هرچه بخواهیم در دریای استفاده سعدی از قرآن غوطه ور شویم به ژرفای آن نمی رسیم


هرچه بخواهیم در دریای استفاده سعدی از قرآن غوطه ور شویم به ژرفای آن نمی رسیم

جعفری گفت: هرچه بخواهیم در دریای استفاده سعدی از قرآن غوطه ور شویم به ژرفای آن نمی رسیم و در آثار سعدی از آیات قرآن به فراوانی استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید محمدمهدی جعفری»، امشب (چهارشنبه 31 فروردین) در مراسم بزرگداشت سعدی شیرازی که در آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره قرآن و سعدی سهل و ممتنع است، گفت: سهل است که هم قرآن در اختیار ماست و هم اشعار سعدی، ممتنع است از اینکه بتوانیم چنانکه سعدی از قرآن توشه گرفته و مایه های قرآن را در اشعار خود را نشان داده، قرآن را معرفی کنیم و باید در قرآن تدبر کنیم و ببینیم سعدی چه از قرآن توشه گرفته است.

قرآن پژوه و مترجم نهج البلاغه با اشاره به اینکه توشه گیری سعدی از نهج البلاغه را چندین بار گفته است، افزود: در آثار سعدی از آیات قرآن به فراوانی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این موضوع باید تحلیلی از اوضاع ایران در سده های ششم و هفتم هجری به عرض رساند در آن زمان اوضاع ایران بسیار آشفته بود و سران قبایل از هر طرف با لشکرکشی سعی می کردند قلمرو بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: در این میان خوارزمشاهیان بر منطقه خوارزم و بخش بزرگ خراسان حکومت داشتند و در سال 628 هجری با تاخت و تاز مغول از بین رفت و فارس بر اثر تدبیر خردمندانه ابوبکر سعد بن زنگی و پسرش که در بنیاد نهادن مساجد و کتابخانه ها می کوشیدند، از تاخت و تاز در امان ماند و مایه توسعه شد و گروهی از بزرگان به فارس آمدند و پناهگاه ادبیان در آمد.

وی با اشاره به هجرت سعدی از شیراز، گفت: سعدی در حدود سال 621 هجری از شیراز هجرت می کند و در سال 655 هجری به شیراز بر می گردد و در این مهد آرامش سعدی توانست آثار زیادی بیافریند و از خود به جا بگذارد.

جعفری اضافه کرد: سعدی در این سفر بیش از 30 ساله از مرکز تمدن کهن پارس به نقاط مختلف رفت و درس خواند و تدریس کرد و از مسائل شخصی، اجتماعی و سیاسی درس عبرت می گرفت و بعد از سال ها به بغداد می رود و در «نظامیه» بزرگترین دانشگاه آن زمان، به تحصیل سپس به تحصیل می پردازد.

وی با اشاره به اینکه سعدی در فقه، حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، سیره و اخلاق تحصیل کرده و به استادی دست یافته و از سه منبع اصیل زندگی یعنی، قران ، حدیث و نهج البلاغه در آثار خود استفاده کرده است، افزود: در 260 اثر سعدی موضوعاتی از نهج البلاغه استفاده کرده است.

قرآن پژوه و مترجم با اشاره به اینکه بوستان و گلستان بزرگترین دستاورد سفر معراج گونه سعدی است، تاکید کرد: بوستان و گلستان 2 گوهر تابناک بر چهره ادبیات جهانی می درخشد.

وی با اشاره به اینکه سعدی 14 بار به حج رفت و این سفر حج روی سعدی اثر زیاده داشته است، افزود: سعدی مضامین قرآن و حدیث را با مهارت استادی و ادبی در نظم و نثر خود ایجاد کرده است و اگر کسی کمتر به این نظم و نثر تسلط نداشته باشد متوجه این مضامین نمی شود.

جعفری با اشاره به اینکه علامه جعفری که شرح مثنوی مولانا نوشته است می گوید 3 هزار و 330 آیه از آیات قرآن را مثنوی استفاده کرده است اما مثل سعدی نتوانسته روح مطلب را بیان کند، افزود: از همان آغاز دیباچه بوستان هر بیتی یادآور احادیث و قرآن است و دیباچه اول گلستان، شرحی از خطبه اول نهج البلاغه به حساب می آید.

وی گفت: هرچه بخواهیم در دریای استفاده سعدی از قرآن غوطه ور شویم به ژرفای آن نمی رسیم و همین اندازه به قدر یک مروارید به دوستان ارائه شد.

پایان پیام/130



متن دعای عکاشه با ترجمه فارسی + فضیلت و خواص خواندن دعای عکاشه