مهم ترین مسئله در صندوق های بازنشستگی ناترازی مصارف و منابع است


مهم ترین مسئله در صندوق های بازنشستگی ناترازی مصارف و منابع است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سازمان تامین اجتماعی از زمانی نزول پیدا کرده است که به سمت بنگاه داری رفته است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت صندوق بازنشستگی با حضور آقای لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، آقای سوری معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی وکاظمی سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت.

سوال: چه تعداد صندوق در کشور فعالیت دارند؟

لطفی: ما هجده صندوق در کشور داریم که دو تا از آنها قانون دارند بقیه یا قانون ندارند یا قانون شان سطحی و ابتدایی است و این باعث شد که صندوق ها به انحراف بروند. ما باید وحدت رویه در صندوق ها داشته باشیم. نبود قانون وضعیت بحرانی را تشدید می‌کند. سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری فقط قانون دارند بقیه قانون واحدی ندارند. صندوق ها شفاف نیستند و این یک مسئله مهم است.

مشکل بعدی مشکل بنگاه داری صندوق ها است. صندوق ها در بنگاه داری و تولید ثروت موفق نبوده اند صندوق ها باید شفاف و از بنگاه داری خارج شوند. ما قبلا درخواست هایمان را اعلام کرده ایم صندوق ها از دولت طلب دارند. بدهی های دولت به صندوق ها باید رسیدگی شود. متولی بیمه این مشاغل باید بودجه اش را در لایحه بودجه سال بعد در نظر بگیرد.

سوال: شما چقدر از دولت طلب دارید ؟

سوری: صندوق های بازنشستگی مسأله شان باید ریشه یابی و حل شود. مهم ترین مسأله در این صندوق ها ناترازی مصارف و منابع است. این موضوع آثاری دارد و مهم ترین ریشه آن به بحث های بیمه ای برمیگردد. پشتیبانی این صندوق ها به شدت پایین آمده است‌‌. نسبت در حالت ایده آل باید دوازده باشد نقطه تعادل بین منابع و مصارف شش است. هرم سنی و جمعیتی کشور در سال های مختلف تغییر و امید به زندگی افزایش پیدا کرده است. صندوق تامین اجتماعی بیش از پنجاه درصد از بازنشستگانش پیش از موعد است. عدم تعادل بین منابع و مصارف یکی از آثارش کسری نقدینگی است که باعث می‌شود تورم و پایه پولی در کشور شکل گیرد تا پایان هزار و چهارصد حدود چهارهزار و شصت هزار میلیارد تومان ما طلب داریم که ناشی از بیست و پنج یا شش قانون مختلف است. در برنامه ها بندی آورده شده است که اگر اجرایی شود مشکلات حل خواهد شود.

سوال :چرا تراز ورودی و خروجی تان مطلوب نیست؟

کاظمی: اگر این ناترازی ها نبود رضایت مندی های زیادی وجود داشت. ما در صدد هستیم که مشکلات را در سال های آینده حل کنیم. ما باید به سمت اجرای برنامه سیستماتیک برویم. سن بازنشستگی باید افزایش پیدا کند. ما باید پلکانی به این سمت برویم و چاره ای نداریم. اگر قسمتی از پول به صندوق برگردد باعث می‌شود نا ترازی ما کم شود.

اگر دولت به ما بدهی هایمان را پرداخت کند ما میتوانیم ناترازی مان را به شدت کاهش دهیم. بودجه سال آینده هنوز تصویب نشده و ما درخواست مان از طلب هایمان تخمینی است. اساسنامه ها و آیین نامه های صندوق ما باید از نو تدوین شوند. ماهیت صندوق هنوز مشخص نیست.

سوال: در حال حاضر هشت ماه قابل قبول است یا خیر ؟

لطفی: ما در صورتی میتوانیم تراز را معیار قرار دهیم که صندوق ها هیچ گونه فعالیت مالی و جانبی نداشته باشند. سازمان تامین اجتماعی ما از زمانی نزول پیدا کرده است که به سمت بنگاه داری رفته است. تولید کنندگان فولاد مبلغ خیلی ناچیزی به دولت می‌پردازند. مجلس سال گذشته ورود کرده و این مبلغ را دویست هزار تومان افزایش داده است. اکنون حداقل قیمت فولاد بیست و یک میلیون تومان است. فولاد را بیست درصد بیشتر از قیمت جهانی می‌فروشند. قانون جامع باید برای صندوق ها صادر شود و شش ماه زمان خوبی است.

ما یک جلسه ای با وزیر بعد از تعطیلات مجلس در رابطه با این موضوع خواهیم داشت و مخواهیم که این لایحه را تصویب کنند. ما چون ابزاری برای ورود نداریم،ابزار ما فقط سوال و استیضاح است که اکنون نمی‌تواند کارآمد باشد.

سوری: ما طرح های خوبی مثل طرح بیمه دانشجویی داشتیم. سال گذشته اقدامات خوبی انجام و سهام زیادی منتقل شد. ما در این موضوع حق انتخاب نداشتیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها