برگی ازتاریخ؛/ قویترین مرد جهان از ایران (عکس)


برگی ازتاریخ؛/ قویترین مرد جهان از ایران (عکس)

محمد نصیری یکی از ماندگارترین ورزشکاران تاریخ ایران است، ورزشکاری با خورجیبنی مدال طلا از رقابتهای جهانی و المپیک.

به گزارش"ورزش سه "، محمد نصیری وزنه بردار ایرانی که در وزن 56 کیلوگرم وزنه می زد و بعد از سالها وزنه زدن در این وزن برخلاف دیگر ورزشکاران که به اوزان بالاتر صعود می کنند، به 52 کیلوگرم رفت و در این وزن هم صاحب گردن آویز طلا در رقابتهای جهانی شد و رکوردهای جهان را جابجا کرد.

نصیری که اصلیتی بیجاری دارد، با ژیمانسیتک به عرصه ورزش آمد و پس از قهرمانی در این رشته در سطح آموزشگاه های تهران به وزنه برداری رفت و در این رشته صاحب عناوین متعدد طلا، نقره و برنز المپیک ،جهان، بازی های آسیایی و رقابت های قهرمانی آسیا شد.

نصیری که متولد سال 24 است و این روزها با 77 سال سن در محافل ورزشی هم دیده می شود طلای المپیک 1968مکزیک، نقره االمپیک 1972مونیخ و برنز 19786مونترال را در کارنامه دارد. نصیری دو طلای اول را در وزن 56 و برنز آخری را در وزن 52 کسب کرده است.

1853330

سه طلای قهرمانی جهان در وزن 56 و دو طلای جهان در وزن 52 به همراه یک نقره و سه برنز دیگر در همین رقابتها و سه بار قهرمانی در رقابت های بازی های آسیایی ، دو طلاو یک برنز قهرمانی آسیا رهاورد مردی است که در سال 1350مهمترین مجله ورزشی فرانسه او را قویترین مرد جهان خطاب کرد و او با فیگوری دوست داشتنی روی جلد مجله کیهان ورزشی در تاریخ 28 فروردین سال 1350رفت.

نصیری با 15 بار جابجایی رکوردهای جهان در سال 1995 میلادی از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری به تالار مشاهیر این رشته راه یافته است.


خاطره فراموش نشدنی ماندگار از او مربوط به رقابت های جهانی سال 1973 هاوانا است. او که بیشتر در دسته وزنی ۵۶ کیلوگرم شرکت می‌کرد، برای مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۳ در هاوانا، وزن بدن خود را به ۵۲ کیلوگرم کاهش داد و چون ۱۰۰ گرم اضافه وزن داشت و فرصتی برای کاهش گرم های اضافی نداشت.محبور شد برای این کار موی سر و ابرو خود را بتراشد. وی در هاوانا در یک روز، چهار رکورد جهانی را به ثبت رساندو بعد از ان رقابتها تا پایان دوران فعالیت حرفه ای خود در دسته ۵۲ کیلوگرم در رقابت‌های وزنه برداری شرکت کرد.


او یکی از محبوبترین ورزشکاران ایران در دهه 1350 نیز هست که یک تنه وزنه‌برداری را در اوج نگه داشته بود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟