اصفهان در انتظار بارش‌های زودهنگام پاییزی


اصفهان در انتظار بارش‌های زودهنگام پاییزی

اصفهان- معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از آغاز بارش‌های پاییزی در استان اصفهان از مهر ماه خبرداد و گفت: شرایط بارندگی‌ها طی سه ماهه پاییز امسال مطلوب خواهد بود.

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت بارندگی استان اصفهان در سال زراعی کنونی، اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی (یکم مهرماه ۱۴۰۱) تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ میانگین وزنی بارش‌های استان به ۱۴۲ میلیمتر رسید که نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ ساله) یکسان است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.‌

افزایش تبخیر و کاهش رطوبت خاک در اصفهان

وی با بیان اینکه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود و مناطق غرب استان اصفهان در سال زراعی کنونی بارش‌های در حد بلندمدت خود را دریافت کردند، اضافه کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون دمای هوای استان بین یک تا ۲ درجه سلسیوس افزایش یافته و میزان تبخیر بالا رفته است.

حاجی بابایی افزود: بر اثر افزایش تبخیر رطوبت خاک کاهش یافته و این شرایط سبب تشدید شرایط خشکسالی استان شده است.

۹۶ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه در دوره ۱۰ ساله تاکنون ۹۶ درصد مساحت استان بویژه شمال و شرق اصفهان کماکان درگیر خشکسالی است، ابراز داشت: برغم آنکه بارش‌های سال زراعی کنونی در استان اصفهان در حد نرمال بوده اما فعلاً شرایط خشکسالی محسوس است.

حاجی بابایی افزود: پاییز ۱۴۰۲ بهبود بارش‌ها را نسبت به سه سال گذشته در استان خواهیم داشت و شرایط بهتری را از نظر بارندگی شاهد خواهیم بود.

بارش‌های پاییز ۱۴۰۲ زودهنگام آغاز می‌شود

وی خاطرنشان کرد: علت بهبود بارش‌ها نیز گرم شدن دمای آب اقیانوس آرام و در اصطلاح شکل‌گیری جریانات النینو است که شرایط فعالیت سامانه‌های جوی بر روی کشور و استان عموماً مساعد خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در پاییز امسال بهنگام و زودهنگام است.

بارندگی‌های پاییزی در کدام مناطق اصفهان خواهد بود؟

حاجی بابایی افزود: در مهر ماه پیش رو بارش‌ها به طور عمده در مناطق غرب و شمال خواهد بود و شدت بارش‌های پاییزی نیز طی ماه‌های آبان و آذر در غرب و جنوب غرب و مناطق همجوار با استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود و این مناطق بارش‌های مساعدی خواهند داشت که تا حد قابل توجهی از تنش خشکسالی استان کاسته می‌شود اما همچنان بر لزوم مدیریت مصارف آب در بخش‌های مختلف توصیه اکید دادیم.

گرمای تابستان امسال در اصفهان رکورد نزد

به گفته وی، استان اصفهان در شهریور ماه نیز افزایش دما بین یک تا ۲ درجه سلسیوس را خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که گرما امسال در اصفهان رکورد زد اما برخی شهرهای شمال شرق استان مانند زواره و بادرود شاهد گرمای کم سابقه بودیم؛ آنچه که امسال بسیار مهم بود ماندگاری توده هوای گرم به مدت طولانی بود به این معنا که علاوه بر اینکه بیشینه‌های دما از شرایط نرمال فراتر رفت کمینه‌های دمایی نیز نسبت به دو سال گذشته بالاتر بود.‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!