6 هزار و 711 نفر از بلندترین بنای آجری جهان در گنبد دیدن کردند


6 هزار و 711 نفر از بلندترین بنای آجری جهان در گنبد دیدن کردند

گنبدکاووس - ایرنا - فرماندار گنبدکاووس گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی در 27 اسفند سال قبل تا پایان روز پنجم فروردین امسال 6 هزار و 711 نفر از میراث و بنای تاریخی گنبدقابوس ، بلندترین گنبد آجری جهان در مرکز این شهرستان مرزی دیدن کردند.

مهدی دهرویه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گنبدکاووس از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز گذشته شاهد حضور ۹۶ هزار و ۸۴۵ مسافر از سراسر ایران بود که از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهرستان دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، بنای گنبدقابوس درسال ۳۷۵ هجری خورشیدی به دستور "شمس المعالی قابوس بن وشمگیر" از پادشاهان آل زیار به‌منظور مقبره یا راهنمای مسافران و تاجران برای رسیدن به شهر جرجان بر فراز تپه‌ای خاکی با ارتفاع ۱۵ متر در مرکز شهر فعلی گنبدکاووس ساخته شد و با گذشت ۱۰ قرن از احداث آن با مصالحی چون آجر و ملات گچ همچنان پابرجا به حیات خود ادامه می‌دهد.

این شاهکار معماری اسلامی از کف تپه‌ای که روی آن واقع شده تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته ارتفاع آن به ۵۵ متر می‌رسد البته با احتساب ارتفاع تپه، ارتفاع نهایی گنبدقابوس از سطح زمین تا نوک آن ۷۰ متر است.

فرماندار گنبدکاووس اضافه کرد: بیشترین آمار مسافران و گردشگران نوروزی این شهرستان مربوط به بازارچه مرزی اینچه برون در ناحیه شمالی آن است که ۳۶ هزار و ۶۲۴ نفر از آن بازدید و خرید داشتند.

وی ادامه داد: از ۲۷ اسفند پارسال تا روز گذشته ۱۶ هزار و ۸۸۰ نفر از سه تالاب بین المللی "آلماگل، آلاگل و آجی گل" و چهار هزار و ۲۴۵ نفر از زیارتگاه و بقعه ملاعلی عطا دانشمند در بخش داشلی برون گنبدکاووس دیدن کردند.

به گفته دهرویه، در بازه زمانی اشاره شده ۱۲ هزار و ۴۷۸ نفر از آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس و ۲ هزار و ۳۷۷ نفر نیز از شهر باستانی جرجان در جواز این امامزاده بازدید کردند.

فرماندار گنبد همچنین بیان داشت: در نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال مجموعه سوارکاری این شهرستان سه هزار و ۲۹۴ نفر، موزه فرش با ۹۴۶ نفر و سد گلستان با ۱۳ هزار و ۲۱۳ نفر بازدید کننده داشته است.

وی گفت: از مجموع مسافران و گردشگران بازدید کننده از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی گنبدکاووس ۲ هزار و ۳۸ نفر در مراکز اقامتی موقت، رسمی و مهمانسراهای پیش بینی شده اسکان یافتند.

به گزارش ایرنا، شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ‌ها واقع در شرق استان گلستان دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی قابل توجه از جمله برج قابوس بن وشمگیر با بیش از هزار سال قدمت و به عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان امامزاده یحیی بن زید(ع)، سه تالاب بین المللی آلماگل، آجی‌گلی و آلاگل در بخش مرزی داشلی برون، بازارچه و گمرک مرزی، مجموعه سوارکاری، دریاچه مصنوعی و مراتع و دشت‌های سرسبز است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...