بیش از یک میلیون هکتار از اراضی همدان مستعد آبخیزداری است


همدان- معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار...
همدان- معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مستعد فعالیت‌های آبخیزداری است.

محمد مهدی آرتیمانی درگفتگو باخبرنگار مهر بابیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد اجرای طرح آبخیزداری است، تصریح کرد: از این میزان اراضی تاکنون در ۷۰۰ هزار هکتار طرح مطالعه آبخیزداری انجام شده و از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی مذکور در ۳۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است.

وی افزود: ۲۴ هزار سازه کوچک وبزرگ ازیک متر تا ۲۰ متر دراستان همدان اجرا شده است وباتوجه به سیل‌های اخیر نیاز واهمیت آبخیزداری بسیار افزایش پیدا کرده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان مطرح کرد: آبخیزداری علم وهنری است برای مدیریت صحیح وبهینه برای منابع آب وخاک است که بتواند استفاده پایداری ازمنابع طبیعی توسط بشر استفاده شود واز فرسایش و پرشدن مخازن پایین دست و سازه‌های آبی جلوگیری شود و این اقدام موجب افزایش پوشش گیاهی ونقطه خروجی که دست ما است اتفاق خواهد افتاد.

وی متذکرشد: هدف اصلی آبخیزداری کنترل سیل و رسوب است که با این کار حجم سیلاب رابافعالیتهای آبخیزداری کاهش می‌دهیم ویا فرسایش ورسوب ازبالادست تولید می‌شود را جلوگیری کنیم که این کار باعث این می‌شود که این رسوبات به پایین دست کشاورزی‌ها مانند سدها واب بندها پرنشود که ازحجم مفید واثربخشی آنها کم کند وحاصلخیزی زمین را کم کند.

آرتیمانی افزود: ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها، چشمه‌ها و قنوات از اهداف اصلی اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

وی بابیان اینکه عملیات اجرایی در چهار مقوله مختلف مدیریتی، بیولوژیکی، بیو مکانیکی و مکانیکی است که عملیات مدیریتی شامل کنترل چرای دام، چرای تناوبی، اصلاح شخم در سطح شیب نباید انجام شود چون آب در جهت شیب حرکت کرده وباعث فرسایش خندق خواهد شد.

وی مطرح کرد: بیولوژیکی شامل نهال‌کاری، کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی است، افزایش پوشش گیاهی کمک به کنترل سیل و فرسایش خاک خواهد کرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان بابیان اینکه بیو مکانیکی شامل تراس‌بندی، بانکت بندی و کنترل فارو که بااین کارها روان آب را در دامنه‌ها کاهش داده ودراب راه‌ها بندهای خاکی، خشکه چینی، سنگی، ملاتی، گابیونی وفلزی احداث می‌شود که حجم آب را کاهش واز فرسایش قسمتی از آبراهه جلوگیری خواهد شد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در عملیات آبخیزداری خیرین آبخیزداری وارد عمل شده‌اند و در تویسرکان، نهاوند وملایر مردم با هزینه‌های خود وخیرین نسبت به ایجاد سیل بند اقدام کردند که این اهمیت آبخیزداری را برای کشور می‌رساند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید