ثبت دومین جمعه مهر بنام بزرگداشت حضرت علی بن باقر(ع)درتقویم ملی


ثبت دومین جمعه مهر بنام بزرگداشت حضرت علی بن باقر(ع)درتقویم ملی

کاشان - مسئول برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان گفت: دومین جمعه از مهرماه به عنوان روز گرامیداشت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در تقویم ملی ایران ثبت شد.

محمد احترامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دارالمومنین کاشان سابقه و سابقه طولانی در ابراز ارادت و محبت به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دارد، اظهار داشت: مردمان این دیار با درخواستی که از امام زمان خود حضرت امام باقر (ع) داشتند از ایشان خواستند تا فردی را برای ارشاد آنها به سرزمین چهل حصاران آن زمان اعزام کند.

وی با بیان اینکه حضرت نیز فرزند برومند خود حضرت علی بن باقر (ع) را برای ارشاد مردم به منطقه کاشان فرستاد، ابراز داشت: آن حضرت پس از سه سال حضور در کاشان توسط حاکم جور آن زمان به شهادت رسید به گونه‌ای که نقل است شهادت آن حضرت همانند امام حسین (ع) بود.

مسئول برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان با اشاره به اینکه آن حضرت در مشهد اردهال کاشان به خاک سپرده شد، تصریح کرد: سال‌های سال است که به یاد آن حضرت دومین جمعه مهرماه هر سال مردم با برگزاری مراسم قالیشویان که هم اکنون به ثبت جهانی رسیده است یاد و خاطره آن حضرت و یاران شهیدش را گرامی می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه مراسم جهانی سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو ثبت شده است، گفت: از سال ۹۴ نیز با درخواست‌های متعدد خواستار ثبت این روز در تقویم ملی ایران شدیم.

احترامی با اشاره به اینکه پس از پیگیری‌های فراوان بالاخره در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیست و سوم مردادماه سال جاری این موضوع مصوب شد، افزود: طبق این مصوبه دومین جمعه مهرماه هر سال به عنوان روز بزرگداشت مقام حضرت سلطانعلی بن باقر (ع) در تقویم ملی ایران ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه این روز از سال آینده در تقویم ملی و رسمی ایران ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: حضرت سلطانعلی بن باقر (ع) اولین سفیر ولایت در منطقه است که حرم ایشان ملجا و پناه محبان و ارادتمندان به آن حضرت است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

یافتن غذا سبب باز شدن پای روباه‌ها به اصفهان شده است