زنجیره ارزش زمینه ساز ارتقای صنعت انگور و کشمش استان قزوین می‌شود


زنجیره ارزش زمینه ساز ارتقای صنعت انگور و کشمش استان قزوین می‌شود

قزوین - مدیر پیشران پروژه انگور و کشمش سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تعریف زنجیره ارزش انگور با ترسیم نقشه راه در این استان باعث رشد و توسعه این صنعت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد رحمانی اظهار کرد: زنجیره ارزش شامل تعریف مسئله، جایگاه فعلی تولید انگور و کشمش در کشور، میزان تولید، سطح زیر کشت و همچنین موانع و مشکلات پیش روی این محصول است.

وی اضافه کرد: هم اکنون میانگین سطح برداشت انگور در استان قزوین پایین بوده و کمتر از حد انتظار است و به میزان ۱۰ تن در هکتار است.

به گفته وی با تعریف زنجیره ارزش و عملیاتی ساختن آن میزان تولید در برنامه کوتاه مدت ۲ ساله می‌بایست به ۱۵ تن در هکتار افزایش یابد در حالی که میزان تولید بر اساس برنامه‌های میان مدت ما به ۲۰ تن و بالاتر خواهد رسید.

رحمانی بیان داشت: قزوین رتبه نخست تولید کشمش و رتبه دوم تولید انگور را در کشور دارد و همواره توانسته تمامی فرآیندهای این محصول از غوره گرفته تا انگور و همچنین فرآوری کشمش را به بهترین شیوه به بازار داخلی و خارجی عرضه کند.

این مسئول تصریح کرد: اعتقاد داریم که قزوین در تازه خوری انگور و همچنین فرآوری این محصول ظرفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند علاوه بر ثبات و تعادل در قیمت‌ها به صادرات و ارزآوری در کشور منجر شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در رابطه با ظرفیت‌ها و نقاط قوت محصول انگور و کشمش کارگروه‌های متعددی تشکیل شده و چندین مرتبه با معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نشست برگزار کرده‌ایم تا نظر تمامی کارشناسان و صاحبنظران را جمع آوری کنیم.

مدیر پیشران پروژه انگور و کشمش سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: برنامه‌های توسعه‌ای؛ حذف باغات درجه سه و جایگزینی آن با ارقام جدید و پرمحصول چه در زمینه تازه خوری و چه در زمینه تولید کشمش از دهه دوم مهرماه سال جاری به صورت عملیاتی اجرا خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


شکارچی قزوینی با شکستن تفنگ خود با طبیعت آشتی کرد