گستره 2 خط لوله فرآورده بندرعباس - رفسنجان تابستان امسال تکمیل می‌شود


گستره 2 خط لوله فرآورده بندرعباس - رفسنجان تابستان امسال تکمیل می‌شود

مجری طرح گستره دوم خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان گفت: خط لوله مهرآران - رفسنجان، به‌عنوان گستره دوم طرح احداث خط لوله فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با 59 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان تابستان امسال تکمیل می‌شود.

مرتضی شالباف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از تکمیل و پایان عملیات اجرایی این بخش تا ابتدای پاییز امسال خبر داد و افزود: طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ مهرآران به رفسنجان در تکمیل پروژه انتقال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس به مرکز و شمال کشور، طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای این خط لوله ملی تأکید کرد: طول این خط ۲۱۷ کیلومتر است که افزون بر طی کردن مسیر اصلی، با انشعاب یک خط ۸ اینچ به طول ۲۴ کیلومتر و ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز به پایانه سیرجان امتداد می‌یابد.

پیشرفت ۵۹ درصدی خط لوله مهرآران - رفسنجان

مجری گستره ۲ خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان تصریح کرد: عملیات اجرایی این گستره بر اساس قراردادی ۳۶ ماهه‌ با مشارکت شرکت‌های پیمانکار جهاد نصر کرمان و مهندسین مشاور سی‌سخت، از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شده و با ۵۹ درصد پیشرفت کلی، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تابستان امسال نهایی شود.

شالباف‌زاده میزان سرمایه‌گذاری این طرح را حدود ۴۴ میلیون و ۹۱۳ هزار یورو و ۱۶۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نظارت عالی و کارگاهی طرح در بخش‌های مکانیک، برق، ابزار دقیق و ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور پارس انجام می‌شود.

وی از جمله ویژگی‌های پروژه خط لوله بندرعباس - رفسنجان را استفاده از ولوهای اتوماتیک LBV در طول خط برشمرد که به محض ایجاد پارگی و نشت احتمالی در خط، جریان عبوری فرآورده را قطع و از آلودگی زیست‌محیطی و بروز خط انفجار جلوگیری می‌کند.

مجری طرح احداث خط لوله مهرآران - رفسنجان گفت: از دیگر مزایای این طرح، پایش لحظه‌ای از راه دور توسط سیستم حفاظت کاتدی از طریق ترانس رکتیفایر و فیبر نوری است که در کنار سیستم نشت‌یاب LDS و انتقال لحظه‌ای اطلاعات به مرکز انتقال نفت مربوطه، امکان شناسایی و ترمیم محل نشت احتمالی فراهم می‌شود.

سهم ۹۰ درصدی ساخت داخل در اجرای خط لوله مهرآران - رفسنجان

شالباف‌زاده با اشاره به تهیه و ساخت ۹۰ درصدی تجهیزات در داخل کشور اظهار کرد: امروزه ساخت لوله‌های استاندارد API نفتی از مرحله تولید تختال و تبدیل آن به ورق تا تولید لوله تماماً در کارخانه‌های داخلی انجام می‌شود، همچنین بیش از ۹۰ درصد اقلام این پروژه از جمله فیبر نوری، تجهیزات حفاظت کاتدی، ترانس‌های رکتیفایر و ولوها با استفاده از توان داخلی تهیه شده است.

به گفته مهندس شالباف‌زاده، این طرح به‌طور متوسط برای ۱۳۷ نفر به‌طور مستقیم و ۵۲ نفر غیرمستقیم در ماه اشتغال ایجاد می‌کند.

وی همچنین درباره چالش‌های اجرای این پروژه گفت: یکی از عوامل کندی عملیات تأمین کالا، انحصار در بخش تولید تختال و ورق در شرکت‌های فولاد مبارکه و اکسین اهواز است که به علت وفور تقاضا در بخش‌های مختلف صنعتی و عمرانی کشور، تحویل سفارش زمان‌بر شده، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های داخلی دیگر، نظیر فولاد خوزستان امید می‌رود این انحصار شکسته شود و با تحویل به‌موقع لوله، در روند اجرای این نوع پروژه‌ها به سرعت بیشتری دست یابیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت از شرکت نفت و گاز گچساران