دولت ها بیشتر از مردم در هدر رفتن گاز مقصرند


دولت ها بیشتر از مردم در هدر رفتن گاز مقصرند

یک نماینده مجلس معتقد است، در بعد کلان مقصر اولیه هدر رفت انرژی در کشور دولت‌ها و در مرحله دوم مردم هستند.

علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «الف» درباره اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی توضیح داد: مجلس در قانون بودجه امسال طرح تعرفه گذاری پلکانی را تصویب کرده تا هزینه گاز به صورت تصاعدی برای پرمصرف ها بالا افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس طرح تعرفه گذاری پلکانی گازخانگی، خانواده های پرمصرف که گاز را بیشتر از حد استاندارد مصرف می کنند، هزینه مصرفشان باید به صورت آزاد محاسبه شود.در حال حاضر این طرح به عنوان یک مسکن قوی برای بخش گاز است و مجلس با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان اصرار به انجام اجرای قیمت پلکانی گاز برای رسیدن به این مرحله دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی توضیح داد: برای چند سال آینده باید با همین تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بر منابع گازی مدیریت کنیم. اصلاح قیمت گازخانگی با اجرای طرح تعرفه گذاری حرکت به سمت عدالت است.

وی افزود: اصلی ترین برنامه دولت، برای کنترل مصرف و جلوگیری از هدر رفت گازخانگی، فراهم کردن زیر ساخت های صرفه جویی توسط دولت است، قطعا مردم نیز با دیدن شرایط در مصرف گاز تجدید نظر می کنند. به عنوان مثال در زمان اجرای اجباری کردن بستن کمربند ایمنی در خودرو تلفات جاده ای در کشور 2 تا 3 هزار نفر در سال کاهش یافت هرچند مخالفت هایی نیز می شد اما در نهایت با پیگیری دولت و نظارت بر حسن اجرای قانون مربوط به آن نهادینه شد.

علیزاده برمی درباره دلیل استفاده بی رویه از گازخانگی هم در کشور توضیح داد: به طور کلی بنده در موضوع هدر رفت بالای گازخانگی مقصر را مسئولان می دانم نه مردم، زیرا اگر وسایل گاز سوز مثل بخاری و اجاق گازها بهینه و استاندارد شوند، قطعا شاهد این حجم از هدر رفت گاز نخواهیم بود. در حال حاضر 75 درصد از مصرف گاز خانگی هدر و فقط 25 درصد این گاز مصرفی صرف امور روزمره مردم می شود. به عنوان مثال حداکثر راندمان گاز مصرفی اجاق گازها 40 الی 50 درصد است.

استاندارد نبودن وسایل گاز سوز و ساختمان سازی های غیر اصولی

وی اضافه کرد: اولین مقصر این هدررفت گاز مسئولین در بخش تولید و استاندارد هستند، برای حل این مشکل باید وسایل استاندارد را تهیه و در اختیار مردم قرار دهیم، در این شرایط غیرممکن است که شخصی بخواهد بدون دلیل گاز را هدر بدهد.

این نماینده مجلس یازدهم ساختمان سازی غیراستاندارد را دلیل دیگر هدر رفت بالای انرژی عنوان کرد و گفت: متاسفانه اصولی نبودن ساختمان سازی نیز یکی از مقصرین هدر رفت گاز است. به دلیل حرفه ای نبودن ساخت وساز در ایران، انرژی در این بخش دیده نمی شود.از آنجا که خانواده ها به دنبال گرمای مطبوع در خانه هستند و دما در منازل حفظ نمی شود، مشترکین خانگی مجبور به افزایش مصرف گاز می شوند، به همین دلیل بخش اعظمی از گازخانگی هدر می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: برای حل این مشکل از سوی مجلس در حال فشار وارد کردن به مسئولین هستیم. اگر بر اساس یک نظام نامه در حوزه مصرف گاز حرکت کنیم، مصرف گاز یک چهارم تا یک پنجم کاهش پیدا می کند و این مساله می تواند،قراردادهای بین المللی چون سوآپ را با خود داشته باشد. یعنی صرفه جویی گاز حتی در دیپلماسی کشور هم موثر است.

علیزاده در ادامه توضیح داد: در کنار همه عواملی که در خصوص مساله هدررفت گاز خانگی عنوان شد، باید گفت، قیمت انرژی در سبد خانوار تعیین کننده نیست . از این جهت مردم در مصرف و مدیریت آن دقت لازم را ندارند.

بازدهی پایین پالایشگاه ها

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: اقدام دیگری که در حوزه مدیریت بر مصرف گاز باید انجام شود و جز وظایف مسئولین است، بالا بردن بازدهی پالایشگاه ها است. متاسفانه بازدهی پالایشگاه های گازی ما 38 درصد است. اگر این 38 درصد را به 50 برسانیم در حد زیادی در مصرف گاز پالایشگاه های ما صرفه جویی خواهد شد.

این نماینده مجلس معتقد است، در بعد کلان مقصر اولیه هدر رفت انرژی در کشور حاکمیت و در مرحله دوم مردم هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای بسیار مهم تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی ایجاد عدالت است. از این جهت که وقتی کسی که بیشتر از گاز استفاده کند، به همان نسبت از یارانه بیشتری نیز برخوردار می شود.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویری از گپ‌وگفت سیدحسن خمینی و قالیباف در یک مراسم