کتاب «جنبش فرهنگی در کویت» بررسی نقش مساجد و مراکز علمی و فرهنگی در جنبش فکری کویت


کتاب «جنبش فرهنگی در کویت» بررسی نقش مساجد و مراکز علمی و فرهنگی در جنبش فکری کویت

شملان الطویل، مورخ کویتی مستند تاریخ فرهنگ در این کشور را منتشر کرده است و در بخشی از این کتاب به بررسی نقش اساسی مساجد، مدارس و مراکز علمی و فرهنگی در پیشبرد جنبش فکری در کویت پرداخته است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: آخرین کتاب از سلسله تالیفات «شملان الطویل»، کتاب « الحرکه الثقافیة فی دولة الکویت» (جنبش فرهنگی در کویت) است که این مورخ کویتی آن را مستند و منتشر کرده است.

الطویل در کتاب خود به ذکر و مستند تاریخی فرهنگی و فکری کویت و علاقه مردم این کشور به فرهنگ خود در طول تاریخ پرداخته است.

این کتاب پانزدهمین کتابی است که از انتشارات قرطاس در 94 صفحه در اندازه متوسط به چاپ رسیده است.

کتاب « الحرکه الثقافیة فی دولة الکویت» به بررسی نقش اساسی مساجد، مدارس و مراکز علمی و فرهنگی در پیشبرد جنبش فکری در کویت و بسیاری از رویدادهای فرهنگی که همگی با مستندسازی جنبش فرهنگی در کویت مرتبط هستند، پرداخته است.

الطویل در مقدمه کتاب خود اشاره کرده است که مردم کویت به دلایل و عوامل زیادی به فرهنگ توجه زیادی داشته اند که مهم ترین آنها ماهیت جمعیت، ماهیت مکان، ماهیت نظام سیاسی و تأثیرات خارجی بوده است.

این حرکت فکری در گرایش اولیه کویتی ها به ساختن مساجد مشهود بود، مساجدی که منابری برای علوم دینی و آگاهی بودند و علاوه بر آن در نسخه های خطی، تألیف، انتشار روزنامه و تأسیس مؤسسات فرهنگی مدنی تاثیر داشته است.

وی افزود: مردم کویت در زمینه نویسندگی چه در زمینه تألیف و چه در زمینه نسخ خطی تلاش کردند و برای انتشار روزنامه های جدی و تأسیس مؤسسات فرهنگی مدنی نیز تلاش زیادی کردند.

وی در این کتاب همچنین به فعالیت فرهنگی مردم کویت پرداخته است و می گوید که مردم کویت به علوم دینی و علوم دریانوردی برای امر دنیایی خود اهمیت می داده اند، زیرا دریا مایه رزق و روزی مردم کویت بوده است.

وی در این کتاب به سفرهایی پرداخته است که مردم به اقیانوس هند که گاهی به سمت هند و آسیای شرقی و در مواقعی به سمت شرق آفریقا می رفته اند و نیاز مبرمی به دانستن روش‌های ناوبری و همچنین دانستن آنچه مربوط به مروارید و انواع آن است، وجود داشته است.

مورخ کویتی در این کتاب همچنین به دغدغه های فرهنگی که در طول زمان گسترش یافته و گرایش مردم کویت به نسخه برداری از کتب ادبی، تاریخی و علوم دیگر و آنچه در دایره المعارف فقه وابسته به وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت از سال 1397 درج شده بود، پرداخته است. نسخ خطی که توسط علمای کویت و کتابخانه های دیگر مانند کتابخانه شیخ عبدالله الخلف الدحیان و سایر کتابخانه ها استنساخ شده است.

وی همچنین در این کتاب به عرصه روزنامه نگاری، کار فرهنگی و پیشکسوتان آن، اهمیت فراوان مطبوعات، نقش پیام اصلاح طلبانه آن و اهمیت انتشار روزنامه، شرایطی که در طول تاریخ خود پشت سر گذاشته و دشواری های آن پرداخته است و به پیشرفت کمی و کیفی آن پرداخت و گفت: اولین مطبوعات توسط شیخ عبدالعزیز الرشید، مورخ کویتی راه اندازی شده و وی نقش برجسته و محوری درمطبوعات کویت ایفا کرده است.

شیخ عبدالعزیز الرشید همچنین نقش محوری ای در خدمت به مسائل ملت عربی و اسلامی و جریان های فکری آن داشته و همین امر وی را به جایگاه برجسته بین المللی رسانده است. شخصیت حرفه ای، فرهنگی و ادبی وی نیز بر مسائل اساسی جامعه عرب و بر افکار عمومی جهان تاثیر گذاشت.

پایان پیام/43

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


مجله فردوسی - شماره 313 - 9 مهر سال 1336