آمار پیوند مغز استخوان در تبریز به 300 مورد رسید


آمار پیوند مغز استخوان در تبریز به 300 مورد رسید

رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز از افزایش آمار پیوند مغز استخوان در این شهر به 300 مورد خبر داد.

دکتر علی نجاتی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: بخش پیوند مغز استخوان تبریز در مرکز آموزشی درمانی شهید قاضی این شهر از سال ۹۴ افتتاح شد و توانست تمامی انواع پیوندهای مغز استخوان از نوع سازگار و نیمه سازگار و سخت‌ترین نوع پیوندها را با موفقیت بالا در این مرکز انجام دهد.

وی ادامه داد: پیوند مغز استخوان یا سلول‌های بنیادی(مشتق از مغز استخوان یا منابع دیگر) می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به سرطان‌های خاص مانند سرطان خون و لنفوم بشمار آید.

وی افزود: این روش برای مولتیپل میلوما، نوروبلاستوم، توموربیضه و بیماری‌های خود ایمن نیز استفاده می‌شود.

نجاتی با بیان اینکه درمانگاه شهید قاضی مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز امکان پیوند «اتولوگ» و «آلوژن» را دارد، خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز ارائه‌ی ‌دهنده خدمات پیوند مغز استخوان در آذربایجان شرقی است و در صورت نیار به بیماران استان‌های همجوار ارائه خدمت می‌کند.

این فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی اضافه کرد: در پیوند اتولوگ برخلاف پیوند آلوژن، بیمار سلول‌های بنیادی را نه از یک اهداء‌ کننده بلکه از بدن خود دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: درمان بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان، صرفه‌جویی‌های مالی زیادی برای خانواده‌های بیمار دارد.

وی با بیان اینکه انسانهای خیر وخدا جو همیشه با اهدا عضو در کنار نظام درمان بوده‌اند، گفت: علاقه‌مندان می.توانند با مراجعه به درمانگاه شهید قاضی و با تکمیل فرم مربوطه مانند اهدا خون، سلول‌های بنیادی را اهدا کنند و جان بسیاری از بیماران نیازمند را نجات دهند.

نجاتی اضافه کرد: در مرحله اول از اهدا کننده، خون گرفته می‌شود و پلاکت‌های او در مراکز نگهداری می‌شود؛ بعد از تطبیق با بیمارهای نیازمند و همخوانی خون او با آنها، از داوطلب برای اهدای سلول بنیادی دعوت می‌شود و از سلول‌های او برای نجات جان بیمار استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وی در پایان افزود: کاربردهای پیوند مغز و استخوان امروزه بسیار زیاد است؛ از این عمل قبلا فقط برای بیماران سرطان خون حاد استفاده می‌شد اما با پیشرفت علم پزشکی از این پیوند برای بیماران تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، تومورهای جامد، بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی و ارثی نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

10 نفر بر اثر گاز مونوکسید کربن در جلفا و مرند مسموم شدند