چین و ایران: شریکان باستانی در جهان پس از امپراطوری ها


چین و ایران: شریکان باستانی در جهان پس از امپراطوری ها

این اثر به مطالعه روابط چین با ایران می‌پردازد، زیرا این دو کشور در دو منطقه از مهمترین مناطق جهان یعنی خلیج فارس سرشار از منابع انرژی و آسیای شرقی با اقتصادی پویا، نقش اساسی ایفا می‌کنند. چین یک قدرت جهانی رو به رشد و ایران قدرتمندترین کشور حوزه...

این اثر به مطالعه روابط چین با ایران می‌پردازد، زیرا این دو کشور در دو منطقه از مهمترین مناطق جهان یعنی خلیج فارس سرشار از منابع انرژی و آسیای شرقی با اقتصادی پویا، نقش اساسی ایفا می‌کنند. چین یک قدرت جهانی رو به رشد و ایران قدرتمندترین کشور حوزه خلیج فارس است. درخواست فزاینده جهانی برای نفت و نقش ایران و خلیج فارس در تامین این درخواست، اهمیت بیشتری به این روابط داده است.
براساس مطالب این اثر، از اوایل دهه ۱۹۷۰ ایران و چین در حوزه‌های مهمی همکاری کرده‌اند و هر دو این همکاری را ارزشمند دانسته‌اند. این روابط حتی ممکن است با توازن انرژی میان این دو، از اهمیت بیشتری برخوردار شود. بسیاری از تنش‌های میان آمریکا و چین، ‌ریشه در پیوندهای چین با ایران،‌ مشارکت چین در برنامه‌های موشکی، ‌اتمی و تسلیحات پیشرفته غیر اتمی ‌دارد.
این اثر در ۱۰ فصل با عنوان‌های «روح روابط چین ـ ایران: تمدن و قدرت»، «رابطه جمهوری خلق چین ـ پادشاهی ایران، ۱۹۷۸ - ۱۹۷۱»، «ایران انقلابی و چین پس از انقلاب، ۱۹۸۸ - ۱۹۷۹»، «مشارکت چین ـ ایران و برتری تک قطبی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد، ۲۰۰۴ - ۱۹۸۹»، «عامل سین کیانگ در روابط جمهوری خلق چین ـ جمهوری اسلامی ایران»، «کمک چین به برنامه‌های هسته‌ای ایران»،‌«چین و فعالیت‌های توسعه نظامی ایران»، «همکاری چین ـ ایران و آمریکا»،‌ « روابط انرژی ـ اقتصادی چین و ایران» و «الگوهای روابط چین و ایران» به رشته تحریر درآمده است.



فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟