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن کارگروه های دیگری در بخش گلزارها، مسکن ، اشتغال و شورای هماهنگی ایثارگران دستگاه‌ها و مشاوران استانداری و فرمانداری و تشکیل کمیته ایثارگران در استان که در مرحله اجرایی است و با استمرار جلسات و برنامه های پیش بینی شده و در قالب برنامه های عملیاتی این فرآیند را منسجم تر و پر رنگ تر خواهیم کرد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران گفت: آنچه مهم است الگوسازی از چهره ایثارگری است و در این راستا امنیت بخشی و انسجام اجتماعی به عنوان یک عامل مهم وحدت در بین ایثارگران برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در استان محسوب می شود.

وی با اظهار این که عزت، احترام و کرامت ما زمانی ارزشمند است که با پیوند عمیق قلبی با شهیدان عزیز همراه باشد، تصریح کرد: باید سیره و روش شهدا را سرلوحه کار قرار دهیم تا عمل ما به رستگاری ختم شود.

وی به طرح سپاس با رویکرد جدید برای دیدار با ایثارگران با مشارکت همه دستگاه‌ها، ساماندهی گلزار شهدا در قالب اعتبارات تملک دارایی و برنامه تحت عنوان جهاد تبیین ویژه فرهنگ ایثار و شهادت، همکاری بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی با ایثارگران، برگزاری جلسات فصلی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، امضای تفاهم نامه به منظور جمع آوری و مستند سازی خاطرات والدین شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و تهیه سریال، فیلم سینمایی و ثبت خاطرات والدین و نصب پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نماد ایثارگری بر سر درب منازل شهدا را از مصوبات سفر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور به مازندران برشمرد.

کهن سال همچنین پیگیری تفاهمنامه اشتغال سه هزار نفر و مسکن هزار نفر از ایثارگران، پیگیری معیشت ایثارگران معسر، پیگیری بازسازی موسسه فرهنگی رفاهی ایثار، تولید فیلم و سریال فاخر و اجرای بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر استخدام فرزندان معزز شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را از دیگر مصوبات عنوان کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران هفته اول اسفند امسال با هدف بررسی مسایل و مشکلات خانواده های شهدا و ایثارگران و شرکت در یادواره شهدای گردان حمزه به شهرستان تنکابن مازندران سفر کرد.

وی برپایی روز شهید، برگزاری کنگره ملی شوق دوباره، کاشت نهال به نیت شهدای استان، نمایش صحنه‌ای در حوزه هنری را از جمله برنامه بزرگداشت روز شهدا در استان دانست.

استان مازندران از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید، ۳۲ هزار جانباز و مجروح و ۲هزار و ۸۰۰ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرد.

همچنین مازندران میزبان پیکر ۳۴۲ شهید گمنام است که پیکرهای پاکشان در حدود ۱۱۰ نقطه از خاک پاک استان آرام گرفته است.

مازندران در دفاع از حریم و حرمت اهل بیت (ع) بیش از ۴۲ شهید هدیه داد تا به جمع ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید جنگ تحمیلی بپیوندند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بستری بانوان مبتلا به کرونا در بابل از مردان پیشی گرفت