خراسان شمالی خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه کرد


خراسان شمالی خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه کرد

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: این استان امسال خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه کرد که مشکلات زیادی را در زمینه تامین منابع آبی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا وحید واسطه روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شیروان اظهار داشت: میزان بارندگی امسال استان نسبت به پارسال و بلندمدت کاهش زیادی داشته است.

وی گفت: به عنوان نمونه در شهرستان شیروان از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۶ میلی متر بارندگی بوده که نسبت به میانگین سال گذشته ۲۰ درصد و در درازمدت ۲۵ درصد کاهش دارد.

وی افزود: به علت کاهش بارندگی ها باید حجم آب موجود در پشت سدهامدیریت شود زیرا که فروردین ماه نیاز آبی اراضی زراعی و باغی است که آب سدها رهاسازی می شود.

خراسان شمالی خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه کرد

واسطه با بیان اینکه دشت شیروان پس از اسفراین بیشترین کاهش آب در کسری مخزن داشته خاطرنشان کرد: اینک حجم آب سد بارزو این شهرستان، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب است که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۳۷ میلیون مترمکعب بود.

واسطه اضافه کرد: ورودی آب سد بارزو از ابتدای مهرماه تا کنون، سه دهم میلیون مترمکعب بوده که سال قبل، ۶.۲ میلیون مترمکعب بود و این وضعیت نشان از کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب به این است سد. اکنون فقط ۲۰ درصد مخزن سد آب دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: از ۱۷ میلیون حجم آب سد بارزو، هشت میلیون مترمکعب رسوب است و چهار میلیون مترمکعب الزام پایداری آب سد داریم که باید نگهداری کنیم.

سید عقیل مرتضوی اظهار داشت: آب شرب خط قرمز همه است هرچند که تامین آب کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز خواستار تجمیع شرکت های تعاونی آب بر جهت مدیریت بهتر شد و گفت: در پایاب سد بارزو سه هزار هکتار باغ انگور و اراضی گندم، جو، چغندر و ذرت است.

حسن ایزانلو ضمن تاکید بر هوشمندسازی کنتورها اظهار داشت: در آبیاری نوین و رعایت الگوی کشت کارهای بسیاری صورت گرفته که برای امسال کشت بهاره ممنوع و کشت پاییزه مدیریت صورت خواهد گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برخی مصوبه های شورای شهر خراسان شمالی مغایر با قانون است