غرب از ظهور اجتماعی اسلام و قرآن واهمه دارد


غرب از ظهور اجتماعی اسلام و قرآن واهمه دارد

آیت‌الله رمضانی با اشاره به سابقه اهانت غرب به مقوله دین و به ویژه اسلام و پیروان آن اظهار کرد: غرب از ظهور اجتماعی اسلام و قرآن واهمه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهادهای فرهنگی-بین‌المللی، مبادرت به برگزاری هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی کرد.


در این هم‌اندیشی که عصر دوشنبه 2 مرداد ماه در محل تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، آیت‌الله «علی اکبر رشاد» رئیس این پژوهشگاه؛ آیت «احمد مبلغی» عضو مجلس خبرگان رهبری؛ حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدمهدی ایمانی‌پور» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حضورداشته و به ارایه مباحث خود پرداختند، ضمن اینکه آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دکتر «محمود حکمت‌نیا» عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به صورت آنلاین حضور داشته و سخنرانی کردند.

آیت‌الله رضا رمضانی در این هم‌اندیشی طی سخنانی اظهار کرد: نگاه ما نسبت به قرآن باید یک نگاه جامع و دقیق وعمیق باید باشد؛ قرآن را باید به عنوان یک قانون زندگی، کتاب حیا و کتابی که می تواند سعادت دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد، بدانیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: بدون شک توهین به قرآن توهین به انسانیت، عقلانیت، معنویت، توهین به آزادی و عدالت خواهد بود و اینکه در دوران اخیر چنین اتفاقی در گوشه و کنار عالم رخ داده و به ویژه مورد اخیر که به عنوان یک اتفاق و رویداد زنجیره ای در دهه‌های اخیر شاهد آن هستیم، قلوب همه مسلمین و پیروان ادیان را جریحه دار کرده است و همه این موارد نیز به دلیل جایگاه قرآن در عرصه های اجتماعی است.

وی افزود: این نکته مهمی است که امروزه قرآن ظهور اجتماعی دارد، یعنی به این شکل نیست که قرآن فقط در جهان فردی نقش آفرین باشد بلکه در جهات اجتماعی نیز نقش آفرین است و همین جهات اجتماعی سبب ایجاد عجز برای دشمنان قرآن شده و آن‌ها برای جلوگیری از بروز اجتماعی قرآن کریم اقدام به اهانت کرده و آن را می سوزانند.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه بحث اسلام ستیزی به واسطه ظهور اجتماعی اسلام و قرآن بوده است، افزود: آنان که معتقد بودند در دنیای امروز دیگر انقلاب دینی رخ نمی دهد و هر انقلابی که تحقق پیدا می کند سکولار است، شاهد اتفاق مبارک در جمهوری اسلامی ایران بودند که به عنوان معجزه قرن بود، چهل و اندی سال قبل تقابل بین دولت ها و بلوک شرق و غرب بود که تفکرات شرق به زباله دان تاریخ سپرده شد و امروزه اسلام به واسطه ظهور قدرت اجتماعی در مقابل جریان استکبار قرار گرفت.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در محکومیت قرآن‌سوزی گفت: البته مشابه این پیام در سال 1389 نسبت به قرآن سوزی که در آمریکا رخ داد از سوی معظم له بیان شد، ایشان در آن پیان عنوان فرمودند: «اهانت جنون‌آمیز و نفرت‌انگیز و مُشمئزکننده به قرآن مجید در کشور آمریکا که در سایه‌ی امنیت پلیسی آن کشور اتفاق افتاد، حادثه‌ی تلخ و بزرگی است که نمی‌توان آن را تنها در حدّ یک حرکت ابلهانه از سوی چند عنصر بی‌ارزش و مزدور به حساب آورد. این یک اقدام محاسبه‌شده از سوی مراکزی است که از سال‌ها پیش به این طرف، سیاست اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را در دستور کار خود قرار داده و با صدها شیوه و هزاران ابزار تبلیغاتی و عملیاتی، به مبارزه با اسلام و قرآن پرداخته‌اند» .

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بخش دیگری از این بیانیه عنوان کردند : « این اقدام کینه‌توزانه، نه آغاز یک جریان، بلکه یک مرحله از روند طولانی مدتِ اسلام‌ستیزی به سرکردگی صهیونیسم و رژیم آمریکا است. اینک همه‌ی سران استکبار و ائمة‌الکفر در برابر اسلام قرار گرفته‌اند. اسلام، دین آزادی و معنویت انسان، و قرآن کتاب رحمت و حِکمت و عدالت است؛ وظیفه‌ی همه‌ی آزادی‌خواهان جهان و همه‌ی ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلام‌ستیزی با این شیوه‌های نفرت‌بار مقابله کنند».


وی گفت: فکر می کنم سه مورد از این بیانیه ها را داریم که در عرصه بین الملل بسیار مثبت بود که یکی از این موارد بیانیه اخیر ایشان بود، مورد دیگر بیانیه در محکومیت اتفاق مشابه در آمریکا و نهایتا بیانیه دیگر در محکومیت توهین به مقدسات و پیامبر اکرم (ص)بود؛ در واقع معظم له بیانات راهبردی را طرح می‌کنند که بر مبنای آن، مسلمانان برای زندگی مسالمت آمیز با کل بشریت از هر نظر آمادگی دارند اما در جایی که زورگویی و خودکامگی باشد قابل پذیرش برای مسملین نبوده و آنها در برابر ظلم و زور و اهانت به مقدسات کوتاه نمی‌آیند لذا رهبری در پیام اخیر نسبت به پیامدهای خطرناک این مساله هشدار دادند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که اسلام در ساحت اجتماعی ظهور و بروز کرد و مدعی حکمرانی در عصر پست مدرنیته بوده و این ادعا را به اثبات رسانده و نشان داده است، در نتیجه جریان لیبرالیسم نمی تواند در برابر این قدرت ساکت بماند و به شکل های مختلف در صدد سست کردن مسایل دین است؛ اما با این وجود شرق و غرب نتوانستند با اصل دین مقابله کنند و در نتیجه دین را محدود در جنبه های فردی کردند لذا شاهد هستیم که معنویت های جعلی و بدلی را در اختیار بشریت قرار دادند.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: اما از نظر دیگر آنها در صدد هستند که قداست زدایی را نهادینه کند، قداست زدایی یک مساله بسیار مهم است، البته در غرب این توهین ها حتی به حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع) را به عنوان مساله معمولی قلمداد می کنند و ذیل بحث آزادی بیان مطرح می کنند اما این رویکرد از نظر ما قابل پذیرش نیست و آنها باید ادبیات مفهومی خود را تغییر دهند.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن اهانت به مقدسات به بهانه آزادی بیان گفت: وقتی به اعلامیه جهانی حقوق بشر نگاه می کنیم متوجه می شویم که آزادی برای بشر قرار داده شده مگر در صورتی که آزار و اذیت دیگران را به همراه داشته باشد؛ از جهت حقوقی نیز این چنین کارهایی منجر به آزار بیش از دو میلیارد مسلمان شده و این برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر است لذا حقوقدانان عالم باید این مسئله را بررسی کنند که موضوعی که باعث آزار دو میلیارد انسان است، چه وجه قانونی دارد. از سوی دیگر برخورد دوگانه غرب با این اهانت‌ها باید روشن شود.

آیت الله رمضانی گفت: ما معتقدیم که نسبت به اقدام توهین آمیز اخیر باید تسلیت به همه پیروان ادیان داشت، اهانت به قرآن توهین به بشریت و عقلانیت و فکر و معرفت است، لذا همه باید این اقدام موهن را محکوم و اندیشمندان در این عرصه قلم فرسایی کنند.

وی افزود: از سوی دیگر غرب نیز باید تکلیف خود را در این عرصه مشخص کند، برخورد دوگانه غرب مساله ای است که باید پاسخگوی آن باشد، هر توهینی به بهانه آزادی بیان پذیرفتنی نیست، پاپ در دوره قبل گفت باید بین مساله آزادی بیان و توهین به مقدسات تفکیک شود.


دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به جرم انگارانه بودن اتفاق اخیر و آنچه که ابواب فقهی در مورد مواردی از این دست مورد بحث قرار داده‌اند، تصریح کرد: در باب توهین به پیامبر (ص) و حتی انبیای الهی ابوابی را در کتب فقهی و حدیثی داریم که احکام خودش را دارد، البته زمانی در خود غرب اهانت به مقدسات به عنوان جرم تلقی می شد اما امروزه چنین نگاهی وجود ندارد و غرب باید بحث جرم انگارانه بودن این اهانت ها را بپذیرد در غیر این صورت منجر به اتفاقات ناگواری خواهد شد.


آیت الله رمضانی ادامه داد: سازمان های بین المللی، سازمان کنفران اسلامی، عالمان و اندیشمندان دینی، باید در این عرصه حضور یابند و به لحاظ حقوقی بحث جرم انگارانه بودن اهانت به مقدسات را مورد بحث قرار دهند چراکه به ویژه نسبت به اتفاقات اخیر قلب بیش از چهار میلیارد از پیروان ادیان الهی رنجانده شد ؛ باید در این زمینه مجازاتی را در نظر بگیرند چراکه مسلمانان درباره این موضوع کوتاه نخواهند آمد کما اینکه سلمان رشدی بعد از فتوای امام راحلیک روز آرام نداشته است.

وی گفت: کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان این اهانت را بر نمی تابند و جای تاسف دارد که دولت سوئد با این مساله همکاری کرده است چه اینکه در امریکا نیز چند سالقبل با حمایت پلیس این اقدامات توهین آمیز صورت گرفت، اما قدرت مسلمانان باید به جای برسد که این اهانت ها در هیچ جای عالم محقق نشود، غرب اگر بخواهد زندگی مسالمت آمیزی را در کنار مسلمانان داشته باشد باید قدرت معنوی و فکری و اخلاقی اسلام را بپذیرد و بداند چنین کارهایی بدون پاسخ نخواهد ماند و در نهایت این اقدامات به ضرر سیاست‌های خود آن‌ها تمام خواهد شد.

پایان پیام/248

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)