آیا نگهداری بیت کوین در بلند مدت درست است؟


آیا نگهداری بیت کوین در بلند مدت درست است؟

اگر چه هزاران ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی در گردش است، اما بیت کوین بدون شک مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین نام به عنوان ذخیره ارزش، در این بازار به حساب می‌آید.

بیش از یک دهه از تولید آن می‌گذرد و کمی پایدارتر از کریپتوهای دیگر به نظر می‌رسد. اما نوسانات شدید در قیمت BTC کمی بازار را با تشنج روبرو کرده است. در این مطلب پاسخ به این سوال که «آیا خرید بیت کوین و نگهداری بلند مدت آن درست است؟» را بررسی می‌کنیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین با نام اختصاری BTC، یک پول جهانی است که اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی به حساب می‌آید. این ارز دیجیتال توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاموتو» در سال 2009 اختراع و انقلاب جدیدی در سیستم مالی جهانی استارت خورد. بلاک چین Bitcoin غیر متمرکز است و توسط هزاران کاربر که به آنها نود یا گره می‌گویند، مدیریت می‌شود. کاربرد خرید بیت کوین، مبادلات مالی و خریدهای آنلاین کالا و خدمات است و به عنوان یک ذخیره ارزش نیز شناخته می‌شود. اما آیا این ذخیره ارزش در طولانی مدت جوابگو خواهد بود؟

آینده بیت کوین چگونه است؟

در ارتباط با خرید بیت کوین و نگهداری آن در بلند مدت، ریسک‌هایی وجود دارد. شاید مهم‌ترین دغدغه همه علاقمندان به حوزه کریپتوکارنسی این است که آیا بیت کوین به یک ارز رایج، تبدیل خواهد شد یا خیر. اگر سیگنال‌های ناامید کننده دریافت شود، به طور قطع تقاضا برای سرمایه گذاری بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت. و اگر تقاضا برای خرید کاهش پیدا کند، شاهد کاهش ارزش و قیمت بیت کوین نیز خواهیم بود.

همچنان، نمی‌دانیم که در آینده چه مسائل نظارتی در انتظار انواع ارز دیجیتال خواهد بود. بیت کوین تنها 13 سال است که ایجاد شده و هنوز هیچ راهی برای پیش بینی دقیق از دهه‌های آینده آن و سایر رمزارزها وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان امور مالی از نوسانات قیمت بیت کوین متعجب نیستند و آینده روشن پادشاها رمز ارزها را در گرو تغییراتی اساسی در شبکه آن می‌دانند. بنابراین زمان می‌برد تا بتوان چشم انداز روشن و مطمئنی برای بیت کوین در نظر گرفت.

البته تمام این ریسک‌ها لزوماً بیت کوین را به یک انتخاب سرمایه گذاری ضعیف تبدیل نمی‌کند. با تمام این آمار گاهاً ناامید کننده، همچنان بیت کوین دارای بهترین عملکرد در این سال‌ها در مقایسه با دیگر رمزارزها است. با ارتقا و هارد فورک شبکه بیت کوین که از دل آن بیت کوین کش (Bitcoin Cash) و بیت کوین گلد (Bitcoin Gold) بیرون آمده است نیز می‌توان به برگشت این ارز به روزهای اوج امیدوارتر بود.

بیت کوین؛ سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

بیت کوین یک دارایی دیجیتال بی ثبات است که نوساناتی شدیدتر از ذخیره‌های ارزش دیگری مانند طلا، دلار و سهام دارد. امروز که در حال نگارش این مطلب هستم، قیمت بیت کوین حوالی 22000 دلار است و نسبت به رکورد 68000 دلار نوامبر سال 2021 خود کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین شاید به عنوان یک ذخیره ارزش برای نگهداری طولانی به امید روز طلایی، چندان مناسب نباشد.

بسیاری افراد توانسته‌اند از بازار این ارز دیجیتال پول‌های کلانی به جیب بزنند. اما آیا این سودهای کلان، لزوماً با اتخاذ استراتژی نگهداری و سرمایه گذاری بلند مدت به دست آمده است؟ جواب به طور قطع خیر است. نکته اساسی در کسب درآمد از بازار رمزارزها، تحلیل درست و داشتن تجربه و دانش کافی در این حوزه است.

اگر بخواهیم یک مقایسه ساده داشته باشیم، رویکرد بلند مدت در «سهام» می‌تواند راه حل مناسبی برای کسب درآمد باشد. زیرا این بازار سابقه پاداش دادن به سرمایه گذارانی که بلند مدت به آن وفادار مانده‌اند را دارد. اما این موضوع احتمالاً برای بازار رمزارزها و بیت کوین صدق نمی‌کند. بیت کوین در کوتاه مدت می‌تواند برای شما پول ساز باشد اگر با دانش و تجربه کافی وارد بازار آن شوید.

اگر قصد خرید بیت کوین و سرمایه گذاری بلند مدت دارید، رعایت چند قانون اساسی می‌تواند به شما کمک کند:

  • بیش از حد، پول خود را در آن سرمایه گذاری نکنید.
  • برای این احتمال که ممکن است به دلیل نوسانات قیمت بیت کوین، تمامی پول خود را از دست بدهید آماده باشید.
  • بهتر است برای مدت زمان محدود، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در BTC داشته باشید.

کلام پایانی

بازار رمزارزها در نوسانات شدیدی قرار دارد و به ویژه به عنوان یک ذخیره ارزش، با چالش روبرو است. بیت کوین تا سال 2021 به عنوان یک ذخیره ارزش عالی شناخته می‌شد. اما امروز با توجه به نوسانات قیمت بیت کوین که تحت تاثیر تورم، بازارهای سهام، رخدادهای ژئوپلیتیک و سیاست‌های پولی جهانی قرار گرفته است، باید با چشم باز و دانش کافی وارد این بازار شد. با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد که نگهداری و سرمایه گذاری کوتاه مدت بیت کوین گزینه بهتری برای کسب درآمد است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

همه چیز درباره ارز دیجیتال استلار