آمریکا برای اجبار عربستان به افزایش تولید ابزاری ندارد


آمریکا برای اجبار عربستان به افزایش تولید ابزاری ندارد

پایگاه تخصصی اویل پرایس طی گزارشی نوشت، این نخستین باری است که غرب حتی یک متحد در اوپک پلاس ندارد و عربستان و امارات دنبال دوری از غرب و ایجاد روابط با شرق هستند و واشنگتن نیز گزینه‌های زیادی برای مجازات ریاض ندارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، پایگاه تخصصی اویل پرایس طی گزارشی نوشت، اوپک پلاس هفته گذشته یک تصمیم بی سابقه در تاریخ این گروه و تاریخ اوپک گرفت. این گروه زمانی که در اقتصادهای بزرگ، تقاضا برای نفت ثابت و عرضه کم و تورم رو به افزایش است، تصمیم به کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز گرفت.

مهم‌تر اینکه، شاید اوپک پلاس این تصمیم را با وجود تلاش‌ های فراوان واشنگتن برای تغییر نظر رهبران این کارتل به ‌ویژه عربستان سعودی و امارات، اتخاذ کرد.

گروه اوپک پلاس در سال 2020 به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج شروع به افزایش تولید کردند اما از ماه گذشته با توجه به کاهش قیمت نفت دوباره اندکی از میزان تولید خود کم کردند. در نهایت این گروه در هفته گذشته تصمیم گرفت تا 2 میلیون بشکه از تولید خود را در ماه نوامبر کاهش دهند.

تنها یک روز پیش از نشست اوپک پلاس، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که تمام منابع انسانی در دولت بایدن بسیج شده اند و به گفته یکی از مقامات که نخواست نامش فاش شود، کاخ سفید «در وضع اضطراب و وحشت» بوده است.

مقامات ارشد دولت نظیر آمریکا آموس هولشتاین، مشاور ارشد امنیت انرژی آمریکا و جانت یلن، وزیر خزانه داری این کشور موظف شده بودند تا با عربستان و امارات برای کنار گذاشتن کاهش تولید صحبت کنند. موضوع این گفتگو شامل تهدیدی نه چندان شدید بود که به اعتبار و روابط خارجی (با این کشورها) آسیب نزند؛ با این حال، عربستان و امارات کار خود را انجام دادند.

* سیلی به غرب

مفسران به سرعت متوجه شدند که این اقدام سیلی به صورت آمریکا و در مجموع غرب است. این غرب است که در حال حاضر بیشترین نیاز را به نفت ارزان ‌تر دارد چراکه اتحادیه اروپا نفت و سوخت روسیه را تحریم کرده و دولت دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا به بنزین ارزان نیاز دارد تا اکثریت حزبی خود در کنگره را حفظ کند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان با متهم کردن خبرگزاری رویترز به بد گزارش دادن، از پاسخ به خبرنگار این خبرگزاری در کنفرانس خبری پس از نشست اوپک پلاس خودداری کرد و سخنان خبرنگار سی ان بی سی مبنی بر اینکه اوپک پلاس در کنار روسیه قرار گرفته و از نفت در زمانی که جهان به آن احتیاج دارد به عنوان سلاح استفاده می کند را رد کرد.

به طور خلاصه، اوپک پلاس به صراحت نشان داد، هرآنچه را که احساس می کند برای حفاظت از منافعش لازم است، می تواند انجام دهد حتی اگر این به معنای حرکت برخلاف منافع هم پیمانان سنتی خود از جمله بزرگ ترین آنها باشد.

همانطور که خاویر بلاس در تحلیلی در بلومبرگ پس از نشست اوپک پلاس نوشت: «آمریکا و هم پیمانان غربی اش باید توجه کنند. برای نخستین بار در تاریخ اخیر انرژی، واشنگتن، لندن، پاریس و برلین یک متحد در داخل گروه اوپک پلاس ندارند.»

عربستان قبلا تمایل خود برای پیوستن به ائتلاف بریکس را اعلام کرده است، چیزی که می توان گفت، کمتر از اعلام حمایت از بلوک روسیه و چین نیست.

ممکن است کسی استدلال کند که این تغییر چند لایه در ژئوپلیتیک برای آینده جهان مهم تر از جنگ در اوکراین است، اگرچه اینها قطعا از یکدیگر جدا نیستند.

عربستان قبلا تمایل خود برای پیوستن به ائتلاف بریکس را اعلام کرده است، چیزی که می توان گفت، کمتر از اعلام حمایت از بلوک روسیه و چین نیست. نزدیک ترین هم پیمان همسایه عربستان یعنی امارات نیز قصد دارد تا از سیاست خارجی ریاض پیروی کند. در نتیجه، دوری از غرب و ایجاد روابط با شرق و با گروهی که نماینده بخش قابل توجهی از تولید ناخالص جهانی است، در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این گزارش نوشته شده است، بنابراین، بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت جهان پس از آمریکا، به دوستان ژئوپلتیکی خود پشت کرده و در کنار دشمن (غرب) قرار گرفته اند تا مسائل را به صراحت و ساده بیان کنند. گفتگوی مقامات ارشد آمریکا با عربستان و امارات که در بالا ذکر شد اگرچه مانند یک تهدید است اما این تهدید چه شکل خاصی خواهد داشت؟

اویل پرایس در ادامه نوشت، تاکنون پاسخ ها کاملا کلی بوده است. بایدن چهارشنبه گذشته در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: « از تصمیم کوته ‌بینانه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌ های تولید ناامید شده است» و تهدید کرد که اقداماتی برای «کاهش کنترل اوپک پلاس بر قیمت انرژی» در نظر می گیرد.

* گزینه های آمریکا برای واکنش به عربستان چیست؟

تنها راه کاهش کنترل اوپک بر قیمت های انرژی، افزایش تولید داخلی است اما این چیزی که بایدن قول آن را داده است، انجام نخواهد داد و حتی متعهد شده جلوی آن را بگیرد. با این حال، این امر گزینه های کمتری مانند پایان دادن به ارسال تسلیحات به ریاض را روی میز پاسخ باقی می گذارد.

در واقع، برخی از دموکرات ‌های کنگره، پیش از این، در واکنش به تصمیم کاهش تولید اوپک پلاس، خواستار کاهش شدید تحویل تسلیحات به عربستان شده‌ اند. از طرفی، چنین اقدامی مجموعه نظامی-صنعتی در آمریکا را از کاخ سفید کاملا ناراضی خواهد کرد و این امر اجرای چنین تصمیمی را دشوار می سازد.

به نوشته این گزارش، در کنار تعلیق تحویل تسلیحات به عربستان، رویکرد فشار سیاسی نیز وجود دارد؛ برخی در شبکه‌ های اجتماعی به تمسخر می ‌گویند اینکه واشنگتن متوجه نقض حقوق بشر و عدم وجود دموکراسی در عربستان شود، فقط موضوع زمان بوده است.

به غیر از این، امکان زیادی برای واشنگتن وجود ندارد که با آن ریاض را برای سیلی که به آمریکا نواخته است، مجازات کند؛ با توجه به تاثیرگذاری عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده نفت در زمانی که عرضه نفت در غرب کم است، تحریم ها تصمیم هوشمندانه ای نخواهد بود.

عاقلانه تر به نظر می رسد که از این مورد برای اجتناب از دشمنی بیشتر با متحدان سابق که می تواند آسیب های بسیاری به اقتصاد آمریکا وارد کند، صرف نظر کنیم. به هر حال، عربستان سومین تامین کننده خارجی نفت در آمریکا است.

پایان پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟