برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟


با توجه به محیط خاص آشپزخانه و فضای گرم و مرطوبی که دارد ممکن است کابینت ها بعد از مدتی دچار رطوبت و کپک زدگی شوند که بدین منظور نیاز است با بهره مندی از یک سری راهکارهای موثر و کاربردی رفع رطوبت کابینت مشکل به وجود آمده را از بین برد و مانع از آسیب بیشتر آن ها شد.

یکی از مشکلات رایجی که برای کابینت های آشپزخانه امکان دارد اتفاق بیفتد ایجاد رطوبت در آن است که بروز این امر عوارض مختلف دیگری را به همراه دارد به همین دلیل برای جلوگیری و از بین بردن این مشکل نیاز است که نکات و اصول مهمی را رعایت نمایید و از راهکارهای کاربردی که وجود دارد کمک بگیرید. از این رو در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی راه های موثر رفع رطوبت کابینت پرداخته ایم.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

روش های کاربردی رفع رطوبت کابینت

با توجه به این که کابینت ها جزء عناصر اصلی و تاثیرگذار در دکوراسیون و جلوه دهی آشپزخانه به شمار می روند در نتیجه باید به بهترین شکل نگه داری و نظافت گردند تا زیبایی لازمه را فراهم نمایند و کاربری خود را حفظ کنند. اما با این وجود امکان دارد به دلایل مختلفی دچار خرابی و آسیب گردند که وجود نم و رطوبت یکی از این موارد می باشد و نیاز است که بلافاصله با بکارگیری راه های رفع رطوبت کابینت مشکل ایجاد شده برطرف گردد.

به طور کلی می توان گفت آشپزخانه به منزله قلب خانه شناخته شده و به خاطر نوع فعالیت و کارهایی که در آن صورت می گیرد به نظافت و پاکسازی مداوم احتیاج دارد. خانم های خانه دار برای پاک کردن قسمت های مختلف این محیط زمان زیادی را صرف می کنند ولی باز هم امکان دارد با مشکلاتی همچون رطوبت و کپک زدن کابینت رو به رو شوند.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

کابینت های فلزی به خاطر این که رنگ آمیزی می کنند به میزان کمتری در اثر رطوبت دچار صدمه و خرابی می شوند اما کابینت های چوبی امکان دارد تحت تاثیر رطوبت باد کنند و در نتیجه دچار آسیب و نابودی شوند. وجود رطوبت در کابینت چوبی به جز ایجاد باد و ورم، موجب ایجاد مشکلات و عوارضی همچون کپک زدن یا پوسته پوسته شدن برچسب روی چوب نیز خواهد شد.

راهکارهای موثر ممانعت از رطوبت کابینت

  • محلول های ضدآب کابینت از ورود هر نوع مایعاتی به مجرای چوب های ام دی اف جلوگیری می کنند. بکار بردن این محصول موجب نابودی کپک، ورم و رطوبت کابینت خواهد شد.
  • به منظور ممانعت از ایجاد رطوبت کابینت دما را تحت کنترل قرار دهید. از افزایش و کاهش بیش از اندازه دما پرهیز نمایید. درجه حرارت وسایل گرم کننده همچون شوفاژ و بخاری به حالت تعادل در آورید. در صورتی که دما در یک سطح باشد احتمال مرطوب شدن کابینت کمتر خواهد شد.
  • چوب های ام دی اف دائما با آب در تماس هستند. از جمله آب گیرهای صفحه کابینت قرنیز ها می باشند که توانایی برطرف کردن این مشکل را دارند. این قرنیز ها می توانند از وارد شدن آب به قسمت پشت کابینت چوبی پیشگیری نمایند.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

  • بکار بردن فن در منزل و روشن کردن هود در پیشگیری از ایجاد نم و رطوبت کمک کننده خواهد بود.
  • چکه کردن آب ظروف بعد از شستن بر روی کابینت تاثیر می گذارد و موجب ورم و رطوبت آن می شود. در صورتی که دوست دارید نگران این مشکل نباشید بکار بردن آبچکان های رومیزی گزینه خوبی در این زمینه خواهد بود.
  • از گذاشتن ترکیبات شوینده از قبیل مایعات ظرفشویی و روشویی جدا پرهیز نمایید. به خاطر این که امکان دارد درب یکی از آن ها باز شود و درون کابینت بریزد و کابینت را دچار نم و رطوبت کند. برای برطرف کردن این مشکل می توان از سوپری کابینت بهره مند شد.
  • بهتر است تا جای امکان لباس های نم دار را درون خانه خشک نکنید. این عمل موجب خشک شدن لباس می گردد ولی در واقع به دلیل خارج شدن نم و رطوبت از بافت لباس ها موجب ایجاد رطوبت هوا خواهد شد.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

راه های از بین بردن نم کابینت

برخی مواقع با وجود رعایت تمامی نکات و اصول باز هم امکان دارد کابینت ها رطوبت بگیرند و کپک بزنند، بدین منظور نیاز به ترفندهایی برای حل این مشکل دارید. در ادامه بهترین روش رفع رطوبت کابینت را به صورت مرحله به مرحله شرح داده ایم.

مشخص کردن میزان کپک و رطوبت

پیش از انجام هر کاری باید مقدار شدت رطوبت را تعیین نمایید. باید بررسی کنید که نم و رطوبت به لایه های زیرین نفوذ پیدا کرده یا تنها در قسمت سطحی کابینت می باشد. برای پی بردن به این موضوع به یک پیچ گوشتی احتیاج دارید. با پیچ گوشتی به آهستگی روی سطح رطوبت ضربه وارد کنید. در صورتی که بافت کابینت نرم تر از حالت معمولی باشد یعنی کپک به درون چوب نفوذ پیدا کرده و کار دشوارتر خواهد شد.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

بکار بردن ماسک و دستکش

اکنون باید برای تمیز کردن کپک و رطوبت حاضر شوید. برای این کار باید ماسک بزنید و دستکش بپوشید. بعضی از کپک ها گازهای سمی انتشار می دهند و امکان دارد برای سلامتی خطرناک و مضر باشند.

خشک کردن سطح موردنظر

با کمک یک عدد سشوار یا پنکه سطح کابینت را کاملا خشک و تمیز نمایید.

سابیدن سطح

برای این کار به یک کاردک، سمباده و یا وسیله ای نوک تیز احتیاج دارید. با وسیله مخصوص سطح کابینت موردنظر را بسابید. این عمل را تا وقتی که کپک و رطوبت به طور کامل برطرف نشوند ادامه بدهید. در پایان این مرحله سطح کابینت باید به طور کامل صاف شده باشد.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

پاکسازی سطح کابینت

مقداری وایتکس یا مایع سفید کننده را با نسبت یک به هشت با آب ترکیب نمایید. محلول حاصل شده را با استفاده از اسپری بر روی سطح کابینت بپاشید. پس از گذشت چند دقیقه کابینت را با کمک دستمال تمیز کنید.

سابیدن دوباره سطح

پس از مدت زمانی محل موردنظر خشک می گردد. در این مرحله مجددا می توانید سطح را سابیده تا رطوبت و کپک کابینت کاملا برطرف شود.

ضدعفونی و خشک کردن سطح

پس از پاکسازی کپک و رطوبت سطح کابینت را همراه با وسایل بکار برده شده به طور کامل ضدعفونی نمایید. خشک کردن نهایی سطح را پس از ضدعفونی از یاد نبرید. برخی مواقع باقی ماندن نم و رطوبت مجدد موجب ایجاد رطوبت و کپک کابینت می گردد و شما را با مشکل رو به رو می سازد.

در صورتی که این مراحل را به خوبی انجام بدهید می توانید در رفع رطوبت کابینت موثر باشید. البته بهتر است بدانید که برخی مواقع رطوبت و کپک به حدی عمیق می باشد که پاکسازی آن به هیچ عنوان عملی و کارساز نبوده و باید به تعویض کابینت موردنظر بپردازید.

برای رفع رطوبت کابینت چه کاری انجام دهیم؟

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم. در صورت آشنایی با ترفندها و نکات خانه داری بیشتر می توانید از مطالبی همچون رفع رطوبت کمد دیواری و رفع رطوبت دیوار دیدن نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!