نگاهی به نقاشی‌های آگوست استریندبرگ


ژوژمان شماره ۸۷۵ – نقاشی‌های آگوست استریندبرگ

نقاشی آگوست استریندبرگ

آخ که چه منظره‌ای!

نمی‌دانم از هنریک ایبسن نقاشی‌ای به جا مانده است یا نه، اما می‌شود حدس زد که اگر می‌خواست از منظره‌ای نقاشی بکشد، چیزی می‌شد شبیه نقاشی‌های کلود مونه، یا در همین حدود.

یک کشور این‌طرف‌تر همتای سوئدی او در نمایشنامه‌نویسی آگوست استریندبرگ به تمامی وارونه بود. این را از همه چیزش می‌شد فهمید. از ازدواج‌ها و طلاق‌های متعددش. از این‌که تقریبا همیشه در یک قدمی جنون قدم می‌زد و بالاخره هم کسی نتوانست بفهمد که او دیوانه است، یا ادای دیوانه‌ها را درمی‌آورد.

برای دیدن تصویرها در اندازه بزرگ‌تر، روی آن‌ها کلیک کنید

نقاشی «شهر»«شهر»، از آگوست استریندبرگ
نقاشی مادیان سفید«مادیان سفید»، اثر آگوست استریندبرگ

از نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی و عجیبش. و البته آدم را از روی رفقایش هم می‌شود شناخت. استریندبرگ رابطه نزدیکی با ادوارد مونک و پل گوگن داشت. با این حساب، خیلی عجیب نیست که او گل و بوته و دریا و ساحل را این‌طور دیده و کشیده باشد.

نقاشی درخت توسنقاشی «درخت توس»، اثر آگوست استریندبرگ
نقاشی مرجان روی صخرهنقاشی «مرجان روی صخره»، از آگوست استریندبرگ
نقاشی موجنقاشی «موج»، از آگوست استریندبرگ

بعدها این سبک نقاشی منظره البته متداول‌تر شد، اما در زمانه‌ای که استریندبرگ می‌نوشت و نقاشی می‌کرد، چنین کاری هنوز آوانگارد به حساب می‌آمد.

نقاشی آگوست استریندبرگاثری از آگوست استریندبرگ

هفته‌نامه چلچراغ، شماره ۸۷۵

Post Views: ۱۲



موش‌های تهران را شکار می‌کنیم!