احتمال دیدار پوتین و اردوغان در اواخر ماه اوت


احتمال دیدار پوتین و اردوغان در اواخر ماه اوت

شبکه خبری ترکیه ای: پوتین و اردوغان ممکن است در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی آ-خبر ترکیه مدعی شده است که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رهبران ترکیه و روسیه می توانند در اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر گفتگوهای شخصی داشته باشند در حالی که سفر اردوغان به روسیه منتفی نیست.
در اواخر ماه اوت، دیدار اردوغان با پوتین امکان پذیر است. ما انتظار داریم که پوتین به ترکیه سفر کند، اما سفر در جهت دیگر نیز امکان پذیر است یعنی سفر اردوغان به روسیه در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر.
رویا آکوش، خبرنگار حوزه ریاست جمهوری روی آنتن این شبکه گفت: انتظار می رود دیدار دو رهبر از جمله "معامله غلات" مورد بحث قرار گیرد. به گفته وی، نتیجه مذاکرات نه تنها برای روسیه و ترکیه، بلکه برای کشورهای آفریقایی که به غلات نیاز دارند نیز مهم است.
اردوغان همچنین تعدادی سفر خارجی را برنامه ریزی کرده است، به ویژه در 20 آگوست به مجارستان، 9 تا 10 سپتامبر در اجلاس G20 در هند و از 17 تا 21 سپتامبر در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد.
سخنگوی مطبوعاتی رهبر روسیه، دیمیتری پسکوف، پیشتر به خبرنگاران گفت که پوتین و اردوغان توافق کردند که مکان و زمان این دیدار را در اسرع وقت تعیین کنند. به گفته وی، دستور کار آتی مذاکرات بین دو رهبر شامل روابط دوجانبه، اوکراین و موضوع توافق غلات است.
پسکوف گفت که بازگشت روسیه به معامله غلات واقعی است، اما این مستلزم انجام تعهدات در قبال فدراسیون روسیه از جمله حذف محدودیت‌های قطع ارتباط بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت است.
قرارداد غلات در 18 جولای متوقف شد، روسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل مخالفت خود را با تمدید آن اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی هرگز محقق نشد. ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و غذای اوکراینی و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشدار یونیسف درباره تهدید جان نوزادان در غزه