آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران


آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران

اصفهان-ایرنا- «خیران امروز نزدیک به 50 درصد از کلاس های درس ما را می سازند»، سخن وزیر آموزش و پرورش در سفر یکروزه به اصفهان بود که رایحه خوش سنت مدرسه سازی را بار دیگر به مشام ها، مهمان کرد.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری در سفر به اصفهان با حضور در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، مدرسه سازی را صرف نظر از توسعه زیرساخت های فیزیکی یک نوع روش تربیتی و از برکات جمهوری اسلامی از سال ۷۸ تاکنون توصیف کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این مدار بوده و این موضوعی جدی است که با همکاری آحاد مردم، نظام تعلیم و تربیت به ثمر می رسد.

به گفته وی، خیران بیشترین خدمت را به آموزش و پرورش داشته اند و برای نیازمندان و مکان هایی که جامعهِ هدف آنهاست با اشتیاق ورود پیدا می کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخش بزرگی از اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیران در نظر گرفته شده و از ذخیره ارزی دولت نیز بودجه‌ای به مدارس خیرساز اختصاص می‌یابد.

نوری اضافه کرد: نمی‌توان گفت مشکل مدارس امسال حل می‌شود، اما پیگیر آن هستیم و تاکنون دولت ۳ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای طرح های نیمه‌تمام درنظر گرفته است.

وی گفت: برای حذف مدارس کانکسی تفاهم نامه‌ای منعقد شده است تا بخشی از این طرح با کمک خیران و بخش دیگر با تلاش آموزش و پرورش و کمک‌های سایر نهادها نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شود.

وزیرآموزش وپرروش عنوان کرد: اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد، این شرکت‌ها می‌توانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل شدن به جامعه دانش بنیان باشد.

افتتاح و کلنگ زنی سه مدرسه در اصفهان

دست مهربانی خیران بر سر آموزش و پرروش در برنامه سفر یکروزه وزیر به اصفهان نیز مشهود بود، آنجا که نخستین مدرسه تخصصی اوتیسم با زیربنای ۲ هزار و ۵۰ متر مربع افتتاح شد.

این مدرسه در مساحت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع و زیربنای ۲ هزار و ۵۰ متر مربع با هدف ایجاد فضای تخصصی برای آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم به همت بنیاد نیکوکاری دستان مهربان در اصفهان به بهره برداری رسید.

برای این مدرسه؛ شامل هشت کلاس کارگاهی، سه کلاس درمانی فیزیوتراپی، اتاق حس و اتاق تاریک و سفید که ساخت آن سه سال بطول انجامید، ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران

بهره برداری از مدرسه "زنده‌یاد رحمت‌الله عبدی گلشن" و عملیات اجرایی احداث یک هنرستان نیز از دیگر برنامه هایی بود که با حضور وزیر آموزش‌ و پرورش در شهرستان دهاقان در جنوب استان اصفهان آغاز شد.

این مدرسه با زیربنای ۶۴۰ مترمربع دارای محوطه و فضای ورزشی به مساحت ۹۱۵ مترمربع، ۶ کلاس فضای آموزشی مجهز به ویدئو پروژکتور و صفحه (بُرد) هوشمند آموزشی، سالن اجتماعات، نمازخانه، کلاس کار و فناوری و آزمایشگاه و کتابخانه است.

مجموع هزینه برای ساخت این مدرسه چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که ۴۰۰ میلیون تومان آن را نیکوکاران پرداخت کرده اند.

همچنین عملیات اجرایی یک هنرستان با مشارکت ۳۰ درصدی اداره‌ راه‌وشهرسازی دهاقان در محدوده مسکن مهر این شهرستان آغاز شد.این واحد آموزشی یک هزار و ۱۰۰ متر زیربنا دارد و مجهز به ۶ کلاس و سه کارگاه است.

تاثیر کرونا بر افت تحصیلی دانش آموزان

اشاره به شیوع کرونا و خسارت تعطیلی مدارس از نکته های مهم در سفر وزیر آموزش و پرورش در اصفهان بود.

نوری در شورای آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: آموزش و پرورش مدارس را تعطیل نکرد بلکه به او القا شد که باید تعطیل شود در حالی که هیچ کشوری مدارس را تعطیل نکرد؛ در تعطیلی ۲ سال اخیر مدارس؛ افت تحصیلی در بین دانش آموزان داشتیم و گرفتاری هایی در این زمینه حتی در بخش اقتصادی را شاهد هستیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بازگشایی مدارس با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان یک نیاز ضروری بود و سرویس مدارس نیز نظارت می‌شود و از ابتدای بازگشایی مدارس تاکنون هم ابتلای خاصی میان دانش آموزان وجود نداشته است.

آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران

وی یادآور شد: ۱۷ تریلیون دلار خسارت تعطیلی مدارس در دنیا در دوران شیوع کرونا بوده و ۲۵ درصد از سرمایه آموزشی هدر رفته است، از طرفی دانش‌آموزان ناآگاهانه به فضای مجازی پرتاب شدند و دسترسی آزاد داشتند و برای ترمیم این موضوع نیز باید چاره اندیشی کرد و خطوط و اینترنت امن نوجوانان را راه اندازی کنیم.

وی گفت: بازماندگی از تحصیل نیز در ۲ سال اخیر با عدد قابل توجهی رشد داشت که اعتباری برای آموزش جبرانی تابستانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل اختصاص خواهد یافت؛ اکنون وضعیت ما ابتدا در نیروی انسانی مناسب نیست و امکان رسیدن به پیشرفت تا زمانی که معلم آماده نداشته باشیم وجود ندارد.

کمبود سه هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان اصفهان

اشاره به کمبود سه هزار نیروی انسانی در بخش خدماتی آموزش و پرورش از دیگر نکته های مهمی بود که سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درشورای آموزش و پرورش آن را به وزیر منتقل کرد.

محمدرضا ابراهیمی در این جلسه گفت: تلاش ما این است با همکاری مسوولان اجرایی و نمایندگان مجلس امسال در استان اصفهان بحران نیروی انسانی در استان یکبار برای همیشه حل شود.

وی افزود: بیش از ۹۶۰ هزار دانش آموز در زمان حاضر داریم که تا سال آینده تا حدود یک میلیون نفر افزایش می یابند بنابراین ما در نیروی انسانی در آموزش و پرورش مشکل اساسی داریم.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: ۴۶ هزار و ۹۳۶ نفر در زمان حاضر در مدارس دولتی استان اصفهان مشغول به کار هستند.

وی گفت: میانگین دانش‌آموزان در هر واحد آموزشی مقطع ابتدایی، در کشور ۱۲۱ و در استان اصفهان ۱۹۸ است.

ابراهیمی با بیان اینکه هفت هزار و ۵۹۸ نیروی انسانی امسال در آموزش‌وپرورش استان بازنشسته خواهند شد، افزود: ۱۶ هزار و ۳۸۶ نیروی انسانی در اصفهان نیاز است که ۲۷ درصد از آن از طریق خرید خدمات آموزشی تأمین می‌شود.

به گفته وی، سال گذشته تنها یک درصد از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش استان از دانشگاه فرهنگیان تأمین شد.

سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: هفت هزار نیروی حق‌التدریس در اصفهان فعالیت می‌کنند که برخی از آنان بازنشستگان آموزش و پرورش بوده و سن زیادی دارند.

وی عنوان کرد: مهرماه امسال، ۱۶ هزار و ۹۷۶ نفر کسری نیرو در آموزش‌وپرورش استان وجود خواهد داشت؛ کسری نیرو با روش‌های مختلف جبران خواهد شد اما منجر به کاهش کیفیت آموزشی می‌شود.

ابراهیمی افزود: نسبت دانش‌آموز به معلم در استان اصفهان ۲۸.۶۳ و در کل کشور ۲۶.۶۷ است. به رغم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی لازم است بحران کمبود نیروی انسانی به شکل اساسی حل شود که نیازمند افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی است.

یکصدایی نمایندگان اصفهان برای توجه به کاستی های آموزش و پرروش

چند تن از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که در جلسه شورای آموزش و پرروش حضور داشتند خطاب به وزیر خواستار رسیدگی به چالش های این حوزه در استان شدند.

عباس مقتدایی،نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان یک شهر یا استان به تنهایی نیست بلکه مُعین و سرریز مهاجرت سایر استان هاست، بنابراین هرچه به این شهر که پیشینه تاریخی در تعلیم و تربیت دارد رسیدگی شود مناسب است.

آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران

مهدی طغیانی، یکی دیگر از نمایندگان اصفهان در مجلس نیز با بیان اینکه با گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز آثار و نتایج سند تحول بنیادین در خروجی آموزش و پرورش ملموس نیست، گفت: اگر بیشتر وقت وزارت آموزش و پرورش بر روی محتوای درسی، تحول و کیفیت‌بخشی معطوف نباشد ما به نتایج سند تحول بنیادین نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: بسیاری از ناهنجاری‌های امروز جامعه نتیجه چهار هزار معلم خرید خدماتی است که هیچ آمادگی و تخصصی برای تدریس ندارند و تنها به امید استخدام سرکلاس درس می روند.

حجت الاسلام حسین میرزایی از دیگر نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می‌شود در لایحه حقوق و دستمزد عادلانه‌ای که قرار است دولت به مجلس بفرستد، نیروهای خدماتی آموزش و پرورش نیز در نظر گرفته شوند.

وی اضافه کرد: گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اصفهان دچار مشکلاتی بود و اعمال سلایقی می‌شد بطوریکه برخی از نیروهای با کیفیت، با سواد و متدین در این مرحله حذف می‌شدند که در این زمینه باید تجدید نظر شود.

میرزایی تصریح کرد: هنوز مشکلات نیروهای طرح امین حل نشده در حالی که مدارک آن‌ها کامل و کافی بوده است.

وی ادامه داد: با اصل حضوری شدن مدارس موافق هستیم ولی باید در اجرای آن انعطاف به خرج داد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار بازدید وزیر از مدارس در حال تخریب ناشی از فرونشست زمین شد.

استاندار اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: بر اساس آمار ۱۱۷ مدرسه خطر آفرین، ۴۵ مدرسه سنگی، ۲۱ مدرسه کانکسی و ۳۲ مدرسه درمعرض فرونشست در این استان وجود دارد که باید هر چه سریعتر فکر جدی برای آن بشود .

سیدرضا مرتضوی گفت: بیش از ۲۱ هزار کمبود نیروی انسانی در استان داریم که با بازنشسته‌های امسال ۲۸ هزار نفر می‌شود، اگر این مشکل را حل کنیم بار بزرگی از دوش دولت در آینده برداشتیم.

سند تحول بنیادین آموزش و پرروش؛ راهگشا و موثر

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اصفهان، تصویب سند تحول بنادین آموزش و پرروش را یکی از دستاوردهای خوب شورای‌عالی آموزش و پرورش دانست.

نوری افزود: این طرح گذشته به دلیل اختلاف آرا در پیاده سازی درمدارس اجرا نشد و تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که ظهور طرح از مدرسه آغاز شود.

به گفته وی، در این زمینه آسیب شناسی انجام شده و قرار است که در برخی از مناطق کشور از جمله شهرستان‌ها و نواحی اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است بر اساس فرایند درست و نظام‌مند سند تحول بنیادین را در حدود ۱۰ درصد از مدارس اجرایی کنیم.

نوری گفت: حدود ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد و پرداخت ماهیانه حق‌التدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه دیده شده است تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود.

وزیر آموزش و پرورش عصر پنجشنبه نیز در جمع فرهنگیان شهرستان‌های شهرضا و دهاقان همچنین از همسان سازی حقوق فرهنگیان سخن گفت و افزود: لایحه جدید رتبه‌بندی معلمان و برنامه ریزی برای همسان سازی حقوق فرهنگیان به نفع معلمان خواهد بود و مشکلات آن رفع شده است.

نوری افزود: طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال با نگاه ویژه مجلس و دولت سیزدهم به تصویب رسید و برای اجرایی شدن به هیات دولت ارسال شده است.

به گفته وی، وعده اضافه شدن هشت میلیون تومانی حقوق و پاداش ۴۰۰ میلیون تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان حقیقت ندارد.

آموزش و پرورش، درسایه سار مهر خیران

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش شامگاه چهارشنبه با هدف بررسی مسائل آموزش و پرورش استان اصفهان، به این خطه سفر کرد.

افتتاح چند طرح عمرانی، دیدار و گفت و گو با خیرین مدرسه ساز و همچنین فرهنگیان و جلسه همکاری با حوزه علمیه در دفتر امام جمعه از برنامه های یوسف نوری در این سفر یکروزه بود.

وی در ابتدا با حضور در گلستان شهدای اصفهان به مقام شامخ شهدای پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، ادای احترام و با آرمان های این شهدای گرانقدر، تجدید میثاق کرد.در این برنامه مدیران و مسوولان استانی به همراه شماری از فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش را همراهی کردند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تالار جهان نمای رهنان در آتش سوخت