تعدادی از پرندگان شکاری در منطقه حفاظت‌شده پلنگ‌دره قم رهاسازی شدند


تعدادی از پرندگان شکاری در منطقه حفاظت‌شده پلنگ‌دره قم رهاسازی شدند

قم ـ ایرنا ـ تعدادی از پرندگان شکاری در منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» استان قم، روز چهارشنبه با حضور جمعی از اصحاب رسانه استان، رهاسازی شدند.

به گزارش ایرنا، رهاسازی این پرندگان، در نزدیکی پاسگاه محیط بانی سمندری در منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» صورت گرفت؛ این پرندگان شکاری -دو بال عقاب صحرایی، یک بال سارگپه پا بلند و یک بال دال سیاه- به دلیل آسیب‌دیدگی توسط یکی از دوستداران حیات وحش تحت تیمار و نگهداری اولیه قرار گرفتند که پس از بهبودی و حصول اطمینان از سلامت آنان، در منطقه رهاسازی شدند.

همچنین کاشت تعدادی نهال به مناسبت هفته درختکاری، از دیگر برنامه های اصحاب رسانه استان قم در این سفر بود که به منظور حفظ محیط زیست و گسترش پوشش گیاهی انجام شد.

۵۳۰ راس قوچ و میش در «پلنگ‌دره» سرشماری شده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» با استان مرکزی مرز مشترک دارد، گفت: وسعت این منطقه حدود ۳۲ هزار هکتار است.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: حدود نیمی از منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» در استان مرکزی قرار دارد و با منطقه حفاظت شده «هفتاد قله» در استان مرکزی هم‌مرز است.

وی با بیان اینکه در مدیریت زیستگاه ها تلاش می‌کنیم که «مدیریت یکپارچه» داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مدیریت کامل این منطقه بر عهده استان قم است.

وی ادامه داد: این منطقه یکی از زیستگاه های بکر استان قم است که گونه های زیادی از حیات وحش و پوشش گیاهی مناسبی در آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم که تعارضات را در مناطق حفاظت شده به حداقل برسانیم، گفت: در این منطقه سه پاسگاه محیط بانی داریم و همکاران محیطبان ما در این‌جا مستقر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم تصریح کرد: همکاران ما در حوزه یگان حفاظت به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند و حضورشان دایمی است.

موسوی با اشاره به افزایش جمعیت حیات وحش در این منطقه اظهار داشت: در آخرین آمار، ۵۳۰ راس قوچ و میش در این منطقه سرشماری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اداره کل بتواند جمعیت حیات وحش را افزایش دهد و این زیستگاه را به عنوان پشتیبان برای نسل فعلی و نسل های آینده حفظ کند.

موسوی با بیان اینکه مناطق حفاظت‌شده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مساحت کشور هستند، گفت: اگر این گونه زیستگاه‌ها مورد حفاظت قرار نگیرند، مورد دست‌اندازی قرار می‌گیرند.

وی از مناطق حفاظت‌شده به عنوان پشتیبان‌های زیستگاه‌ها و تنوع زیستی یاد کرد و از اصحاب رسانه خواست تا به مسایل عمومی و تخصصی محیط زیست نیز بپردازند تا «فرهنگ‌سازی» خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم، یکی از مشکلات در عرصه های طبیعی را مساله آتش سوزی و حریق دانست.

وی با بیان اینکه تعداد محیطبان برای مناطق حفاظت شده کافی نیست و با اشاره به استفاده از ظرفیت های مردمی در این زمینه گفت: تا پایان امسال و نیز در سال آینده، تعدادی محیطبان به این اداره کل اضافه می شوند.

موسوی در بخش دیگر سخنان خود، بر انجام «آموزش های تخصصی» در مسایل مرتبط با محیط زیست تاکید کرد.

در پایان این برنامه از موسی مزینانیان، مجید رضوانی و اکبر بزرگ‌زاده از فعالان محیط زیست و همیاران طبیعت استان قم تقدیر به عمل آمد.

برنامه اردوی بازدید از منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» از سوی کمیته رفاهی خانه مطبوعات استان قم با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان ترتیب یافته بود.

منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» استان قم؛ با وسعتی حدود ۳۲ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است و با استان مرکزی مرز مشترک دارد و با میانگین ارتفاع یک‌هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان است.

این منطقه حفافظت‌شده دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و با توجه به میزان بارندگی مناسب و وجود گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری، دارای ارزش اکولوژیک بسیار بالایی است.

۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی شده است و از سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی به عنوان «منطقه شکار ممنوع» معرفی شد و در سال ۱۳۸۸ در فهرست «مناطق حفاظت‌شده» ایران قرار گرفت.

منطقه «پلنگ‌دره» از زیستگاه‌های انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته، به همین علت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است.

هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده است؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گُراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان