«بخوان به نام پروانه» برای مادری که مادری کرد


«بخوان به نام پروانه» برای مادری که مادری کرد

ویژه برنامه «بخوان به نام پروانه» از رادیو نمایش به مناسبت روز مادر جمعه ساعت ۹ صبح روانه آنتن می‌شود.

عطیه گلی، تهیه‌کننده «بخوان به نام پروانه» رادیو نمایش درباره این برنامه که به مناسبت روز مادر روانه آنتن می‌شود، گفت: ویژه برنامه «بخوان به نام پروانه» روز جمعه ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح با گویندگی مهرناز شعبانی روانه آنتن می‌شود. در این ویژه برنامه به روز مادر و ویژگی‌هایی حضرت فاطمه (س) که ویژگی برجسته‌ای برای مادری کردن داشتند، می‌پردازیم.

گلی ادامه داد: آیتم‌های مختلفی داریم و کارشناس مذهبی با خانم شعبانی در این‌باره صحبت می‌کنند. ما وقتی می‌خواهیم متن برنامه را برای گوینده‌مان بنویسیم، اولویتمان پژوهش‌محور بودن است. یعنی اعتبار صحبتای گوینده برای ما مسئله است. بخش دیگر تمایز برنامه ما با دیگر برنامه‌های مناسبتی به آیتم‌ها برمی‌گردد.

تهیه‌کننده «بخوان به نام پروانه» با بیان اینکه در این برنامه و برنامه «روشنا» که به وفات و شهادت‌ها می‌پردازد، اولویتمان بر صدای مخاطب است، توضیح داد: یعنی بخشی برای اعلام فراخوان داریم که دلنوشته‌ها و صحبت‌های مخاطب را مرتبط با موضوع مناسبت پخش می‌کند. خیلی وقت‌ها مخاطب برای ما آیتم کاملی را ارسال می‌کند که علاوه‌بر صدا، ویرایش آیتم را هم به عهده می‌گیرد و ما این‌کار‌ها را در فواصل برنامه پخش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه روز مادر فضای نرم و لطیفی دارد، گفت: به همین دلیل، فضای برنامه را به سمت تخصصی نبردیم و خواستیم در کلیت قضیه صحبت کنیم. وگرنه برنامه‌های مناسبتی به این صورت است که به بطن ولادت می‌رویم و دست روی نقطه‌ای می‌گذاریم که کمتر دربارش صحبت شده است.

گلی در پاسخ به تنظیم رادیویی متن‌های برنامه و منابعی که نویسنده از آن استفاده می‌کند، توضیح داد: مستند صحبت کردن رسانه باید اولویت باشد. ما معمولاً منابع برنامه را اعلام می‌کنیم و فضا را برای مخاطب باز می‌گذاریم که اگر برنامه یا متن آن جذاب بود، مخاطب به دنبالش برود و یکسری اطلاعات را کسب کند.

تهیه‌کننده «بخوان به نام پروانه» بیان کرد: تاکید من بابت متن‌های برنامه از این جهت است که خیلی کم پیش می‌آید که با متن‌های قوی جلو برویم. وقتی متن برنامه قوی باشد، ساختار آن مکمل متن پیش می‌رود و برنامه سالم و کاملی روی آنتن می‌رود. شاید خیلی وقت‌ها در برنامه‌سازی نویسنده اولویتمان نباشد، ولی به‌نظرم اصل قضیه دست نویسنده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟