سفره تولیدات سینمایی و تلویزیونی برای نورچشمی‌ها پهن شده است


سفره تولیدات سینمایی و تلویزیونی برای نورچشمی‌ها پهن شده است

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به این موضوع که تولیدات حال حاضر سینما و تلویزیون با افت شدید کیفیت مواجه شده گفت: متاسفانه در این سال ها شاهد بوده ایم که این سفره گویا صرفا برای افراد خاصی پهن شده است.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص افت کیفیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی در سال های اخیر گفت: علت اصلی اینکه تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما چندان به روز نیستند و یا از منظر ساختار هنری و محتوایی در رده های فاخر قرار نمی گیرند و از آن طرف بیشتر سعی کسانی که در این حوزه فعال اند معطوف به ساخت کارهای متوسط شده، به نوع نگاه مسئولان سینما و تلویزیون برمی گردد.

وی افزود: درواقع معضل و مشکل اصلی نگاهی است که در فرهنگ و هنر جامعه ما حاکم شده است؛ از دیرباز دو نوع نگاه در این فرهنگ خودنمایی می کند و این نوع نگاه در ظرف عمل و اجرا به صورت جزیره ای و ملوک الطوایفی درآمده است. از طرفی چون نگاه های فرهنگی با نگاه های سیاسی همراه شده است، گاها سلطه نگاه های سیاسی باعث شده تا فرهنگ در حاشیه قرار بگیرد.

جبار آذین با اشاره به این نکته که سیاستمداران ما برای اجرایی کردن اهداف خود از فرهنگ استفاده ابزاری می کنند، گفت: آنچه به عنوان مضمون و محتوا مد نظر این سیاستمداران قرار می گیرد، بیش و پیش از ساختار هنری آثار است. از همین رو برای برخی از این جماعت مهم رساندن همین مضامین سیاسی به جای فرهنگی است و با همین دست فرمان از برخی گروه ها و افراد برای ساخت تولیدات سینمایی و تلویزیونی دعوت می شود که به این نوع دیدگاه نزدیک باشند؛ درحالی که در جامعه هنری جوان های با ذوق و با استعداد که توانایی ساخت آثار با کیفیت و با محتوا داشته باشند، کم نداریم؛ اما متاسفانه این سفره برای افراد خاصی پهن شده است.

منتقد سینما و تلویزیون در ادامه افزود: حالا هر مدیری که عهده دار سمت های فرهنگی و هنری می شود، ملاک های سیاسی خود را مبنای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی قرار می دهد و با همین رویکرد حتی برخی تولیدات سال های گذشته مورد نکوهش مدیران تازه وارد قرار می گیرد و مدیران تازه معمولا با دادن شعارهایی که کمتر قابلیت اجرایی دارد، صحبت از تولیدات تازه و فاخر سر می دهند. اما بالاخره این شعارها باید در سطح جامعه به صورت عملی دیده شود، اما گویا به مرور همه چیز به فراموشی سپرده می شود.

آذین با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: به عنوان نمونه شما این یک سال رسانه ملی را نگاه کنید که ابتدا با شعارهای تحول گرایی رئیس جدید آغاز شد و اما تا به حال تغییرات محسوسی مشاهده نشده است و تا این شعارها رنگ عمل به خود نگیرد، کماکان بیننده شاهد سریال هایی با کیفیت های نازل و دست چندم و گاها کپی شده از سریال های ماهواره ای است که هیچ کدام متاسفانه در شان خانواده های ایرانی نیست! این رویه متاسفانه در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز دنبال شده است و شاهد تولید آثار به نسبت ضعیفی در این مدیاها بوده ایم.

وی افزود: رسانه ملی سال هاست که در برنامه های روتین خود از کارشناسان متوسط و بعضا نابلد استفاده کرده، درحالی که درهای خود را بر روی بسیاری از کارشناسان خبره و نخبگان در زمینه های مختلف بسته است که حضور افراد مختلف با نظرات دقیق تر می توانند اعتماد از دست رفته مخاطبان به این رسانه مردمی و محبوب را برگرداند.

بیشتر بخوانید؛

شان خانواده ایرانی در تولیدات سینما و تلویزیون رعایت می‌شود؟! چرا صدا و سیما تکلیف خودش را با این هنرمند نماها یکسره نمی‌کند؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیس