طرح آبرسانی غدیر سبب افزایش کیفیت آب در خوزستان می‌شود


طرح آبرسانی غدیر سبب افزایش کیفیت آب در خوزستان می‌شود

اهواز- استاندار خوزستان با اشاره به ویژگی‌های طرح آبرسانی غدیر گفت: با اجرای این طرح استانداردهای کیفیت و اطمینان بخشی تأمین آب در خوزستان به شکل چشمگیر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره ویژگی‌ها و مزایای طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان بیان کرد: این طرح که بنا بود سه ساله انجام شود با پیگیری و تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت در مدت زمان ۱۰ ماه به بهره برداری رسید که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه در مرحله اول اجرای این طرح رودخانه کرخه به عنوان منبع تأمین آب انتخاب شده بود، افزود: در طرح میان مدت، رودخانه دز که از نظر کیفیت آب از سطح استانداردهای بالای جهانی برخوردار است به عنوان منبع تأمین کننده قرار گرفته است؛ میزان EC (شوری آب) رودخانه دز بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ است در حالی که همین شاخص در کرخه به یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ می‌رسد.

استاندار خوزستان در ادامه تأمین آب ۵۲ درصد از جمعیت شهری و روستاهای این استان و پایدارسازی تأمین آب را از جمله مزایای مهم طرح آب رسانی غدیر عنوان کرد.

وی ضمن تشریح مشخصات فنی طرح آبرسانی غدیر بیان کرد: در این طرح از خدمات فنی و مهندسی جوانان کشور بهره‌گیری شده و تجهیزات به کار رفته نیز از تولیدات داخلی هستند.

خلیلیان در ادامه عبور تأسیسات طرح آبرسانی غدیر از زیر رودخانه کرخه را از دیگر ویژگی‌های این پروژه دانست و گفت: در این طرح ۱۰ پمپ بزرگ در مجموع ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب را از رودخانه دز منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از کرخه منتقل می‌شود که اتصال همزمان منابع آبی ۲ رودخانه به این طرح علاوه بر افزایش قدرت انعطاف در تأمین آب نیز مشکلات ناشی از تنش آبی به ویژه در شرایط خشکسالی در مناطق مرکزی، غربی و جنوب غربی خوزستان را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرانه مصرف آبزیان در خوزستان افزایش داده می‌شود