انتخاب‌ رشته در خروج نخبگان از کشور بی تاثیر نیست


انتخاب‌ رشته در خروج نخبگان از کشور بی تاثیر نیست

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: در سال های اخیر شاهد خروج دانشجویان کارشناسی از کشور هستیم.‌

محمود کمره ای گفت: بحث مهاجرت چند بعدی است ، یک بخش آن مربوط به رشته‌ تحصیلی و انتخاب رشته داوطلبان کنکوری است و بخشی دیگر به شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی افراد بر می گردد.

او افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی سراسر کشور عالی رتبه هستند و درجهان خواهان دارند، به طوری که پذیرای جذب دانش آموختگان ایرانی هستند.

کمره ای تصریح کرد: در سال های اخیر علاوه بر پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری در خارج از کشور شاهد خروج دانشجویان کارشناسی ترم های پایانی هم بودیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: مشکل خروج نخبگان ایرانی مربوط به سیستم آموزشی کشور است؛ چرا که نمی توانیم از فارغ التحصیلان ایرانی به خوبی استفاده کنیم و برای آنها اشتغال مناسب فراهم کنیم، باید مشکلات تورم و مسائل اقتصادی را رفع کنیم.

کمره ای بیان کرد: احتمال دارد برای برخی رشته ها آینده شغلی حرفه ای وجود نداشته باشد و برخی از رشته ها هم اکنون این گونه هستند، به همین علت برخی از داوطلبان برای اینکه در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند از ایران می روند؛ چرا که شرایط شغلی آن رشته در کشور مهیا نیست و داوطلبان هم به همان رشته علاقه دارند؛ بنابراین انتخاب‌ رشته در خروج نخبگان از کشور بی تاثیر نیست.

او اضافه کرد: برخی رشته های پرطرفدار جایگاه مناسبی از نظر آینده شغلی در ایران ندارند و داوطلبان ترجیح به خروج از کشور می دهند.

کمره ای بیان کرد: باید برای سیستم مدیریتی کشور چاره ای اندیشید. در رشته علوم پایه دانشگاه ها و دانشجویان فاخری داریم، اما فارغ التحصیلان کجا کار کنند؟.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا هنوز احساس خستگی می کنیم ؟