داستان هایی از پیامبران و ائمه اطهار (ع) با محوریت ادعیه ماه رمضان


داستان هایی از پیامبران و ائمه اطهار (ع) با محوریت ادعیه ماه رمضان

دعاهای هر روز ماه رمضان ادعیه ای پرمغز و ژرف است که تامل در معانی آن فرصت زنده شدن دوباره را به روح و دل روزه داران ماه ضیافت الهی می دمد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «30 روز 30 پیام» با الهام از دعاهای ماه رمضان به همت حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر 104 صفحه برای هشتمین بار از سوی انتشارات بهار دلها روانه بازار کتاب شده است.

در کتاب «30 روز 30 پیام» که در 30 قسمت تالیف شده است در ابتدای هر بخش دعای مخصوص آن روز ماه رمضان با معانی آن و ذکر احادیثی درباره موضوع اصلی دعا آورده شده است. همچنین در مورد موضوع آن دعا، حکایات و داستان هایی از پیامبران و ائمه اطهار (ع) ذکر شده است.

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نویسنده و پژوهشگری است که در حوزه دین قلم می زند. از جمله کتابهای وی می توان به نور نیایش،خورشید رهنمای، یادگار آفتاب، ژرفای دانش، میراث دار رسول، امام رئوف، دریای جود، شهریار نیکی، کوثر جاودان، سرور شهیدان، پیشوای اندیشه، نعمت عاشورا، بانوان آسمانی و فرازهای عاشورا اشاره کرد.

حجت الاسلام هادی منش در مقدمه این کتاب آورده است: رمضان از راه می رسد همان بهار بندگی و طاعت. همان بهار تازگی و طراوت که دل را در چشمه سار خود می شوید و جان را در نسیم خود تازه تر می سازد و زمان فرصت بیداری و زنده دلی است تا در سایه سار شاخ و برگ سبز آن به آگاهی برسیم. آگاهی از خود، آگاهی از خدا و آگاهی از هستی. باید قدر این فرصت را دانست و در این درنگ تامل برانگیز خویشتن را یافت و از لحظه ها و ثانیه های ناب آن و رخصتی که خدا به بندگانش داده بیشتر بهره برد. یکی از بهترین قدردانی ها در این ماه خواندن قرآن و دعاهای این ماه است. دعاهای هر روز ماه رمضان ادعیه ای پر مغز و ژرف است که تامل در معانی آن فرصت زنده شدن دوباره را به روح و دل روزه داران ماه ضیافت الهی می دمد.

این نویسنده در مورد کتاب«30 روز 30 پیام» اظهار داشته است: در کتاب 30 روز 30 پیام بر آن شدیم تا با شرح و توضیحی هر چند اندک به رمزگشایی پیام های ارزشمند هر روز ماه مبارک رمضان بپردازیم تا بهانه ای برای درنگی بیشتر باشد. امید آنکه در این ضیافت بزرگ سهمی در خدمت به میهمانان ماه خدا داشته باشیم.

داستان هایی از پیامبران و ائمه اطهار (ع) با محوریت ادعیه ماه رمضان

روزه داری، رضای الهی، خردورزی و دوری از نادانی، شکرگزاری، توبه، غفلت، یاد خدا، یتیم نوازی و دستگیری از نیازمندان جامعه، عاقبت به خیری، توکل، نیکوکاری، عفت و پاکدامنی، صبر، رحمت و مهربانی پروردگار، فروتنی، همنشینی با خوبان، دنیاپرستی، شب زنده داری و نماز شب، انجام امور خیریه، تلاوت قرآن، شیطان، فضل پروردگار، گناه، تقوا و پارسایی، محبت خاندان وحی، عیب پوشی از دیگران، فضیلت شب قدر، نماز، تهمت و ولایت عناوین فصول کتاب «30 روز 30 پیام» هستند. در پایان نیز فهرست منابع ذکر شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: روزی جمعی از شیعیان به خانه امام باقر (ع) آمدند. آن روز یکی از فرزندان امام به شدت بیمار و بستری بود و این مسئله موجب ناراحتی امام شده بود به گونه ای که میهمانان امام نگران حال امام شدند و با خود گفتند اگر حادثه ای برای فرزند امام رخ دهد حتما از شدت ناراحتی برای امام اتفاقی می افتد. چندی نگذشت که صدای شیون زنان از اتاق مجاور بلند شد و امام سراسیمه داخل اتاق شد. همگی دانستند که فرزند امام از دنیا رفته است. آنها بیشتر نگران حال امام شدند اما وقتی امام از اتاق بیرون آمد برخلاف انتظار او را نگران نیافتند، علت را از او پرسیدند. ایشان در پاسخ فرمودند« ما نیز دوست داریم که عزیزانمان در سلامتی به سر برند اما وقتی که امر خداوند نازل شد رضای او را بیشتر دوست داریم و تسلیم امر او می شویم».

تا شعله عشق تو برافروخته شد

جان و دل عشاق همه سوخته شد

آن را که دلش به وصلت افروخته شد

از هر دو سرای چشم او دوخته شد

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: پیامبر اکرم (ص) فرمودند« نعمت های الهی فرارکننده هستند همان طوری که حیوانات وحشی فرار می کنند پس آنها را با شکرگزاری به دام اندازید». در احوال پیامبر اعظم نگاشته اند برای شکرگزاری از پروردگار آن قدر به نماز و عبادت نیمه شب می ایستاد که چهره اش زرد و پاهایش ورم می کرد. روزی عایشه به آن حضرت عرض می کند «چرا خود را این قدر به زحمت می اندازی؟» در پاسخ فرمودند« آیا بنده شکرگزار خداوند نباشم؟»

شکر نعمت نعمتت افزون کند

کفر نعمت از کفت بیرون کند.

گفتنی است، کتاب «30 روز 30 پیام»، با الهام از دعاهای روز ماه رمضان نوشته «حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش» در قطع رقعی در شمارگان دو هزار نسخه به قیمت 20 هزار تومان برای هشتمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/31

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«تیلور سوئیفت» فیلم سینمایی می‌سازد