52 درصد سالمندان استان قزوین را بانوان تشکیل می‌دهند


52 درصد سالمندان استان قزوین را بانوان تشکیل می‌دهند

قزوین - معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۵۲ درصد جمعیت سالمندان استان قزوین را بانوان تشکیل می‌دهند.

راحله جاتن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اداره کل بهزیستی همواره در تلاش است تا در حوزه پیشگیری اقدامات مؤثر را انجام داده و فرصت طلایی شناسایی را از دست ندهد.

وی افزود: ۱۵ هزار و ۱۵۸ کودکی که در شش بیمارستان قزوین متولد شده بودند در طرح پایش سنجش قرار گرفتند که از این تعداد ۷۱۹ کودک مشکوک به کم شنوایی و ناشنوایی بود و ۸۴ کودک طی تشخیص پزشک به اختلال و یا ناشنوایی دچار بودند که به حوزه توانبخشی ارجاع داده شدند.

این مسئول تاکید کرد: در ادامه بعد از تشخیص معلولیت و شدت آن برای افراد کد معلولیت در نظر گرفته می‌شود و در نهایت فرایند کاشت حلزونی و یا سمعک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاشت حلزونی بر اساس میزان کم‌شنوایی، بیماری حسی و یا عصبی انجام می‌شود ۱۵ کودک برای کاشت حلزونی کاندیدا شدند.

این مسئول تصریح کرد: در دوران طلایی رشد، خدمات کمک درمانی به افراد تعلق می‌گیرد و در حال حاضر ۵۰ کودک خدمات مختلفی در حوزه‌های مختلف از جمله گفتار درمانی دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هزینه کمک درمانی بهزیستی در حوزه کاشت حلزونی ۶ میلیون تومان است که البته به دنبال رایگان شدن این هزینه برای افراد تحت پوشش هستیم.

این مسئول ولی با بیان اینکه سن ۲ سال بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی است اما تا سن هفت‌سالگی نیز این سنجش در تشخیص اثرگذار است تاکید کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه کاشت حلزونی و ۱۲۱ میلیون تومان در حوزه تعمیر این دستگاه‌ها پرداخت شده است.

وی تشریح کرد: تعداد کل معلولین شنوایی در استان ۵ هزار و ۳۹۳ مورد است که از این تعداد ۴ هزار و ۸۷ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه در سال جاری هزار دستگاه سمعک خریداری شده و ۹ هزار باتری سمعک واگذار شده است مطرح کرد: نبود رابط در برخی امور ازجمله دستگاه قضا از دغدغه‌های ناشنوایان است که در این راستا ۳۰ نفر از شهروندان سالم به‌عنوان رابط ناشنوایان توسط بهزیستی آموزش‌های لازم را دریافت کرده و مشغول به فعالیت می‌شوند.

حدود ۱۰ درصد جمعیت قزوین را سالمندان تشکیل می‌دهند

وی گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با علوم پزشکی بنا شد تا ناشنوایان برای دریافت خدمات اورژانسی از طریق سامانه پیامکی اقدام کنند.

جاتن تصریح کرد: قزوین رتبه ۲۴ کشور را در حوزه سالمند به خود اختصاص داده که در این راستا یکی از موضوعات مطرح در این حوزه افزایش امید به زندگی در سالمندان است.

وی ابراز کرد: ۸.۹ در صد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۰ درصد سالمندان در مناطق روستایی و ۶۰ درصد در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: ۵۲ درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشکیل می‌دهند که در این میان تعداد سالمندان زن تنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه چهار مرکز روزانه برای نگهداری سالمندان وجود دارد که به ۲۰۰ سالمند خدمات ارائه می‌دهند تاکید کرد: همچنین ۶ مرکز نیز به صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمات به ۳۰۰ سالمند هستند.

جاتن مطرح کرد: ۲ هزار و ۴۳۶ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی بوده و مستمری دریافت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به جمعیت آماری نابینایان در استان اظهار کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۲۴۶ نابینا در استان وجود دارد که ۴ هزار و ۸۷ نفر از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه نابینایان خدمات پیشگیرانه برای توانبخشی و اقلام مورد نیاز را دریافت می‌کنند گفت: کمک هزینه معیشتی برای نابینایان ۴۰۰ هزار تومان و پرداخت تمام هزینه دانشگاه و تحصیل افراد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !