راز چراغ 1000 ساله مسجد چرامان در هند


داخل مسجد جامع چرامان در کرالا که اولین مسجد هند و  یکی از قدیمی‌ترین...
داخل مسجد جامع چرامان در کرالا که اولین مسجد هند و یکی از قدیمی‌ترین مکان های عبادی در جهان به شمار می رود، یک چراغ نفتی روشن است که گمان می‌رود بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت داشته باشد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: در داخل مسجد جامع چرامان در کرالای هند، که اولین مسجد هند و یکی از قدیمی‌ترین مکان های عبادی در جهان است یک چراغ نفتی روشن است که گمان می‌رود بیش از 1000 سال قدمت داشته باشد.

مردم با هر دین و مذهبی که دارند از نقاط مختلف به خاطر این چراغ به مسجد چرامان می آیند.

اعتقاد بر این است که این مسجد در سال 629 پس از میلاد ساخته شده است و کتیبه ای به زبان عربی بر دروازه مسجد تاریخ 5 هجری را ذکر کرده است.

روایت ها حاکی از آن است که چرامان پرومال، پادشاه کودونگلور، یک بار رویایی در مورد دو نیم شدن ماه دید. او این موضوع را با تاجرانی از عربستان در میان گذاشت که خواب را به پیامی از سوی پیامبر اکرم (ص) تعبیر کردند.

گفته می شود چرامان پرومال برای ملاقات پیامبر به مدینه سفر کرد و اسلام آورد اما در راه بازگشت درگذشت و در صلاله عمان به خاک سپرده شد

او پیش از مرگ به همراهان خود دستور داد تا پیام اسلام را منتشر کنند.

این گروه از مسافران به کرالا آمدند و مسجد چرامان و سایر مساجد این ایالت را تأسیس کردند.

این مسجد در طول سالیان متمادی شاهد بازسازی هایی بوده است، اما تالار اصلی و ساختار داخلی آن حفظ شده است.

گفته می شود این مسجد در گذشته توسط پرتغالی ها تخریب شده است. پیش از این مسجد در سال 1984 نیز بازسازی شد اما باز هم نیاز به کارهای زیادی داشت که باید انجام می شد.

مسجد قدیمی چرامان به دلیل سبک معماری کرالا بسیار مورد علاقه است و نمونه ای بسیار جالب از این سبک معماری را به وجود آورده است.

بازسازی نهایی این مسجد حدود 1.14 کرون هزینه داشته است و هدف آن حفظ آثار اولیه مسجد که از چوب ساخته شده ،بوده است.

پایان پیام/7
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید