عاشورا واقعه‌ای فرانژادی و فرا ایدئولوژیک /عُلقه به مکتب حسینی فارغ از تبار و باور انسان‌هاست


عاشورا واقعه‌ای فرانژادی و فرا ایدئولوژیک /عُلقه به مکتب حسینی فارغ از تبار و باور انسان‌هاست

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی، با اشاره به ابعاد مختلف عاشورا، این واقعه را فرانژادی و فرا ایدئولوژیک توصیف کرد و گفت: عُلقه به مکتب حسینی فارغ از تبار و باور انسان‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: برنامه زنده «با کربلا» یکشنبه شب (22 مرداد) با حضور حجت الاسلام «یحیی جهانگیری سهروردی» در استودیوی این برنامه و ارتباط زنده با کشیش «فرانک گلی» از انگلستان از آنتن شبکه آموزش سیما پخش شد.

بر پایه این گزارش: موضوع این قسمت از برنامه زنده «با کربلا» اختصاص به بحث «مسیحیت و امام حسین (ع)» داشت؛ حجت الاسلام جهانگیری سهروردی در این قسمت از برنامه «با کربلا» در پاسخ به پرسشی درباره علت فراجهانی و فرامذهبی شدن واقعه عاشورا و متعاقب آن اربعین حسینی اظهار کرد: وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم با افرادی در روز عاشورا مواجه می شویم که فراتر از مرزها، تبارها و نژادها بودند؛ برای مثال «اسلم بن عمرو ترکی» که آذری بود اما در کربلا حضور یافت و بسیاری نمونه‌های دیگر که جالب توجه است و نشان می دهد که امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مقوله ای فراتر از مرزها بوده و محدود به زمان خاصی نمی شود.

این مبلغ بین المللی ادامه داد: در خیمه امام حسین (ع) تنوعی از ادیان از مسلمان گرفته تا مسیحی، از سفیدپوست گرفته تا رنگین پوست حضور داشتند و این مساله قابل توجهی است و البته امروز نیز چنین بوده و مکتب آن حضرت جهانی است.

وی گفت: وقتی در مراکز اسلامی و دانشگاه‌های کشورهای دیگر واقعه عاشورا و آنچه که بر امام حسین (ع) گذشت را روایت می کنیم افراد حتی بدون اینکه بدانند حسین (ع) کیست چنان تحت تاثیر قرار می گیرند که سوال می کنند این واقعه چه زمان و دوره ای اتفاق افتاد، وقتی پاسخ می دهیم که بیش از هزار سال قبل تعجب می‌کنند که چرا از این واقعه بی خبر بودند.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی تصریح کرد: واقعیت آن است که عاشورا واقعه‌ای فرانژادی و فرا ایدئولوژیک است که سبب شده تا به امروز هر انسانی با هر باوری با آن ارتباط برقرار کند.

این پژوهشگر در ادامه به یکی از خاطرات خود در رابطه با مواجهه یک فرد خارجی با واقعه اربعین اشاره کرد و گفت: در آستانه اربعین در یکی از کشورها حضور داشتم و با همراهانم تصاویر کنگره عظیم اربعین را به حاضران نشان می دادیم؛ یکی از حاضران رئیس کل مجموعه آموزش عالی آن کشور در بخش خصوصی بود، او از شخصیت های تاثیرگذار اجتماعی بود و در عین حال به مسایل نگاه اقتصادی داشت، این شخص از روی کنجکاوی تصاویر را دید و سوال کرد این فستیوال بزرگ کجا برگزار می شود؟ وقتی برایش توضیح دادیم در اینترنت جست وجو کرد و پاسخ داد: این برنامه در منطقه کربلا که از نظر آب و هوایی خشک و دمای هوا بالا است برپا می شود و در نتیجه این جمعیت آب می‌خواهند و من اگر بتوانم فقط یک بطری آب به این افراد بفروشم تجارت بزرگی خواهد شد!

وی افزود: این فرد به هر صورت تصمیم گرفت به کربلا برود، شخصی که تا آن روز پروازهایش فرست کلاس بود برای ما تعریف کرد که من در صف دریافت ویزای عراق به معنای واقعی کلمه تحقیر شدم، من که همواره فرست کلاس سوار شدم در انتهای هواپیما یک صندلی نصیبم شد و به معنای واقعی کلمه می گفتم که چه اشتباهی کردم که این تصمیم را گرفتم.

وی تصریح کرد: با وجود همه این مسایل آن فرد به کربلا رفت و طبق توصیف خودش همواره به دنبال کلونی جمعیت بود تا بتواند تخمین بزند که چه مقدار آب باید سفارش بدهد، او در مواجهه با مردم به دستاوردی رسید و در جمله ای گفت: «من آمدم آب بفروشم اما آب حسین (ع)، آب این مردم مرا بُرد». همین ماجرا این شخص را متحول کرد و قلب او را ربود.

در ادامه کشیش «فرانک گلی» از انگلستان در ارتباط زنده اینترنتی با بیان اینکه واقعه کربلا جهاد علیه ظلم و تروریسم است، افزود: کربلا فقط برای مسلمانان نیست و هر انسانی که می خواهد با ظلم مقابله کند، برای انسانیت نبرد کند باید داستان کربلا را بخواند.

وی در ادامه به جریان حضور «وهب نصرانی» در کربلا اشاره کرد و امام حسین (ع) را متعلق به همگان فارغ از دین و باورشان دانست.

در ادامه حجت الاسلام سهروردی که تا این لحظه از برنامه به صورت زنده صحبت‌های کشیش فرانک گلی را ترجمه می کرد، مباحث خود را به ابعاد پیوند واقعه عاشورا و مساله ظهور معطوف کرد و افزود: کربلا افق ظهور است. «یا لثارات الحسین» شعار امام زمان (عج) در هنگام ظهور است و این یعنی نام امام حسین (ع) باید در دنیا بدرخشد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول