صادرات محصولات پتروشیمی در دست انداز مالیات/ از ترکمنستان بنزین وارد کردیم


صادرات محصولات پتروشیمی در دست انداز مالیات/ از ترکمنستان بنزین وارد کردیم

رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران، در نشست خبری به تشریح مهمترین مشکلات و دستاورد‌های صادرکنندگان این حوزه پرداخت.

صادرات محصولات پتروشیمی در دست انداز مالیات/ از ترکمنستان بنزین وارد کردیم

گروه نفت و انرژی بازارنیوز _ سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» در نشست خبری اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی که به مناسبت روز صادرات برگزارشد، گفت: از ۴۵ میلیارد دلار صادرات در کشور ۲۵ میلیارد دلار مربوط به این حوزه است یعنی وزنی بیش از ۵۰ درصد بر دوش صادر کنندگان است. به همین دلیل اطاع از وضعیت آنها چالش‌هایی که در آینده با آن دست به گریبان هستند را نمایان می‌کند.

وی اضافه کرد: در کشور ما صادرات اهمیت ویژه ای دارد. زیرا صادرات پیشران اقتصاد کشور است. به عبارتی لوکوموتیوی است که می‌تواند بخش‌های صنعت، معدن، خدمات و.... را با خود همراه کرده و به اقتصاد کشور رونق دهد.

وی افزود: در تولید نا خالص ملی ما به التفاوت صادرات و واردات مورد نظر قرار می‌گیرد یعنی اگر صادرات بیش از واردات باشد به تولید نا خالص ملی افزوده می‌شود و اگر واردات بیش از صادرات باشد تولید نا خالص ملی کاهش می‌یابد. به همین دلیل در برخی از زمینه‌ها گفتمان انقلاب توانسته مؤثر واقع شود.

حسینی تاکید کرد: یکی از زمینه‌هایی که پس از انقلاب برای ما موفقیت آمیز بوده، صادرات است. زیرا ما کشور صادراتی نبوده ایم و امروز وزن ۴۸ تا ۵۰ میلیارد دلاری در صادرات به غیر از نفت داریم که خود قابل توجه است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این که قیمت جهانی ذغال سنگ، به یک باره افزایش چشم گیری داشته است، گفت: چون که چین در تولید متانول از ذغال سنگ استفاده می‌کند؛ ما در حوزه صادرات این کالا با چالش جدی شده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ما ۸ میلیون تن متانول صادر کردیم؛ اما ظرفیت کنونی تولید این محصول در کشور ۱۴ میلیون تن است که فقط ۱۰ میلیون تن آن فعال است؛ پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده،ظرفیت ۱۴ میلیون تنی تولید متانول، با افزایش ۱۲ میلیون تنی، به ۲۶ میلیون تن برسد؛ این در حالی است که کل ظریفت تولید این محصول در جهان ۸۰ کیلیون تن است.

خبر در حال تکمیل است....


منتخب امروز


تقاضا برای نفت در سال آینده بیشتر کاهش خواهد یافت