لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی


لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

باوجود بیش از 14 هزار ارز دیجیتالی که در دنیا به وجود آمده است، بازار خریدوفروش این دارایی روزبه‌روز پررونق‌تر می‌شود. در این میان، نقش صرافی‌های ارز دیجیتال به‌عنوان پلتفرمی برای مبادله، بسیار برجسته شده است.

در کشور ما نیز بسیاری از افراد وارد این عرصه شده‌اند و دست به خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌زنند، بااین‌حال، مسائل مربوط به تحریم که کشور ما با آن‌ها روبه‌روست در کنار عدم تسلط بسیاری از افراد به زبان انگلیسی، سبب شده است که صرافی‌های ارز دیجیتال، اصلی‌ترین راه مبادله این دارایی برای کاربران ایرانی باشند.

در این مقاله، مسئله مجوز فعالیت صرافی‌های دیجیتال و ویژگی‌هایی که به یک صرافی اعتبار می‌بخشند را بررسی می‌کنیم. درنهایت نیز نقاط ضعف و قوت سه صرافی معروف کشور در این زمینه را بیان خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد مبادله ارز دیجیتال را دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

مجوز فعالیت صرافی های ارز دیجیتال

در کشور ما تعداد بسیاری زیادی صرافی مشغول به فعالیت هستند که درواقع، هیچ­کدام از آن‌ها فعلا مجوزی از بانک مرکزی برای فعالیت ندارند. درواقع، هنوز تصمیمی در مورد قانون‌گذاری برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال، گرفته نشده است. هرچند که به نظر می‌رسد، نهادهای مربوطه ازجمله کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی در تلاش برای رفع این خلاء قانونی هستند.

به‌این‌ترتیب، مشخص است که هرگونه ادعایی از سوی یک صرافی، مبنی بر داشتن مجوز از بانک مرکزی، باطل است. چنین ادعایی بیشتر از آنکه جلب اعتماد کند باید از کاربر سلب اعتماد کرده و به او هشدار دهد که صرافی موردنظر، شفافیت و صداقت لازم را ندارد.

حال این سؤال مطرح می­شود که آیا نظارتی بر روی کار صرافی‌های ارز دیجیتال داخل کشور وجود ندارد؟ جواب این سؤال این است که صرافی‌های معتبر که به قوانین اقتصادی و مالی کشور پایبند هستند با پلیس فتا و دیگر نهادها مانند دفتر ریاست جمهوری، همکاری دارند. به همین دلیل نیز صرافی‌های معتبر از کاربران خود درخواست می‌کنند که پیش از خریدوفروش، اقدام به احراز هویت کنند. احراز هویت فرآیندی است که طی آن از کاربر درخواست می‌شود که اطلاعات هویتی و مالی خودش را در اختیار صرافی قرار دهد. این اقدام به دو منظور انجام می‌شود:

پیشگیری ارتکاب به جرائم مالی پیگیری آسان‌تر جرائم مالی توسط پلیس فتا و دیگر نهادها

ویژگی های یک صرافی ارز دیجیتال معتبر

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر برای فعالیت هیچ‌یک از صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور ما، مجوزی از سوی بانک مرکزی صادر نشده است. بااین‌حال، نزدیک به دو ماه پیش، مصطفی قمری­کیا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که به‌زودی، ارز دیجیتال رمزریال، به‌عنوان پول دیجیتال ملی کشور رونمایی شده و مردم می‌توانند از این ابزار نیز در معاملات خود استفاده کنند. طبیعتا انتظار می­رود که پس‌ازآن، لیست صرافی‌های مجاز نیز از سوی این بانک، اعلام شود.

در حال حاضر، به‌منظور سرمایه‌گذاری در یک صرافی باید بررسی‌های جامع‌تری انجام داده و مطمئن شوید که صرافی موردنظر، اعتبار و ویژگی­های لازم را دارد. مهم‌ترین این ویژگی‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

داشتن آدرس، شماره تلفن ثابت و پشتیبانی قوی

با مراجعه به وب‌سایت صرافی موردنظر خود مطمئن شوید که صرافی، دارای شماره تلفن‌های ثابت و پاسخگو و همچنین، آدرس محل فعالیت است. با مراجعه به وب‌سایت صرافی موردنظر خود راه‌های پشتیبانی آن را بررسی کنید. صرافی‌های معتبر امکان چت آنلاین را برای کاربران خود فراهم کرده و به‌خوبی به تماس‌های آنان پاسخ می‌دهند.

وب سایت معتبر و قوی

با مراجعه به وب‌سایت یک صرافی متوجه خواهید شد که فعالیت آن‌ها تا چه اندازه، حرفه‌ای است. به این منظور، وب‌سایت موردنظر باید پیش از هر چیز دارای نشان امنیتی ssl باشد. در درجه بعدی در انتهای صفحه اول آن باید نشان‌های نماد الکترونیک و مجوزهای مربوط به پرداخت الکترونیکی وجود داشته باشد. به‌این‌ترتیب، هویت صاحب وب‌سایت، نزد نهادهای قانونی، مشخص خواهد بود. همچنین، هرچه وب‌سایت موردنظر شما کاربری آسان‌تری داشته باشد، به‌منزله این است که گردانندگان آن، به نیازهای کاربران متعهدتر هستند.

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

پشتیبانی از ارزهای متعدد

هرچه پلتفرم موردنظر از ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی کند به معنی حرفه‌ای‌تر بودن آن است. به‌این‌ترتیب، شما به‌عنوان کاربر، امکان مبادلات بیشتری در صرافی خواهید داشت.

امکان مبادله ارزها با یکدیگر یا مبادله جفت ارز

در شرایط معمول، درصورتی‌که مثلا قصد فروش بیت کوین و خرید اتریوم را داشته باشید باید ابتدا بیت کوین خود را به دلار و سپس دارایی دلارتان را به اتریوم تبدیل کنید. این کار موجب بالا رفتن هزینه مبادلات شما می‌شود. یک صرافی حرفه‌ای و معتبر، امکان مبادلات جفت­ارز را فراهم می‌کند.

دیگر ویژگی های یک صرافی معتبر

احراز هویت سریع و آسان داشتن سابقه در رویدادهای مالی کشور مانند نمایشگاه‌ها نشان دادن قیمت لحظه‌ای و واقعی ارزها نداشتن سابقه هک شدن ارائه خدمات غیر از خرید و فروش مانند آموزش یا تبدیل قیمت (مثلا تبدیل قیمت اتریوم به تومان) داشتن اپلیکیشن موبایل امکان فعال‌سازی ورود دومرحله‌ای برای کاربران تعداد کاربران بالا و با نظرات مثبت

معرفی سه صرافی معتبر آنلاین کشور

با توجه به مطالب گفته­شده در بخش‌های پیشین به این نتیجه می‌رسیم که قطعا همه صرافی‌ها برای انجام مبادلات ارز دیجیتال، معتبر نیستند. در ادامه، سه صرافی تبدیل، نوبیتکس و والکس را به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

صرافی تبدیل

این صرافی، فعالیت خود را از سال 1396 در زمینه ارزهای دیجیتال آغاز کرده و از بیش از 70 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. خرید ارز دیجیتال از تبدیل با توجه به رابط کاربری آن آسان است و احراز هویت آن نیز معمولاً کمتر از ۲۴ ساعت زمان می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این صرافی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپلیکیشن کارآمد پشتیبانی قوی خریدوفروش سریع امکان واریز و برداشت تومانی با حساب بانکی ابزار مدیریت ریسک حد ضرر، OCO و استاپ­لاس تعداد زیاد کاربران با حجم معاملات بالا کم‌ترین گپ بین قیمت خرید و فروش کارمزد پایین برخورداری از کیف پول اختصاصی امکان مبادله با صرافی بایننس، بدون پرداخت هزینه اضافی

صرافی والکس

این صرافی نیز یکی از صرافی‌های معتبر کشور است که خصوصیات آن را می‌توان به‌صورت زیر، خلاصه کرد:

تعداد کاربران بالا پشتیبانی قوی سابقه فعالیت طولانی طرح ویژه با کارمزد پایین‌تر کیف پول داخلی محدودیت در تعداد ارزهای دیجیتال موردحمایت (تنها ۳۰ ارز دیجیتال) عدم پشتیبانی تلفنی نداشتن اپلیکیشن موبایل

صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس نیز رابط کاربری آسانی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. این صرافی، اولین پلتفرم دانش‌بنیان تبادل رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با تأییدیه از معاونت فناوری ریاست جمهوری محسوب می­شود. از مزایا و معایب نوبیتکس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان معامله 24 ساعته احراز هویت آسان داشتن حساب جدا با کارمزد مناسب مخصوص شرکت‌ها امکان مبادله جفت­ارزها پرداخت از طریق کارت‌های بانکی برخورداری از اپلیکیشن موبایل کیف پول اختصاصی تعداد ارزهای محدود محدود بودن روش‌های خریدوفروش

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

سخن آخر

مرسوم‌ترین راه مبادله ارزهای دیجیتال، استفاده از خدمات صرافی‌های آنلاین است. فعالیت این صرافی‌ها در کشور ما روزبه‌روز گسترش می‌یابد؛ هرچند که هنوز، شکاف‌های قانونی فعالیت آن‌ها برطرف نشده است. درواقع، هیچ‌کدام از صرافی‌های داخلی، مجوزی از سوی بانک مرکزی ندارند. بااین‌حال با بررسی سوابق، آدرس، شماره تلفن‌ها و وب‌سایت صرافی می‌توان به اعتبار آن پی برد. سه صرافی تبدیل، والکس و نوبیتکس از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال کشور هستند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!