30 تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک


30 تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک

تعبیر خواب طرف‌داران بسیاری دارد که البته این محبوبیت دلیل معقولی هم دارد. پی‌بردن به معنای خواب‌هایی که می‌بینید، بینش درستی از طرز فکر و احساسات‌تان به شما می‌دهد. در این مقاله درباره رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و تعبیر آنها می‌خوانید....

تعبیر خواب طرف‌داران بسیاری دارد که البته این محبوبیت دلیل معقولی هم دارد. پی‌بردن به معنای خواب‌هایی که می‌بینید، بینش درستی از طرز فکر و احساسات‌تان به شما می‌دهد. در این مقاله درباره رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و تعبیر آنها می‌خوانید. با ما همراه باشید.

اهمیت تعبیر خواب

زیگموند فروید، روان‌کاو معروف، خواب‌های ما را «جاده‌ای مجلل به ناخودآگاه» توصیف می‌کند و معتقد است که با توجه به محتوای آشکار خواب، می‌توانیم خواسته‌های پنهان و ناخودآگاهی را آشکار کنیم که منجر به آشفتگی می‌شوند.

تجزیه‌وتحلیل نمادهایی که در خواب می‌‌بینیم و نسبت‌دادن معانی مختلف به آنها نوعی سرگرمی شده است. اما آیا واقعا خواب‌هایی که می‌بینیم، معنادارند؟ آیا می‌توانیم با تعبیر خواب‌هایمان اطلاعاتی درباره خواسته‌های ناخودآگاه خود کسب کنیم؟

معنای خواب‌ها و آشکارکردن احساسات ناخودآگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچند طبق برخی از نظریه‌های مدرن خواب‌ها منبع موثقی برای کشف و شناخت احساسات نیستند و تعبیر خواب پایه علمی ندارد، مفسران و تحلیلگران همچنان در تلاش‌اند تا مضامین و نمادهای رایج در خواب‌ها را شناسایی کنند.

۳۰ خواب رایج و تعبیر آنها

۱. خواب برهنه‌شدن در مکان عمومی

تابه‌حال خواب دیده‌اید که در مدرسه، اداره یا مکانی عمومی برهنه شده‌اید؟ پنی پیرس، نویسنده کتاب «فرهنگ رؤیا به زبان آدمیزاد»، معتقد است که خواب برهنه‌شدن در مکان عمومی ممکن است نشانه این باشد که احساس می‌کنید آدم حیله‌گری هستید یا از آشکارکردن کمبودها و کاستی‌هایتان می‌ترسید.

۲. تعقیب‌شدن در خواب

تعقیب‌شدن در خواب یکی از خواب‌های ترسناک است و بسیاری از افراد این خواب را دیده‌اند. مفسران خواب معتقدند چنین خواب‌هایی به این معناست که شما سعی می‌کنید از چیزی در زندگی روزمره خود فرار کنید. تونی کریسپ، نویسنده کتاب «فرهنگ تفسیر رؤیا»، می‌گوید: «تعقیب‌شدن در خواب ممکن است نشان‌دهنده تمایل به فرار از ترس‌ها یا خواسته‌های شما باشد.»

درک معنای چنین خوابی به هویت تعقیب‌کننده شما بستگی دارد:

  • کسی که در خواب تعقیبتان می‌کند حیوان است: این یعنی در دنیای واقعی به‌دنبال پنهان‌کردن احساساتی نظیر خشم هستید.
  • تعقیب‌کننده فردی مرموز و ناشناخته است: این خواب احتمالا نشان‌دهنده اتفاقی در کودکی یا آسیبی مربوط به گذشته باشد.
  • کسی که دنبالتان می‌کند جنس مخالف است: به‌عقیده کریسپ، این خواب بیانگر این است که شما در زندگی واقعی از عشق می‌ترسید یا افکار مربوط به رابطه‌ای در گذشته را به دوش می‌کشید.

۳. افتادن دندان در خواب

به‌عقیده پنی پیرس، این خواب ممکن است معانی متعددی داشته باشد. مثلا ممکن است به این معنی باشد که شما نگران جذابیت یا ظاهرتان هستید. همچنین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما درباره توانایی‌تان در برقراری ارتباط نگرانید. پیرس می‌گوید: «ماهیت واقعی دندان‌ها توانایی گازگرفتن، بریدن، پاره‌کردن و ساییدن است. اگر خواب ببینید که دندانتان افتاده است، یعنی قدرت شخصی و توانایی محافظت از خود از دست می‌دهید.»

۴. افتادن یا سقوط در خواب

30 تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک

سقوط از ارتفاع خوابی بسیار رایج است. طبق افسانه‌ای مشهور اگر کسی خواب سقوط ببیند، در زندگی واقعی خواهد مرد، اما این کاملا نادرست است و حقیقت ندارد. پس سقوط در خواب دقیقا چه معنایی دارد؟ بر اساس بسیاری از تفسیرهای رایج خواب و پژوهشی در این رابطه، دیدن خواب سقوط نشانه این است که چیزی در زندگی شما خوب پیش نمی‌رود. ممکن است تعبیر این خواب این باشد که مثلا در تصمیم‌گیری اخیرتان تجدیدنظر کنید یا مسیر جدیدی را پیش بگیرید.

راسل گرانت، نویسنده کتاب «فرهنگ رؤیای مصور»، می‌گوید: «سقوط یا افتادن در خواب نماد ترس و شکست در رابطه عاشفانه یا کسب‌وکار است. سقوط معمولا بیانگر نیاز به رهاکردن و لذت‌بردن از زندگی است.»

۵. دیدن مرگ خود یا دیگران در خواب

مرگ یکی دیگر از موضوعات رایج خواب‌هاست که ممکن است برای فرد واقعا نگران‌کننده باشد. احتمالا تابه‌حال خواب مرگ خودتان یا یکی از عزیزانتان را دیده‌اید. به‌عقیده بزرگان، چنین خواب‌هایی منعکس‌کننده اضطراب ناشی از تغییر یا ترس از ناشناخته‌ها هستند.

لوری لوونبرگ در کتاب «رؤیا» نوشته است: «مانند مرگ تغییر نیز ممکن است ترسناک باشد، چون ما نمی‌دانیم بعد از تغییرات چه اتفاقاتی منتظرمان‌اند و به همین دلیل ذهن فرد در خواب، تغییر را با مرگ برابر می‌داند.»

لوونبرگ معتقد است که دیدن مرگ یکی از عزیزان در خواب هم ممکن است بازتاب ترسی مشابه تغییر باشد، به‌ویژه در ارتباط با فرزندان. با بزرگ‌شدن کودک، والدین مدام به این فکر می‌کنند که او چقدر زود بزرگ شده است. بنابراین خواب‌دیدن درباره مرگ نوعی سوگواری برای گذشت زمان را نشان می‌دهد.

همچنین طبق پژوهش‌ها کسانی که به‌خاطر بیماری یا سن زیاد به پایان زندگی نزدیک می‌شوند، ممکن است عزیزانشان مدام خواب‌هایی مربوط به مرگ آنها، تجربیات ناراحت‌کننده و کارهای ناتمام ببینند.

۶. خواب‌های مربوط به امتحان‌دادن

امتحان‌دادن، دیررسیدن به امتحان، آماده‌نبودن برای امتحان و قبیل اینها خواب‌های رایجی‌اند. به‌گفته کریگ همیلتون پارکر، نویسنده کتاب «معنای پنهان رؤیاها»، امتحان‌دادن در خواب ممکن است به‌معنای ترس از شکست باشد.

پارکر می‌گوید امتحانات تجربیات استرس‌زایی هستند که ما را با کاستی‌هایمان روبه‌رو می‌کنند. خواب‌دیدن اینکه نمره کمی در امتحان گرفته‌اید، دیر به محل امتحان می‌آیید یا آماده امتحان‌دادن نیستید، نشانگر این است که احساس می‌کنید برای چالش‌های زندگی واقعی آماده نیستید.

۷. خیانت در خواب

خواب‌دیدن اینکه شریک عاطفی یا همسرتان به شما خیانت می‌کند، بسیار ناراحت‌کننده است. گاهی افراد حتی این خواب را به واقعیت ربط می‌دهند و در واقعیت به‌دنبال نشانه‌‌های خیانت طرف مقابل‌اند. آیا واقعا خواب‌دیدن اینکه همسرتان خیانت می‌کند به این معنی است که ممکن است این اتفاق بیفتد یا اینکه در حال حاضر اتفاق افتاده است؟

محققان معتقدند گرچه این خواب‌ها ممکن است بازتاب ترس از خیانت باشند، به‌معنای خیانت‌کردن همسرتان نیستند. خواب‌های مربوط به خیانت نشان‌دهنده مشکلات مربوط به اعتماد، وفاداری و رابطه‌اند. محققان می‌گویند اگر شما یا شریک زندگی‌تان در خوابتان خیانت کرده‌اید، یعنی در حال حاضر یکی از شما دو نفر آنچه را از رابطه می‌خواهد، دریافت نمی‌کند.

۸. پرواز در خواب

30 تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک

پرواز در خواب ممکن است هیجان‌انگیز و رهایی‌بخش و گاهی هم ترسناک باشد، به‌خصوص برای کسانی که از ارتفاع می‌ترسند.

به‌گفته محققان، خواب‌های مربوط به پرواز معمولا ۲ جنبه متفاوت دارند. ممکن است بیانگر احساس آزادی و استقلال یا نشان‌دهنده تمایل به فرار از واقعیت‌های زندگی باشند. از طرفی هم گاهی دیدن خواب پرواز نشان‌دهنده تمایلات جنسی ماست، به‌خصوص جنبه‌هایی از آن که بیانگر هنجارها و محدودیت‌های اجتماعی است.

۹. بارداربودن در خواب

مفسران رؤیا معمولا خواب‌های مربوط به بارداری را به چیزهای مختلفی ربط می‌دهند؛ از خلاقیت گرفته تا ترس. برخی محققان معتقدند خواب بارداری ممکن است بیانگر ترس زن از مادری‌کردن باشد، در حالی که به‌عقیده برخی دیگر، کسی که این خواب را می‌بیند در حال تقویت رابطه است.

۱۰. خواب ملاقات با عشق اول زندگی

این خواب کمی خاص‌تر از خوابی تصادفی است، چون اولین عشق زندگی‌تان در آن حضور دارد. افراد معمولا زمانی این خواب را می‌بینند که رابطه فعلی آنها به هم ریخته باشد یا مدتی با کسی در ارتباط نباشند. به‌گفته لوونبرگ، این خواب میل به هیجان و دوست‌داشتن و عشق‌بازی را نشان می‌دهد و لزوما مختص عشق اول زندگی نیست.

۱۱. دیدن دوست قدیمی در خواب

سال‌هاست که دوست دوران کودکی‌تان را در دنیای واقعی ندیده‌اید و ناگهان در خوابتان ظاهر می‌شود؟ دیدن دوست قدیمی در خواب گرچه تأکیدی بر گذشته دارد، آرامش‌بخش است. این دوست چه ویژگی‌هایی دارد و شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ ممکن است این خواب بیانگر این باشد که لازم است این جنبه‌ها یا احساسات گذشته را با زندگی بیداری خود ادغام کنید.

۱۲. گم‌کردن گوشی موبایل در خواب

تلفن همراه ابزاری برای ارتباط است، اما در این عصر مدرن هویت ما نیز با همین ابزار دیجیتالی گره خورده است به‌طوری که احساس می‌کنیم زندگی‌مان در همین تلفن همراه خلاصه می‌شود. به‌گفته محققان، گم‌کردن تلفن همراه در خواب ممکن است نمادی از هویت گم‌شده شما یا نشان‌دهنده ناتوانی در دفاع از خودتان باشد.

۱۳. خواب پرخوری

محققان معتقدند که پرخوری در خواب ممکن است نشان‌دهنده نیاز به آرامش در زندگی واقعی باشد؛ البته احساستان در خواب هم مهم است. احساس شما به پرخوری ممکن است از رضایت تا نفرت از خود و پشیمانی متغیر باشد. آیا در حال حاضر درباره موضوعی در زندگی‌تان زیاده‌روی می‌کنید یا در حال انکارکردن خودتان هستید؟ سعی کنید تعادل و آرامش را به زندگی‌تان بازگردانید.

۱۴. خراب‌شدن ماشین در خواب

این خواب ممکن است چند معنی داشته باشد. لوونبرگ می‌گوید: «خراب‌شدن ماشین در خواب ممکن است با فروپاشی عاطفی یا ازدست‌دادن انگیزه برای طی‌کردن ادامه مسیر یا هدفی خاص مرتبط باشد.» به عبارت دیگر، خراب‌شدن ماشین در خواب بیانگر این است که شما توانایی یا تمایل خود برای ادامه حرکت به‌سمت جلو را از دست داده‌اید.

۱۵. خواب دزدی از خانه

به‌گفته محققان، دزدی در خواب نماد نگرانی‌های شما درباره افکار یا احساساتی است که می‌ترسید درباره‌شان صحبت کنید. البته منشأ این ترس مشخص نیست؛ ممکن است این ترس مربوط به آشکارکردن احساسات درونی‌تان یا خطرات ناشی از قرارگرفتن در موقعیت‌های ناآشنا باشد.

۱۶. خواب غرق‌شدن در آب

آب نماد احساسات است. به‌گفته محققان اگر خواب دیده‌اید که در حال غرق‌شدن هستید، یعنی به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات‌تان هستید. ممکن است در زندگی بیداری به‌دنبال انکار برخی احساسات باشید و خواب غرق‌شدن در آب بیانگر همین مسئله باشد.

۱۷. خواب زندانی‌شدن

خواب‌دیدن درباره زندان بیانگر این است که احساس می‌کنید مجازات شده‌اید یا آزادی‌تان سلب شده است. آیا در زندگی بیداری خود در زندانی استعاری قرار دارید؟ آیا کسی یا چیزی در زندگی‌تان باعث سلب آزادی‌تان شده است؟ این خواب ممکن است منعکس‌کننده احساس گرفتارشدن و محدودیت، تحت‌فشاربودن ناشی از مسئولیت‌های مختلف یا ناتوانی در شرایط چالش‌برانگیز باشد.

۱۸. خواب گم‌کردن توالت

خواب پیدانکردن توالت به‌رغم گشتن بسیار، ممکن است به نیازی در زندگی بیداری شما مربوط شود که برای بیانش تلاش می‌کنید و موفق نمی‌شوید. معمولا این موقعیت زمانی پیش می‌آید که دیگران را در اولویت زندگی‌تان قرار می‌دهید و به خودتان و خواسته‌هایتان توجهی نمی‌کنید؛ در واقع وقتش را پیدا نمی‌کنید.

۱۹. خواب تصادف رانندگی

دیدن خودرو و رانندگی در خواب نشان‌دهنده مسیر زندگی است. اگر در خواب ببینید که ماشین از کنترل شما خارج شده است، ممکن است به این معنا باشد که در مسیر زندگی هم منحرف شده‌اید و لازم است به مسیر درست بازگردید. اگر در خواب راننده شخص دیگری است و در حال منحرف‌کردن ماشین است، ممکن است بیانگر این باشد که لازم است این فرد را در زندگی واقعی به مسیر برگردانید و به او کمک کنید.

۲۰. دیدن اتاق جدید در خواب

دیدن اتاقی جدید در خواب بیانگر دیدگاه‌ها و توانایی‌های جدید خودتان است. اگر اتاق سفید است، یعنی شما آماده‌اید مسیر جدیدی در زندگی شروع کنید، مانند یک بوم خالی که آماده نقاشی‌شدن است.

۲۱. خواب دیررسیدن

دیرکردن در خواب نشان‌دهنده نگرانی و اضطراب شما بابت انتخاب مسیری متفاوت در زندگی است. ممکن است این خواب بیانگر این باشد که درباره ایجاد تغییر مدنظرتان کاملا مطمئن نیستید یا احساس می‌کنید برای انجام آن وقت ندارید. ناخودآگاهتان با این خواب به شما هشدار می‌دهد که برای انجام خواسته‌هایتان هیچ‌وقت دیر نیست.

۲۲. دیدن مار در خواب

دیدن مار در خواب بسته به نوع و رنگ مار، تعابیر متفاوتی دارد. برخی از معبران معتقدند که دیدن مار سمی در خواب نشان‌دهنده نزدیکی مرگ است، درحالی‌که برخی دیگر دیدن مار در خواب را به تولد دوباره یا مشکلات سلامتی و معنوی ربط می‌دهند.

۲۳. دیدن ارواح در خواب

30 تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک

خواب‌های مربوط به ارواح تعابیر متفاوتی دارند؛ از احساس گناه گرفته تا ترس از ظاهرشدن مجدد چیزی از گذشته. معمولا دیدن روح در خواب بیانگر احساس مسئولیت یا ترس از تغییر شرایط است. مانند بسیاری از خواب‌ها، خواب روح هم معمولا بازتابی از وضعیت عاطفی شماست.

۲۴. خواب سخنرانی در جمع

سخنرانی در جمع نوعی نماد است. درباره چه موضوعی صحبت می‌کنید و چه ایده‌ای را ارائه می‌کنید؟ اگر در سخنرانی‌تان اعتمادبه‌نفس دارید و همه برایتان کف می‌زنند، این خواب خوبی است که بیانگر نقاط قوت و موفقیت‌های شماست. اگر مضطرب به نظر می‌رسید و همه به شما خیره شده‌اند، نشان‌دهنده ضعف‌ها و کاستی‌های شماست.

۲۵. خواب مرگ حیوان خانگی

مردن حیوان خانگی در خواب نشان‌دهنده تغییر است. دیدن سگ و گربه در خواب نیز بیانگر عناصر مختلفی‌اند. لوونبرگ می‌گوید: «سگ نماد وفاداری و دوستی در رابطه‌ و گربه نماد باروری یا توانایی مستقل‌شدن است.»

۲۶. خواب شکستن وسیله دیجیتالی

خواب دیده‌اید که تلفن همراهتان شکسته است؟ این خواب ممکن است نمادی از ناتوانی شما در بیان احساسات‌تان باشد. اگر تلویزیون شکسته باشد، ممکن است نمادی از ناتوانی شما در برقراری ارتباط با دیگران باشد. اگر خواب ببینید که اجاق‌گاز برقی خراب شده است و نمی‌توانید شام درست کنید، ممکن است نمادی از بی‌دقتی شما در رسیدگی به تغذیه و مراقبت از خودتان باشد.

۲۷. دیدن پرندگان در خواب

دیدن پرنده در خواب بیانگر آزادی و استقلالی است که می‌خواهید به دست بیاورید. این خواب ممکن است به این معنی باشد که احساس آزادی می‌کنید و با چیزهای خوب احاطه شده‌اید یا ممکن است بیانگر این باشد که گرفتار مشکلات هستید و آرزو می‌کنید از این وضعیت رها شوید. وضعیت فعلی‌تان را در نظر بگیرید و از نماد خوابتان استفاده کنید تا بتوانید با اضطراب یا مشکلی که نیاز به حل آن دارید، مقابله کنید.

۲۸. خواب ناتوانی در حرکت

اگر خواب ببینید که نمی‌توانید حرکت کنید، معنایی پشت آن نهفته است. به‌گفته محققان، بی‌حرکت‌بودن اغلب نشان‌دهنده گیرافتادن در موقعیتی خاص یا ناتوانی در عبور از نوعی احساس در زندگی است.

۲۹. خواب راه‌رفتن در آب

دیدن آب در خواب واقعا دلگرم‌کننده است. لوونبرگ می‌گوید: «این خواب ممکن است نشان‌دهنده وضعیتی باشد که احساس خستگی می‌کنید اما توانایی ادامه‌دادن و بیرون‌آمدن از شرایط سخت را دارید.»

۳۰. خواب رسیدن به آخر دنیا

خواب دیده‌اید که آخر دنیاست؟ گرچه ممکن است این خواب ترسناک به نظر برسد، بیانگر تغییر و تحول است. معمولا این خواب را زمانی می‌بینید که در حال تغییر شغل، به‌دنیاآمدن اولین فرزند یا نقل‌مکان به شهر یا کشور دیگری هستید.

شما بگویید

شما بیشتر چه خوابی می‌بینید؟ به تعبیر خواب اعتقاد دارید و معمولا خواب‌هایتان را تعبیر می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تعبیرخواب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا