از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا رفع تصرف بستر رودخانه‌ها در شهرستان‌های استان تهران


از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا رفع تصرف بستر رودخانه‌ها در شهرستان‌های استان تهران

شهرری - ایرنا - در راستای صیانت از منابع آبی و اجرای قانون احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و سطحی، در روز های اخیر 11 حلقه چاه غیرمجاز آب در شهرستان های ری، پاکدشت و شهریار مسدود و بخشی از بستر رودخانه کن در اسلامشهر رفع تصرف شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شرکت آب منطقه ای استان تهران با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و سطحی در جهت چاره‌اندیشی و حفاظت از منابع آبی جهت مقابله با خشکسالی فعالیت های خود را با با انجام تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری، نصب کنتورهای حجمی هوشمند آب، شناسایی و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز و رفع تصرف اراضی بستر و حریم رودخانه ها دنبال می کند.

انسداد ۵ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان ری

مدیر امور منابع آب شهرستان ری، از انسداد پنج حلقه چاه غیر مجاز و جلوگیری از تخلیه سالیانه بیش از ۱۶۳ هزار مترمکعب آب از سفره های زیر زمینی این امور خبر داد و گفت: با تلاش گروه های گشت و بازرسی امور منابع آب شهرستان ری، پنج حلقه چاه غیرمجاز به عمق ۲۰۸ متر و دبی ۱۰.۰۸ لیتر در ثانیه مسدود شد.

سید حمیدرضا حسینی با بیان اینکه این چاه ها در راستای صیانت از منابع آبی و اجرای قانون احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی انجام شد، اضافه کرد: با این اقدام از تخلیه سالانه ۱۶۳ هزار و ۴۸۷ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری می شود.

حسینی ضمن هشدار به حفاران و بهره بردارن غیر مجاز از منابع آب های زیر زمینی و سطحی، خاطرنشان کرد: امور منابع آب شهرستان ری با کمک دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد جدی خواهد کرد.

از تخلیه سالیانه ۶۶ هزار متر مکعب آب در پاکدشت جلوگیری شد

مدیر امور منابع آب پاکدشت از انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز، تقلیل منصوبات یک حلقه چاه مجاز و جلوگیری از تخلیه سالانه حدود ۶۶ هزار متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی خبر داد و گفت:با تلاش کارشناسان امور منابع آب پاکدشت و اخذ دستور قضایی، از ابتدای خرداد ماه، سه حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۱۵۰ متر و دبی ۲ لیتر در ثانیه در حوزه عملکرد این امور پر و مسدود شده است که با این اقدام از تخلیه سالانه حدود ۴۰ هزار متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی جلوگیری خواهد شد.

علیرضا مصطفی پور افزود: همچنین طی مدت مذکور، به منظور جلوگیری از بهره برداری های غیر مجاز از منابع آب های زیر زمینی و مدیریت میزان مصرف آب، یک مورد تقلیل منصوبات چاه مجاز با میزان صرفه جویی بیش از ۲ لیتر در ثانیه در محدوده عملکرد امور منابع آب پاکدشت انجام شده است که طی این اقدام، در مصرف سالانه ۲۶ هزار متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمد.

نصب ۷ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های دارای مجوز

وی از نصب ۷ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های دارای مجوز بهره برداری توسط کارشناسان این امور خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت بحرانی سفره های آب زیرزمینی استان تهران به دلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان ها، به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت، ضروری است کلیه چاه های پروانه دار به کنتور حجمی هوشمند مجهز گردند.

مدیر منابع آب پاکدشت خاطرنشان کرد: امور منابع آب پاکدشت به عنوان متولی صنعت آب در حوزه عملکرد این شهرستان و به عنوان نماینده شرکت آب منطقه ای تهران با جدیت و بر اساس قانون نسبت به برخورد با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیرزمینی اقدام و اهتمام جدی خواهد داشت.

انسداد۳ حلقه چاه غیر مجاز در شهریار

مدیر امور منابع آب شهرستان های شهریار، ملارد و قدس از انسداد سه حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۲۳۰متر در محدوده عملکرد این امور خبر داد و افزود: با تلاش گروه‌های گشت و بازرسی طی هفته گذشته ۳ حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۲۳۰ متر و میزان آبدهی ۶.۵ لیتر درثانیه پر و مسدود شد.

محمدرضا گیتی پژوه ادامه داد: با انسداد این چاه ها از تخلیه سالانه۱۵۹هزار و ۶۶ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری شد.

گیتی پژوه همچنین از نصب ۲ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز خبر داد و اظهار داشت: اجرای قانون احیاء و تعادل بخشی، کاهش میزان مصرف آب، کاهش هدر رفت آب و تغییر الگوی کشت از اهداف ‌مهم نصب کنتورهای هوشمند و حجمی بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری است.

از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا رفع تصرف بستر رودخانه‌ها در شهرستان‌های استان تهران

رفع تصرف بخشی از بستر رودخانه کن در اسلامشهر

مدیر امور منابع آب اسلامشهر از رفع تصرف هزار مترمربع از اراضی بستر و حریم رودخانه کن در محدوده عملکرد این امور خبر داد و افزود: طبق گزارش کارشناسان واحد آب های سطحی این امور هنگام گشت و بازرسی از منطقه، مشخص گردید، یک بند خاکی غیرمجاز در بستر رودخانه کن ایجاد شده که این اقدام موجب انسداد و کاهش ظرفیت آبگذری رودخانه مذکور گشته بود.

عبدالکریم خلجی ادامه داد: پس از اخذ حکم قضایی، با همکاری گروه گشت و بازرسی واحد آب های سطحی و حقوقی این امور، نسبت به تخریب بند خاکی غیرمجاز در بستر رودخانه کن اقدام و مساحتی در حدود هزار متر مربع از بستر این رودخانه در محدوده عملکرد این امور رفع تصرف شد.

مدیر امور منابع آب اسلامشهر همچنین از توقیف ۲ دستگاه پمپ آب غیر مجاز و منصوبات آنها از بستر رودخانه کن واقع در منطقه شمس آباد این شهرستان خبر داد و گفت: این ۲ پمب آب، با قطر لوله آبده هشت اینچ پس از شناسایی و اخذ حکم قضایی، توسط گروه های گشت و بازرسی این امور توقیف و از برداشت غیر مجاز آب به میزان ۵۰ لیتر در ثانیه از بستر رودخانه مذکور جلوگیری شد.

خلجی اضافه کرد: در راستای صیانت و حفاظت از رودخانه ها و مجاری آب های سطحی و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها، گروه گشت و بازرسی این امور بطور مداوم در منطقه در حال گشت زنی بوده و به محض شناسایی هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه ها و مسیل ها فوراً اقدامات قانونی لازم جهت رفع تصرف صورت می گیرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حضور معاون اول‌ رئیس‌جمهور در ملارد