درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید


نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض جانبی محتمل دیابت می باشد که برای مدیریت آن می توان از درمان های خانگی و طبیعی بهره برد. در این مطلب به درمان خانگی نوروپاتی دیابتی می پردازیم.

نوروپاتی دیابتی که گاها نوروپاتی محیطی هم گفته می شود یک اصطلاح برای آسیب عصبی ناشی از دیابت می باشد. این بیماری مزمن زمانی روی می دهد که بدن به درستی هورمون انسولین را مورد استفاده قرار نمی دهد. اگر مایلید تا از درمان خانگی نوروپاتی دیابتی بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع درمان خانگی نوروپاتی دیابتی

دیابت بیماری بسیار شایعی می باشد که از هر نفر بزرگسال یک نفر درگیر آن است. از محتمل ترین عوارض جانبی دیابت، نوروپاتی دیابتی است که به علت اثر گذاری قند خون بالا بر فیبرهای عصبی بدن روی می دهد. نوروپاتی عارضه ای آسیب شناختی بوده که بیشتر از صد نوع گوناگون داشته و به شکل آسیب عصبی در بیماران دیابتی و غیر دیابتی اتفاق می افتد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

این عارضه می تواند محرک آبشاری از اتفاقات شده و حتی عوارض جدی تری را ایجاد کند. نوروپاتی دیابتی هم دقیقا شبیه خود دیابت درمان قطعی نداشته و صرفا می توان آن را مدیریت و از پیشرفتش جلوگیری کرد. برای مدیریت نوروپاتی دیابتی از درمان های خانگی و طبیعی می توان کمک گرفت.

نوروپاتی دیابتی مشکل خطرناکی نبوده، ولی خوشبختانه بیشتر بیماران می‌توانند این عارضه را با تنظیم میزان قند خون، تغییر رژیم غذایی و سالم‌تر نمودن سبک زندگی کنترل نمایند. همه این موارد می تواند به کنترل دیابت هم کمک می‌کند. گاها نوروپاتی دیابتی با عنوان نوروپاتی محیطی هم شناخته می شود.

این اصطلاح برای آسیب عصبی ناشی از دیابت بوده و یک بیماری مزمن می باشد که در اثر عدم استفاده درست بدن از هورمون انسولین روی می دهد. حتی نوروپاتی می تواند در هر جایی بروز یابد ولی به احتمال زیاد بر نورون هایی که از اندام ها، دست و پا می گذرد، تاثیر دارد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

در ادامه مطلب به انواع درمان خانگی و طبیعی نوروپاتی دیابتی می پردازیم. البته برای درمان این عارضه بایستی به پزشک ماهر و مجرب مراجعه تا به علل بروز نوروپاتی دیابتی و روش‌های درمانش پی ببرد. مراجعه به متخصص، سبب کاهش عوارض جانبی و خطرهای احتمالی این عارضه شده و دوره بهبود بیماری را کوتاه‌تر می‌کند.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر میزان قند خون داشته ، از این رو اصلاح رژیم غذایی اولین گام برای مدیریت علائم و عوارض دیابت می باشد. سعی کنید رژیم غذایی‌ شما غنی از غذاهای فرآوری نشده و کامل باشد ؛ همچنین استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، قند افزودنی و نوشیدنی‌های قندی را محدود نمایید یا کاهش داده تا قند خون شما پایدار شود.

می توانید از توصیه‌های ساده زیر برای اصلاح رژیم غذایی استفاده نمایید:

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

  • خوردن میزان بسیاری چربی های سالم و پروتئین های فاقد چربی به جای کربوهیدرات های تصفیه شده
  • جایگزینی نوشابه، آب میوه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با آب و دمنوش ها
  • مصرف کمتر غذاهای آماده و فست فودی
  • وارسی برچسب مواد غذایی موقع خرید برای اطلاع از میزان قند یا ترکیبات افزودنی
  • مدیریت ساده وزن با طبخ غذا در منزل و استفاده از روش هایی مانند بخار پز کردن یا کباب کردن

لازمه رژیم غذایی دیابتی آن است که میزان زیادی مواد غذایی غنی از فیبر و مواد مغذی میل نمایید که قند و افزودنی های مصنوعی آن کم باشد. موارد ذیل می توانند گزینه های سالمی برای رژیم غذایی دیابتی باشند:

  • میوه های کامل و سبزیجات: انواع میوه و سبزی غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر و الکترولیت های ضروی همچون مواد معدنی و پتاسیم هستند.
  • چربی های سالم: روغن زیتون، روغن نارگیل، آواکادو، شیر نارگیل، آجیل حاوی چربی های سالم هستند.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

  • اسیدهای چرب امگا ۳: روغن ماهی حاوی این اسیدهای چرب بوده و به علت کاهش تری گلیسیریدها که خطر بروز عوارض دیابت را افزایش می دهند، برای افراد دیابتی مفید هستند.
  • پروتئین بدون چربی: ماکیان پرورش یافته در مراتع، گوشت گاو تغذیه شده با علوفه تازه، تخم مرغ محلی و حبوبات یا جوانه لوبیا همگی فاقد این مواد هستند.
  • استفاده از استوبا که نوعی شیرین کننده طبیعی بدون کالری است به جای قند و شکر.
  • کاهش مصرف غلات به ویژه پرهیز از مصرف آرد گندم
  • کاهش مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد سدیم. برای کنترل فشار خون ضروری است در روز بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف نشود.
  • نوشیدن ۶-۸ لیوان آب در روز. همچنین توصیه می شود میزان مواد غذایی غنی از فیبر و آب نظیر سبزی و میوه را در رژیم غذایی افزایش داده تا با مصرف میزان کمتری غذا احساس سیری ایجاد شود.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

  • دقت به حجم وعده های غذایی. سعی کنید خوراکی ها را اندازه گیری تا اندازه مناسب وعده ها را پیدا کنید. می توانید مواد غذایی مصرفی را به مدت چند هفته یادداشت نموده تا پیشرفت خود را تحت نظر بگیرید.
  • وعده های غذایی و میان وعده ها را به طور منظم میل کرده و هر چند ساعت یک مرتبه وعده های غذایی متعادل مصرف کنید تا قادر باشید قند خون خود را مدیریت کنید.
  • در محل کار یا تحصیل از غذای خانگی استفاده و سعی کنید میان وعده ها و تنقلات سالم استفاده کنید.

ورزش منظم و انجام فیزیوتراپی

ورزش منظم یکی از روش های بسیار ساده برای مدیریت علائم دیابت می باشد که سبب حفظ وزن در حد سالم، کنترل علائم فشار خون بالا، قند خون بالا، افزایش توان و بهبود دامنه حرکتی فرد می شود. البته ورزش فواید زیادی دارد و در صورت منظم بودن می تواند درد و علائم نوروپاتی دیابتی را به میزان قابل توجهی بکاهد و انشعاب و بازسازی فیبرهای عصبی را ارتقا بخشد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

سعی کنید روزانه سی دقیقه تا یک ساعت ورزش نمایید. و به ورزش های کم برخورد مثل دوچرخه سواری، پیاده روی یا شنا بپردازید. ورزش کمک کرده بدن واکنش بهتری به انسولین نشان داده و گلوکز خون کاهش یابد. این کاهش گاه در حدی است که می توان میزان مصرف داروی دیابت را کاهش داد.

همچنین ورزش با بهبود جریان خون، کاهش کلسترول و استرس به حفاظت از عصب ها کمک می نماید. استرس می تواند گلوکز خون را بالا برده و سبب افزایش التهاب گردد. فیزیوتراپی هم به علت تاثیری که بر قوی تر شدن عضلات، عملکرد روزمره و توانایی حرکتی دارد سودمند است.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

فرد مبتلا می تواند در مورد دردی که تحمل می کند با فیریوتراپ مشورت نموده و کفش یا کفی طبی ارتوپدی مخصوص را امتحان نماید. فیزیوتراپی به کاهش علائم کمک کرده و قدرت فرد را افزایش می دهد تا راحت تر بتواند حرکت کرده و به کارهای روزمره بپردازد.

میزان قند خون را مدیریت کنید.

بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از نوروپاتی دیابتی یا کنترل آن انجام دهید، آن است که میزان قند خون بدن را کنترل نمایید. نگه داشتن دائم قند خون در رنج سالم مهمترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دائمی به عصب‌ها،پوست، رگ‌ها، چشم‌ها و سایر بخش‌های بدن قبل از بروز عوارض انجام داد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

عدم تناسب میزان قند خون ریسک بروز نوروپاتی محیطی را افزایش داده و بیش از بقیه عوارض دیابت سبب بستری شدن بیمار می شود. همچنین نوروپاتی دیابتی شایع ترین دلیل قطع عضوی است که ناشی از سانحه نبوده است. برای مدیریت قند خون ترکیبی از آزمایشات مکرر گلوکز، رعایت رژیم غذایی سالم، تحت نظر پزشک بودن و ورزش توصیه می شود تا پزشک داروهای دیابت را به موقع تجویز یا درمان با انسولین را در صورت نیاز آغاز نماید.

کمتر سیگار بکشید و در معرض سموم باشید.

احتمال بروز نشانه های سنگ کلیه یا سایر مشکلات کلیوی در بیمار مبتلا به نوروپاتی بیشتر است. از این رو اهمیت دارد که فشار و استرس اضافی به کلیه تحمیل نشده تا از انباشت سموم در خون و تشدید مشکلات کلیوی پیشگیری شود. به این ترتیب یک درمان خانگی نوروپاتی دیابتی این است که تماس خود را با آفت کش های شیمیایی که روی گیاهان اسپری می شود، شوینده ها و لوازم آرایشی شیمیایی بکاهید.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

از مصرف غیر ضروری دارو و آنتی بیوتیک ها خودداری شود و کمتر سیگار بکشید. حتی اگر امکان دارد سیگار را ترک کنید. چرا که در صورت وجود دیابت و مصرف دخانیات، احتمال بروز آسیب عصبی و حمله های قلبی یا سکته مغزی بیشتر از دیابتی های غیر سیگاری می شود.

استفاده از آنتی اکسیدان و ضد التهاب های طبیعی و گیاهی

در صورتی که قبلا به نوروپاتی مبتلا شده اید و اکنون به دنبال راهی برای کاهش درد عصبی دیابتی و بهبود عملکردهای روزانه می باشید می توانید از درمان های طبیعی و گیاهی برای کاهش درد نوروپاتی دیابتی استفاده نمایید. در این راستا چند آنتی اکسیدان و ضد التهاب طبیعی و گیاهی وجود دارد که به توقف پیشرفت آسیب عصبی و تسکین درد کمک می نمایند از جمله:

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

دارچین: دارچین قند خون را تثبیت می نماید. برای بهره مندی از مزایای این گیاه موثر کافی است یک یا دو قاشق چای خوری دارچین را به غذای روزانه خود اضافه نمایید. همچنین می توانید روغن دارچین را نیز امتحان کنید.

روغن گل مغربی: این روغن خواص ضدالتهابی داشته که سبب کاهش بی حسی، گزگز و سوزش نوروپاتی می گردد. مصرف ۳۶۰ میلی گرم روزانه از این روغن تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

پیکولینات کروم: مصرف روزانه ۶۰۰ میکروگرم پیکولینات کروم سبب بهبود حساسیت به انسولین می شود.

روغن امگا ۳ ماهی: مصرف روزانه هزار میلی گرم از این روغن به کاهش التهاب کمک می کند.

استیل ال کارنیتین: این ماده مغذی به صورت طبیعی در بدن تولید شده و مکمل آن هم در دسترس می باشد که سبب تسکین درد عصبی برخی بیماران می شود.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

ویتامین ب کمپلکس: به نظر می رسد بیشتر افراد مبتلا به دیابت کمبود مواد مغذی داشته باشند. کمبودی که می تواند سبب تشدید آسیب عصبی شود. مواد مغذی نقش شایانی در سلامت عصبی دارند. کمبود ویتامین ب ۱۲ آسیب عصبی را سبب می شود. همچنین ویتامین ب ۶ نیز ضروری بوده و به مغز کمک می کند که مواد شیمیایی خاصی تولید شود تا اطلاعات به سراسر بدن برسد. کمبود این مواد شیمیایی سبب تشدید درد می شود.

روغن های ضروری: مصرف این روغن ها نظیر روغن نعناع، کندر و اسطوخودوس در تسکین درد و کاهش التهاب موثر است.

گفتنی است ممکن است مدتی زمان ببرد که بهبود حاصل از درمان گیاهی و خانگی نوروپاتی دیابتی را حس کنید. از این رو صبور بوده و ترکیبات مختلف را تست کنید تا درد شما تسکین یابد. اگر درد عصبی دیابتی خیلی زیاد است می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده نمایید.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

از پوست و پاها محافظت کنید.

علائم خود را به دقت تحت نظر داشته و وجود نشانه های آسیب عصبی جدید را روی پوست، پاها یا دست ها مورد بررسی قرار دهید. مرتبا به معاینه خود پرداخته تا نشانه های جدید آسیب هایی نظیر تاول و زخم را سریعا مشاهده نمایید. مراقبت از پوست و پا قسمت مهمی از درمان خانگی و پیشگیری از نوروپاتی دیابتی محسوب می شود.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

پوست پا بخصوص انگشتان پا به ویژه چین های پوستی را هر روز دقیق شستشو دهید ممکن است باکتری ها در رطوبت و چین های پوستی تجمع یافته و عفونت ایجاد کنند. لباس و جوراب تمیز پوسیده و پوست حساس را از نور خورشید و دماهای بالا مانند دوش آب داغ حفظ کنید.

ناخن های پا همیشه کوتاه باشند، اگر متوجه سرخی، تورم یا عفونت شدید به پزشک مراجعه نمایید. کرم های با محتوی کپسایسین مشتق از فلفل کاین سبب کاهش درد برخی بیماران می شود. البته این نوع کرم باید با دقت استفاده شود زیرا ممکن است سبب سوزش و تحریک پوست شود.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

استفاده از چسب کپسایسین ۸ درصد به مدت دو هفته نیز سبب کاهش درد سی درصدی می شود. تهیه چسب های با دوز بالاتر با تجویز پزشک امکان پذیر است.

مکمل ویتامین دی مصرف کنید.

ویتامین دی ماده مغذی است که پوست بدن آن را در تماس با نور خورشید تولید می کند. همچنین این ویتامین عامل محافظتی در مقابل درد عصبی می باشد. افراد مبتلا به دیابتی که کمبود ویتامین دی دارند درد بیشتری را احساس می کنند. از طریق مواد غذایی به سختی میزان کافی ویتامین دی توصیه شده به بدن می رسد.

از این رو نیاز است که مبتلایان به دیابت مکمل ویتامین دی را یک بار در هفته مصرف کنند. علائم نوروپاتی دیابتی بعد از دو ماه کاهش می یابد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

مسکن هایی مانند آسپرین، ناپروکسن، استامینوفن، ایبوپروفن سبب تسکین درد خفیف تا متوسط ناشی از آسیب عصبی دیابتی می شوند. ولی اگر مرتبا مسکن مصرف می کنید باید با پزشک مشورت نمایید. زیرا برخی از این داروها خطر حمله قلبی، آسیب کلیوی یا سکته مغزی را افزایش می دهند.

در وان آب گرم دراز بکشید.

آب گرم علیرغم اثر آرام بخشی خود سبب بهبود جریان خون در سراسر بدن می شود و حتی می تواند موجب تسکین درد آنی شود. ولی ممکن است نوروپاتی دیابتی سبب بی حسی شده باشد از این رو قبل از ورود به وان اطمینان حاصل کنید که آب خیلی داغ نباشد.

درمان خانگی نوروپاتی دیابتی و روش هایی که به کمک شما می آید

استرس خود را مدیریت کنید.

استرس سبب تشدید التهاب و افزایش خطر بروز انواع عوارض دیابت می گردد. برای کاهش استرس می توانید ورزش، عبادت، مدیتیشن، وقت گذرانی در طبیعت، معاشرت با خانواده یا دوستان، پرداختن به سرگرمی های مورد علاقه را امتحان کنید. طب سوزنی نیز یک درمان مفید اثبات شده برای کاهش درد و استرس می باشد. همچنین می تواند علائم نوروپاتی دیابتی را برطرف نماید.

از همراهی شما تا پایان مطلب سپاس گزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با میوه های بدون قند مناسب برای دیابت و نسخه های درمانی طب سنتی برای دیابت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!