آشنایی با رتبه بندی Euro NCAP، خودروهای اروپایی چقدر ایمن هستند؟


آشنایی با رتبه بندی Euro NCAP، خودروهای اروپایی چقدر ایمن هستند؟

یوروانکپ (Euro NCAP) موسسه ارزیابی کننده ایمنی در اروپا است. وظیفه این موسسه، بررسی میزان ایمنی تمامی خودروهای جدیدی است که برای عرضه به این بازار در نظر گرفته شده‌اند. امتیازاتی که توسط یوروانکپ به ایمنی خودروها اعطا می‌شود، معیاری...

یوروانکپ (Euro NCAP) موسسه ارزیابی کننده ایمنی در اروپا است. وظیفه این موسسه، بررسی میزان ایمنی تمامی خودروهای جدیدی است که برای عرضه به این بازار در نظر گرفته شده‌اند. امتیازاتی که توسط یوروانکپ به ایمنی خودروها اعطا می‌شود، معیاری جهانی برای سنجش میزان ایمنی یک خودرو در نظر مشتریان است.

بسیاری از خودروهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی حاضر در بازار ایران توسط موسسه Euro NCAP تست و بررسی شده‌اند. یورو انکپ به همراه موسسات آمریکایی IIHS و NHTSA، معتبرترین منابع سنجش ایمنی خودروها در سطح جهان هستند.

Euro NCAP چه چیزی را می‌سنجد؟

آزمون‌های ایمنی یوروانکپ شامل بررسی خودرو از نظر ایمنی سرنشینان کودک و بزرگسال، ایمنی عابر پیاده و میزان فناوری‌های ایمنی خودرو می‌شوند. انجام این تست‌ها الزامی نیست اما بر فروش خودروها تاثیرگذار است. اکثر مشتریان در اروپا بدون توجه به رتبه ایمنی یک خودرو خرید نمی‌کنند.

آشنایی با رتبه بندی Euro NCAP، خودروهای اروپایی چقدر ایمن هستند؟یورو انکپ

بنابراین اگر اتومبیل ساخت یک شرکت در آزمون Euro NCAP نمره بالایی دریافت کند، شانس فروش موفق آن در بازار افزایش می‌یابد. در سوی دیگر خودروهایی که ایمنی ضعیفی داشته باشند، مورد تمسخر رسانه‌ها قرار می‌گیرند و احتمالا با یک شکست در کارنامه خود مواجه می‌شوند. دسته‌بندی‌های یوروانکپ به شرح زیر هستند:

حفاظت از سرنشین بزرگسال

حفاظت از سرنشینان بزرگسال با ضربه در جلو، کنار و عقب خودرو و همچنین سهولت نجات و خارج کردن سرنشین از خودرو محاسبه می شود.

حفاظت از سرنشین کودک

ایمنی برای کودکان با قابلیت های سیستم‌های محافظت از کودک و مقرراتی که برای صندلی‌های کودک در نظر گرفته شده است تعیین می‌شود.

حفاظت از عابر پیاده

ضربه‌های وارده به سر به ‌علاوه هر دو بخش پایین و بالایی پاها برای تعیین ایمنی عابر پیاده آزمایش می‌شوند. اثربخشی ترمز اضطراری خودکار بر روی عابران پیاده و دوچرخه سواران نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دستیاران ایمنی

سطح ایمنی و اثربخشی فناوری‌هایی مانند ترمز اضطراری خودکار، محدوده کننده سرعت، رادار خطی و نظارت بر خواب آلودگی راننده همگی برای این بخش مورد آزمون قرار می‌گیرند.

رتبه بندی Euro NCAP به چه معنا است؟

رتبه بندی یوروانکپ براساس تعداد ستاره‌ها تعیین می‌شود که از صفر ستاره تا پنج ستاره متغیر است. صفر ستاره به معنی فقدان ایمنی است، در حالی که پنج ستاره به بالاترین درجه ایمنی اعطا می‌شود. رتبه بندی نهایی، نمرات هر دسته آزمایش شده را شامل می‌شود. امتیازات در هر دسته براساس رتبه بندی سیستم صفر درصد تا 100٪ تعیین می‌شوند. با این حال نمره بالا در یک آزمون، نمره پایین در آزمون دیگر را جبران نمی‌کند. نمره ضعیف خودرو در یک بخش تاثیر قابل توجهی بر افت امتیاز کلی خودرو در بحث ایمنی خواهد داشت.

آشنایی با رتبه بندی Euro NCAP، خودروهای اروپایی چقدر ایمن هستند؟Euro NCAP

مهم‌ترین مساله در خصوص رتبه بندی Euro NCAP، پویایی آن است. این موسسه هرسال تست‌های تصادف جدیدی را به برنامه خود اضافه می‌کند و معیارهای آن سختگیرانه‌تر می‌شوند. بنابراین رتبه پنج ستاره یک خودرو برای مدت کوتاهی معتبر است و پس از آن این رتبه منقضی می‌شود. یورو انکپ در وب‌سایت خود نمرات ایمنی قدیمی را به کاربران گوشزد می‌کند. برای مثال رنو زوئی در سال 2013 پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ دریافت کرد، در حالی که تست تصادف این خودرو در سال 2021 نتایج فاجعه باری به همراه داشت و صفر ستاره ایمنی را برای هاچ‌بک کوچک رنو به ارمغان آورد!


گالری تصاویر


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)