خواص پودر سویا و درصد پروتئین سویا و فرآورده های آن


پودر پروتئین بدست آمده از دانه های سویا از بهترین منابع پروتئینی غیر گوشتی می باشد که تقریبا فاقد کلسترول و چربی بوده و از این لحاظ مصرف این پروتئین ها برای قلب بسیار مفید است، در ادامه با خواص پودر سویا همراه ما شوید.

دانه های سویا یک منبع پروتئین گیاهی سرشار از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است، بنابراین جزو بهترین و شناخته شده ترین پروتئین های گیاهی شناخته شده در جهان می باشد، ضمن اینکه حاوی ۹ آمینو اسید ضروری بدن است، مقدار پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از دانه های روغنی آن و درصد روغن آن نیز از سایر دانه های روغنی کمتر می باشد، در این مطلب با خواص پودر سویا آشنا می شوید.

خاصیت پودر پروتئین سویا

آشنایی با خواص پودر سویا

رژیم های غذایی گیاهی معمولا فاقد پروتئین می باشند و عدم وجود پروتئین های حیوانی نیز در رژیم های غذایی آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، حال دانه های سویا به عنوان یک منبع پروتئین کامل می تواند مورد استفاده قرار گرفته و بسیار سودمند باشد.

این منبع پروتئین گیاهی غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها شامل ۳۰ درصد کربوهیدرات، ۳۶ درصد پروتئین، ۱۹ درصد روغن و ۱۴ درصد رطوبت است، در زیر با ارزش غذایی و مقدار پروتئین موجود در چند محصول تهیه شده از دانه سویا می پردازیم:

  • آرد سویا : از آسیاب کردن دانه خشک سویا بدست می آید و ۸۸ گرم یا یک فنجان از این آرد حاوی ۲۰ کالری، ۴۰ گرم پروتئین، یک گرم چربی و ۲۱۲ میلی گرم کلسیم است.
  • توفو (پنیر سویا) : نصف فنجان توفو خام و سفت حاوی ۹۴ کالری، بیشتر از ۱۰ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی و ۲۲۷ میلی گرم چربی می باشد.
  • تمبه : نصف فنجان از این فرآورده سنتی در آسیای شرقی حاوی ۱۱۰ کالری، ۱۵ گرم پروتئین و ۹ گرم چربی می باشد.
  • شیر سویا : مقدار یک فنجان شیر سویا در حدود ۱۱۰ کالری، ۸ گرم پروتئین بوده و تقریبا فاقد چربی است، البته معمولا شیر سویا حاوی قند اضافه می باشد.
  • میسو (خمیر سویا) : هر قاشق غذا خوری از این ماده غذایی چیزی در حدود ۳۳ کالری، ۲.۲ گرم پروتئین و تنها یک گرم چربی دارد.

خاصیت های پودر سویا

معرفی فواید دانه های سویا و پودر آن

سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی گیاه خواری نه تنها برای گیاه خواران بلکه برای گوشت خوران نیز سودمند بوده و همه افراد می توانند از فواید این ماده غذایی با ارزش بهرمند شوند. در زیر به معرفی برخی خواص پودر سویا می پردازیم:

  •  مبل و میز
  •  بلیط کیش

جایگزین شدن با یک پروتئین گوشت

مطابق گفته اداره غذا و داروی آمریکا, محصولات پروتئین پودر سویا جایگزین خوبی برای محصولات حیوانی هستند، زیرا دانه های سویا یک مجموعه پروتئین کامل را در اختیار بدن قرار می دهند.

در واقع دانه های پروتئینی سویا، جایگزینی مناسب و مفید برای محصولات حیوانی که با وجود پروتئین کامل دارای مقدار زیادی چربی هستند، می باشند، این دانه ها حاوی آمینو اسیدها بوده که نقش مهمی در تولید انسولین در بدن دارند.

کاهش کلسترول LDL

مصرف حداقل چهار وعده پروتئین سویا در رژیم غذایی هر فرد به طور روزانه می تواند به کاهش کلسترول بد خون (LDL) تا میزان ۱۰ درصد کمک نماید، در واقع خواص پودر سویا به این صورت است که موجب متعادل کردن سطح کلسترول بد خون بدون تاثیر گذاشتن بر سطح کلسترول خوب (HDL) خواهد شد.

فواید زیاد پودر سویا

جلوگیری از بیماری قلبی

همانگونه که گفتیم، مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش سطح کلسترول بد خون می شود که آن به نوبه خود می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

بنابراین در صورتی که از رژیم غذایی حاوی پروتئین بهره مند شوید، می توانید به سلامت قلب خود کمک کنید، در واقع رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا ضمن کاهش کلسترول موجب سلامت رگ ها شده و جریان خون به قلب را بهبود می بخشد.

تقویت انرژی بدن

آمیو اسیدها در پروتئین های سویا که اغلب در شیر سویا و توفو یافت می شوند، به منظور تبدیل انرژی در بدن نقش مهمی می توانند داشته باشند.

کاهش خطرات پزشکی

مصرف این ماده غذایی مفید در پیشگیری ابتلا به بسیاری از بیماری ها مفید است، مصرف پروتئین سویا از سلول های سرطانی در سرطان پروستات و سرطان کولون جلوگیری کرده و نیز به درمان پوکی استخوان کمک می کند.

نکاتی درباره مصرف پودر سویا

فواید آن برای بارداری

استفاده از محصولات سویا در دوران بارداری, فواید زیادی برای سلامت مادر باردار و جنین وی خواهد داشت، سویا برخلاف دیگر محصولات لبنی، سرشار از ویتامین D است که مصرف این ویتامین برای داشتن استخوان های قوی مادر و جنین ضروری است.

البته تامین این ویتامین از طریق نور خورشید در کنار مصرف سویا نیز برای خانم های باردار امکان پذیر است، اما در صورتی که امکان یا زمان کافی برای قرار گیری در معرض نور خورشید را نداشته و بدنتان توانایی تحمل لاکتوز را ندارد، می توانید از خواص پودر سویا بهره مند شوید.

جلوگیری از پوکی استخوان

این بیماری اغلب به دلیل مشکلات سن و هورمونی اتفاق می افتد، فیتو استروژن موجود در سویا موجب افزایش جذب کلسیم در بدن شده و مانع از دست رفتن جرم استخوان می شود، حال به منظور بهره مندی بهتر از مزایای آن، سویایی خریداری کنید که با مقدار کم کلسیم و حتی ویتامین D تقویت شود.

پیشگیری از سرطان

مواد فتو شیمیایی موجود در سویا خطرات سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهند، این مواد با توقف رشد سلول های سرطانی از این بیماری پیشگیری می کنند، بنابراین با مصرف یک فنجان شیر سویا یا نصف فنجان دانه سویا و یا پودر آن از خطر ابتلا به سرطان در امان باشید.

معرفی خواص پودر سویا

چاقی و دیابت

از دیگر فواید پروتئین سویا، مصرف آن برای کنترل هایپر گلیسمی و کاهش وزن می باشد و از آنجا که دیابت یک بیماری جدی و حتی خطر آفرین است، بنابراین با قرار دادن این منبع پروتئین مفید در برنامه غذایی خود می توانید چاقی را کنترل کنید و نیز موجب تعادل سطح قند خون در بدن شوید. پروتئین سویا یک غذای عالی برای بیماران دیابتی می باشد.

علائم یائسگی

فیتو استروژن ها به عنوان استروژن های طبیعی می توانند زنان را در برابر آسیب های شدید استخوانی محافظت نمایند و نیز به حفظ سلامت قلب کمک می کنند، علاوه بر آن پروتئین سویا برای بهبود استخوان های قوی تر و متعادل سازی کلسیم در خانم های یائسه کمک می کند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جوش بعد از اصلاح از علائم تا راه پیشگیری و درمان