معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید


معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

برای اولین بار،بزرگ‌ترین مرکز جراحی تحت بیهوشی دندانپزشکی ویژه معلولان در مجتمع بهشت امام رضا(ع) ساخته‌ شده‌است. حدود یک میلیون نفر معلول،افراد کم‌توان ذهنی و مبتلایان بیماری‌های اعصاب و روان،سندروم داون و اوتیسم در کشور داریم که برای انجام خدمات ساده دندانپزشکی باید بیهوش شوند. به همین دلیل این بیماران با بحران دهان و دندان مواجه‌اند و متاسفانه حتی در مواردی،در اثر عفونت‌های دهان و دندان از دنیا می‌روند!

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ از قانون بقای دغدغه و تعهد چیزی شنیده‌ای؟ قانونی که می‌گوید برای کسی که زندگی‌اش را وقف کمک به هم‌نوعان کم‌توان و ناتوان کرده، دغدغه‌ها هیچ‌وقت تمامی ندارد بلکه پایان تلاش‌ها برای حل یک مشکل، به معنی شروع پیگیری‌ها برای رفع مشکلی دیگر و ارائه خدمتی جدید است. این قانون زندگی «یوسف اصلانی»، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا(ع) در حدود 23 سال گذشته بوده؛ شهروند مسئولیت‌پذیری که عادت دارد در مسیر کار خیر، سراغ کارهای سخت و زمین‌مانده برود و هیچ‌وقت برای مأموریت خودخواسته‌اش، نقطه پایان قرار ندهد. سرپرستی نوزادان و کودکان معلول بی‌سرپرست، ساخت مجتمع مجهز ورزشی درمانی ویژه این فرزندان، حمایت پدرانه از آنها تا ازدواج و راه‌اندازی اولین تاکسی خیریه دنیا ویژه معلولان، گوشه‌ای از مهم‌ترین خدمات او برای حدود 300 فرزند عزیزکرده‌اش و تمام معلولان در این سال‌ها بوده است.

این بار اما این پدر 45 ساله و همراهان خیرخواهش با چاره‌اندیشی برای یک درد قدیمی در حوزه معلولان به‌ویژه معلولان ذهنی، کاری کرده‌اند کارستان. ساخت بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان در مجتمع بهشت امام رضا(ع)، همان خبر خوبی است که این روزها از تکرارش قند در دل آقا یوسف آب می‌شود. حالا اما او یک دغدغه جدید دارد و آن، همراه کردن دندانپزشکان و دیگر متخصصان برای فعال کردن تمام ظرفیت‌های این مرکز مجهز است و در این مسیر علاوه‌بر این متخصصان دغدغه‌مند، باز هم چشم امیدش به دست‌های مهربان مردم نیکوکار است. اگر شما هم علاقه‌مندید در برگرداندن لبخند به لب کودکان معلول دردمند سهیم باشید، با گفت‌وگوی ما با این پدر خاص همراه باشید.

*سال گذشته در ایام ولادت امام رضا(ع)، خبر راه‌اندازی اولین تاکسی خیریه اینترنتی دنیا ویژه معلولان به نام تاکسی «هشت» توسط شما، باعث شادی و دلگرمی معلولان جامعه و خانواده‌هایشان شد. قبل از هر چیز مشتاقیم از سرنوشت این تاکسی بدانیم.

- تاکسی اینترنتی «هشت» با مشارکت رانندگان داوطلب شروع به کار کرد و مدت کوتاهی هم به معلولان ارائه خدمات کرد اما بعد، فعالیتش به دلیل مشکلات مجوزی و مشکلات نرم‌افزاری متوقف شد. در حال حاضر، گروهی از دوستان مشغول رفع ایرادات نرم‌افزاری اپلیکیشن این تاکسی اینترنتی هستند و ان‌شاءالله تا چند وقت دیگر، دوباره فعال می‌شود و جامعه معلولان می‌توانند از آن استفاده کنند.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

«یوسف اصلانی»، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا(ع)

*گفته بودید قرار است گروهی از خود معلولان در مرکز تلفن این تاکسی اینترنتی در مجتمع بهشت امام رضا(ع) مستقر شوند و کار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند. با توجه به فعالیت کوتاه‌مدتی که این تاکسی داشت، به نظر می‌رسد مشکل عمرانی که به دلیل اختلاف نظر با شهرداری تهران در مسیر افتتاح رسمی مجتمع ایجاد شده بود و بر اساس آن برای تردد معلولان به مجتمع نگران بودید، رفع شده. درست است؟

- بله. بعد از تغییر و تحول در شهرداری تهران الحمدلله آن مشکل حل شد. درواقع،‌ اولین تصمیمی که آقای زاکانی در جایگاه شهردار تهران گرفت، رفع مشکل مجتمع بهشت امام رضا(ع) بود. همان روزی که قرار بود حکم آقای زاکانی در شورای شهر بررسی شود، مصاحبه‌ای با ایشان انجام شد و خبرنگار خوش‌ذوق همان‌جا مشکل بهشت امام رضا(ع) را مطرح کرد و ایشان هم دستور رسیدگی داد. فردای آن روز، چند نفر از گروه آقای زاکانی به بهشت آمدند و مشکل را بررسی کردند.

ماجرا از این قرار بود که در مقابل ساختمان مجتمع،‌ یک محوطه داشتیم که شهرداری دوره قبل می‌گفت آنجا باید خیابان شود. ما می‌گفتیم اگر خیابان شود، وقتی معلول ما که با ویلچر و عصا می‌خواهد به استخر، باشگاه یا دندانپزشکی مجتمع مراجعه کند یا می‌خواهند با برانکارد او را به داخل مجتمع منتقل کنند، چطور رانندگان می‌توانند مدت زمان زیادی تحمل کنند تا این بچه‌های معلول به‌کندی از این خیابان گذر کنند و وارد مجتمع شوند؟ این محدوده 200، 300 متری را بگذارید برای این بچه‌ها بماند... خلاصه موضوعی که با وجود 4سال تلاش ما در شهرداری قبلی به نتیجه نرسیده بود،‌ با لطف آقای زاکانی در یک روز مشکلش رفع شد. این نشان می‌دهد کمک به دیگران نیازمند پول زیاد نیست. گاهی با یک قلم، با یک امضا می‌توانی مشکل خیلی‌ها را حل کنی.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان در مجتمع بهشت امام رضا(ع)

*بعد از این مقدمه، بپردازیم به جدیدترین فعالیت شما در موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) که به یک دغدغه بزرگ خانواده‌های دارای فرزندان معلول پاسخ داده است. شاید این اولین بار باشد که یک موسسه خیریه به طور تخصصی برای حل مشکلات دهان و دندان معلولان وارد عمل شده است. درباره این طرح و ویژگی‌هایش برایمان بگویید.

- ما برای اولین بار در کشور، بزرگ‌ترین مرکز جراحی تحت بیهوشی دندانپزشکی ویژه معلولان را با 11 اتاق عمل جراحی در مجتمع بهشت امام رضا(ع) ساخته‌ایم. حالا شاید بعضی بپرسند دندانپزشکی تحت بیهوشی یعنی چه؟ در کشور، حدود یک میلیون نفر معلول، افراد کم‌توان ذهنی و افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های اعصاب و روان، سندروم داون و اوتیسم داریم که برای انجام خدمات ساده دندانپزشکی باید بیهوش شوند چون این عزیزان، فرمان‌پذیر نیستند و نمی‌شود به آنها گفت روی یونیت دندانپزشکی بنشین تا پزشک روی دندان‌هایت کار کند. حتی آن دسته از بیماران عزیز ام اس که بیماری‌شان پیشرفته است، به دلیل درد شدیدی که دارند، برای انجام خدمات دندانپزشکی‌شان، بهترین راه این است که بیهوش شوند.

این موضوع باعث شده که جامعه این بیماران در کشور با بحران دهان و دندان مواجه شوند. متاسفانه حتی در مواردی، این بیماران در اثر مشکلات دندان به بیماری‌های قلبی و عفونی دچار می‌شوند یا در اثر عفونت‌های دهان و دندان از دنیا می‌روند! به طور کلی، این بیماران به دلیل مشکلات دندان، مدام درد دارند و زندگی‌شان با اشک و آه و ناله همراه است. خانواده‌هایشان هم دچار ناراحتی‌های روحی هستند چون مدام شاهد درد و رنج و ناله فرزندان‌شان هستند اما کاری از دستشان برنمی‌آید.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

*چرا؟

- چون یک دندانپزشکی ساده، چند میلیون تومان هزینه دارد. مسلماً خانواده‌ای که از پس هزینه خرید یک ویلچر برنمی‌آید،‌ نمی‌تواند سراغ درمان دندان درد فرزندش برود. علاوه‌براینکه این خانواده‌ها پول موردنیاز برای این کار را ندارند، مرکزی هم برای انجام کارهای دندانپزشکی افراد کم‌توان ذهنی و معلولان وجود ندارد. اما الحمدلله به همت خیّران بهشت امام رضا(ع) و مردم عزیز، ما توانسته‌ایم بزرگترین مجموعه تحت بیهوشی دندانپزشکی را با 11 اتاق عمل جراحی آماده و تجهیز کنیم.

*در حال حاضر این مجموعه در چه مرحله‌ای است؟

- این مرکز مدتی است افتتاح شده و به طور محدود، فعالیتش را شروع کرده است. در حال حاضر، کار را با یک یونیت شروع کرده‌ایم و یکی از اتاق‌های عمل این مجموعه، فعال است...

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

نمایی از تجهیزات مرکز دندانپزشکی معلولان بهشت امام رضا(ع)

*چرا؟ چه مشکلی وجود دارد که نمی‌توانید از تمام ظرفیت ایجاد شده در مرکز بهره ببرید و از هر 11 اتاق عمل‌تان استفاده کنید؟

- ما گرچه تجهیزات اصلی را تهیه کرده‌ایم و مجموعه افتتاح شده اما از یک طرف، کادر درمان و از طرف دیگر، باقی موارد موردنیاز این مرکز تخصصی هنوز تکمیل نشده است. بنابراین برای استخدام دندانپزشک و دیکر متخصصان و برای تهیه متریال موردنیاز این مجموعه دندانپزشکی،‌ نیاز به حمایت مردم و کمک خیّران داریم. درواقع تمام دغدغه ما این است که برای خدمات دندانپزشکی، هیچ هزینه‌ای از خانواده معلولان نگیریم چون اساساً توانایی مالی ندارند. بنابراین لازم است از طریق تبلیغات گسترده، برای جلب کمک‌های مردمی اقدام کنیم...

*آگهی تبلیغاتی مرکز دندانپزشکی معلولان بهشت امام رضا(ع) در سیمای ملی

*چه برنامه‌ای برای معرفی این مجموعه دندانپزشکی خاص به مردم و همراه کردن آنها در تکمیل فرآیند تجهیز آن دارید؟

- به‌طور طبیعی، ما پولی برای انجام تبلیغات نداریم اما به لطف خدا اخیراً اتفاق خوبی در این زمینه برایمان رقم خورده است. از مدتی قبل برای انجام تبلیغات با صدا و سیما رایزنی کردیم و الحمدلله این دوستان موافقت کردند بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی، در این زمینه از ما حمایت کنند. حالا چند روزی است تبلیغات تلویزیونی پویش دندانپزشکی معلولان موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) شروع شده و من لازم می‌دانم همین‌جا از عزیزان صدا و سیما تشکر کنم که این کمک بزرگ را به ما کردند چون انجام چنین کارهایی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. دوستان صدا و سیما آمدند مجموعه دندانپزشکی ویژه معلولان ما را دیدند و با این درد آشنا شدند و قبول کردند تبلیغات این مرکز را به صورت خیریه و رایگان پخش کنند. باز هم از صدا و سیما به‌ویژه دوستان مرکز بازرگانی تشکر می‌کنم که همیشه با خیریه‌ها همکاری و همراهی دارند و الان هم در بهترین زمان، تبلیغات مجموعه ما را پخش می‌کنند.

*در سال‌های گذشته، 800 هزار نفر به ساخت مجتمع بهشت امام رضا(ع) کمک کردند و حتماً امروز هم هموطنان فراوانی آماده کمک به تجهیز مرکز دندانپزشکی این مجتمع هستند. علاقه‌مندان چه طریقی می‌توانند در این حرکت خیرخواهانه مشارکت کنند؟

- دو شیوه برای جلب کمک‌های مردم نیکوکار در نظر گرفته شده است. عزیزان از طریق شماره‌گیری کد دستوری #88*780* می‌توانند وارد لینک کمک به مجموعه بهشت امام رضا(ع) شوند و از آنجا با انتخاب گزینه «دندانپزشکی معلولین ذهنی»، به این پویش کمک کنند. شماره کارت 6362141198508088 به نام موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) نزد بانک آینده هم برای این منظور قابل استفاده است و خیّران می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به این شیوه واریز کنند.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

*سئوال مهم دیگری که پیش می‌آید، این است که معلولانی که واجد شرایط حضور در این مجموعه و استفاده از خدمات دندانپزشکی رایگان هستند، چطور شناسایی می‌شوند؟

- به این منظور نامه‌نگاری‌های مقدماتی را با مراکز نگهداری معلولان انجام داده‌ایم تا این عزیزان را به تدریج برای استفاده از خدمات دندانپزشکی به مجموعه بهشت امام رضا(ع) بیاورند. بنابراین مرجع ما در این زمینه، مراکز رسمی نگهداری معلولان هستند. کار را با معلولان جسمی شروع کرده‌ایم تا در ادامه ان‌شاءالله کم‌کم مجموعه روی غلطک بیفتد و ارائه خدمات دندانپزشکی به معلولان ذهنی را شروع کنیم و این مجموعه بتواند به صورت شبانه‌روزی در خدمت معلولان باشد و درد را از وجود این عزیزان دور کند.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

دندانپزشکی تحت بیهوشی در مرکز دندانپزشکی مجتمع بهشت امام رضا(ع)

*به نظر می‌رسد در این حرکت زیبای شما، فضای کار مناسبی برای دندانپزشکان جهادی،‌ فراهم است. آیا برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت این نیروهای جهادی در حوزه دندانپزشکی دارید؟

- اینجا فرصت مناسبی است برای طرح یک گلایه. از دوستان دندانپزشک گله دارم که پای کار این بچه‌های معلول نیامدند. ما خیلی تلاش کردیم که گروه‌های جهادی در این زمینه وارد شوند اما متاسفانه همکاری نکردند. ما از گروه‌های متعدد دندانپزشکی خواسته‌ایم به کمک‌مان بیایند تا در ابتدای کار مجبور به استخدام دندانپزشک نشویم یا کمترین هزینه را در این زمینه متحمل شویم. اما خب، اینطور نشد. متاسفانه در کشور ما، این بچه‌ها در این زمینه هم مظلوم هستند و در زمینه تخصص دندانپزشکی موردنیاز آنها محدودیت وجود دارد.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

*لطفاً بیشتر توضیح دهید.

- واقعیت این است که دندانپزشکی معلولان جسمی و افراد کم‌توان ذهنی،‌ با دندانپزشکی افراد عادی،‌ متفاوت است. خب، خیلی فرق دارد که یک فرد بیاید به صورت عادی روی یونیت دندانپزشکی بنشیند و هر کاری دندانپزشک می‌گوید، انجام بدهد تا اینکه دندانپزشک مجبور باشد فرد معلول را از روی ویلچر بغل کند و روی تخت قرار دهد و برای انجام کارهای دندانپزشکی ناچار باشد او را بیهوش کند و همین فرآیند هم با احساس ناراحتی و بی‌قراری آن فرزند معلول همراه باشد. بنابراین می‌پذیرم که دندانپزشکی بچه‌های معلول به‌ویژه معلول ذهنی،‌ خیلی سخت است اما به هر حال، این بچه‌ها هم در جامعه ما زندگی می‌کنند و به این خدمات نیاز دارند.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

نمایی از تجهیزات مرکز دندانپزشکی معلولان بهشت امام رضا(ع)

امیدواریم از میان دندانپزشکان عزیز، گروهی پای کار این بچه‌های مظلوم بیایند و در این کار خیر سهیم شوند. کار سختی است اما کار خیر اگر ساده و راحت بود که همه انسان‌ها برای انجامش پیشقدم می‌شدند. بنابراین کار خیر، اهلش را می‌طلبد. کاش ما اهلش شویم و بیاییم وسط میدان. می‌دانید، برای بعضی کارها مثل جمع‌آوری لوازم تحریر و بسته‌های ارزاق، خوشبختانه همه افراد جامعه پای کار می‌آیند اما برای کارهای خیر سخت‌تر،‌ کمتر کسی داوطلب می‌شود. ما در بهشت امام رضا(ع) از همان اول یک شعار برای خودمان انتخاب کردیم؛ گفتیم برویم سراغ بچه‌هایی که هیچ‌کس حاضر نیست از آنها نگهداری کند، برویم سراغ کارهای زمین‌مانده‌ای که کسی برای بلند کردنش پیشقدم نمی‌شود. مطمئن باشید برای چنین کارهایی، خدا هم خیلی کمک می‌کند. فقط همان نترسیدن اولش، مهم است.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کودکان معلول ذهنی و جسمی

*پس الان اصلی‌ترین گروه هدفی که مخاطب پیام یاری‌طلبی شماست، گروه دندانپزشکان محترم هستند...

- بله. البته ما از همه مردم و از دندانپزشکان،‌ متخصصان opg،‌ متخصصان بیهوشی،‌ متخصصان اتاق عمل و آزمایشگاه‌هایی که در نزدیکی بهشت امام رضا(ع) قرار دارند، درخواست می‌کنیم به کمک ما بیایند. واقعیت این است که استخدام هرکدام از این متخصصان، ماهانه 40،‌ 50 میلیون تومان برای ما هزینه خواهد داشت. اما اگر گروهی از این متخصصان پای کار بیایند و 6 ماه ما در کنار ما باشند و حمایتمان کنند تا چرخ این مرکز دندانپزشکی معلولان روی غلطک بیفتد، بعد از آن دیگر می‌توانیم شبانه‌روزی به معلولان جسمی و ذهنی ارائه خدمات دندانپزشکی داشته باشیم.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

اساساً حوزه دندانپزشکی معلولان، یک مظلومیتی دارد که حتی وزارت بهداشت نمی‌داند چطور باید مجوزش را صادر کند. یعنی تا به حال به‌طور جدی و اصولی درباره آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نشده است. حوزه دندانپزشکی معلولان ازآنجاکه جامعه هدفش اغلب عزیزان عضو خانواده‌های متوسط رو به پایین هستند، حوزه‌ای است که درآمدی ندارد. از طرف دیگر هم، هزینه‌هایش بالاست. به همین دلیل، دندانپزشکان سراغ آن نمی‌روند. الان ما به لطف خدا و حمایت‌های مردم و خیّران، با ساخت مرکز دندانپزشکی معلولان، بسترهای ارائه این خدمات به جامعه معلولان را فراهم کرده‌ایم. حالا یک یا علی (ع) می‌خواهد. یک عده جوانمرد از حوزه‌های مختلف تخصصی می‌خواهد که وسط میدان بیایند و پرچم این کار را بلند کنند. باور کنید کار که شروع شود،‌ آنقدر حلاوت و شیرینی دارد که خیلی‌ها داوطلبانه سمتش می‌آیند. وقتی معلول ذهنی با گریه و ناله می‌آید و با خنده و آرامش می‌رود، آنقدر شیرین است که کافی است تصاویرش به دست مردم برسد. آن وقت خواهید دید همین گروه‌های جهادی می‌روند در نقاط مختلف کشور شروع می‌کنند به ساخت چنین مراکزی.

معلولان ذهنی، منتظر یک یا علی(ع) دندانپزشکان جهادی/ با بزرگترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی معلولان آشنا شوید

*... و صحبت پایانی؟

- شعار ما این است:‌ «جایی که کودک معلولی لبخند می‌زند، آنجا بهشت است.» این یک واقعیت است که معلولان و کم‌توانان ذهنی اگر درد نداشته باشند، هیچ‌وقت گریه نمی‌کنند و همیشه لبخند بر لب دارند. شما هر وقت بچه سندروم داون را ببینید، دارد می‌خندد. فقط وقتی نمی‌خندد که دردی داشته باشد. این بچه‌ها، نه کینه کسی را به دل می‌گیرند، نه با کسی درگیر می‌شوند و نه حق کسی را ضایع می‌کنند. انسان‌هایی هستند که دنیای خودشان را دارند و همیشه شاد و لبخندبرلب هستند. اما این عزیزان الان به دلیل مشکلات ناشی از دندان درد در رنج هستند و این درد باعث شده گریه کنند و جیغ بزنند. خانواده‌هایشان هم همراه آنها دارند عذاب می‌کشند. ان‌شاءالله مردم کمک کنند که بتوانیم لبخند را به چهره این بچه‌های معصوم و خانواده‌هایشان برگردانیم.

پایان پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بارش باران در تهران از فردا