بهبود روابط ایران و عربستان به ارتقای وضعیت محیط‌زیست کمک می‌کند


بهبود روابط ایران و عربستان به ارتقای وضعیت محیط‌زیست کمک می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بهبود روابط ایران و عربستان به ارتقای وضعیت محیط‌زیست کمک می‌کند، گفت: امیدواریم بتوانیم منشأهای وقوع گرد و غبار در منطقه را کنترل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه عراقی درباره عدم تأمین کافی حقابه‌های ایران و عراق توسط دولت ترکیه از رودخانه‌های مرزی اظهارداشت: اولین حقابه‌ای که باید تأمین شود، حقابه طبیعت است و معمولاً در پروژه‌های عمرانی اولین حقابه‌ای که سلب می‌شود، حقابه طبیعت است.

وی بیان داشت: در حوضه‌های آبخیز دجله و فرات متأسفانه این اتفاق رخ داده و کشورهایی نظیر ایران، عراق و سوریه که در پایین‌دست قرار گرفته‌اند، با این مشکل مواجه شده‌اند.

سلاجقه ادامه داد: اخیراً رایزنی‌های خوبی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تأمین حقابه‌های پایین‌دست انجام شده است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های دوجانبه بیشتر، بتوانیم به همگرایی بهتری در زمینه تأمین حقابه‌ها برسیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که بر اثر تغییر اقلیم، کانون‌های بیابان‌زایی و گرد و غبار در سطح جهان افزایش پیدا می‌کند و حتی مناطقی از دنیا که دارای جنگل‌های باکیفیت مناسب و شرایط اقلیمی و بارشی مطلوب بوده‌اند، تحت تأثیر چنین شرایطی قرار گیرند.

تمام دولت‌های جهان برای مقابله با گرد و غبار همکاری کنند

معاون رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: وجود چنین شرایطی می‌طلبد که تمام دولت‌های جهان، نه فقط ۵۵ کشوری که در معرض تأثیر گرد و غبار هستند، بلکه حتی کشورهای منطقه استوایی و کشورهایی که از نظر اقلیمی شرایط مناسبی دارند، حتماً در این زمینه همکاری کنند، چراکه تغییر اقلیم باعث خواهد شد که این کشورها نیز در سال‌های آینده در معرض گرد و غبار قرار گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: نشست امروز از طرف جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد برگزار شده است که بیش از ۵۰ کشور در آن حضور دارند و امیدواریم چنین نشست‌هایی باعث همگرایی بهتر بین دولت‌ها شود و همچنین نهادهای بین‌المللی نظیر فائو، UNDP، UNEP و … بتوانند برای کاهش این معضل جهانی کمک‌های مالی و مدیریتی انجام دهند.

سلاجقه در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش محسوس تعداد روزهای دارای پدیده گرد و غبار در شهرهای مختلف ایران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی در معرض کانون‌های اصلی گرد و غبار سایر کشورها قرار گرفته است، به نحوی که ریزگردها ای صحرای آفریقا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا در نهایت وارد ایران می‌شود و مناطق مختلف کشورمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۲۲ استان ایران تحت تأثیر پدیده گرد و غبار قرار دارند، عنوان کرد: این مساله می‌طلبد که ما همکاری‌های خود را با کشورهای همسایه در زمینه مقابله با گرد و غبار افزایش دهیم و خوشبختانه نشست منطقه‌ای سال گذشته باعث ایجاد همگرایی خوبی بین کشورهای منطقه شد و در اجلاس امسال هم شاهد حضور مجدد این کشورها هستیم.

سلاجقه با بیان اینکه اقدامات میدانی مشترک بین ایران و عراق و سوریه برای مقابله با گرد و غبار به‌زودی آغاز خواهد شد، اظهار کرد: خوشبختانه در سایر کشورهای منطقه نظیر کویت، قطر، عمان، امارات و عربستان نیز شاهد رویکرد مناسبی برای مقابله با گرد و غبار هستیم و امیدواریم با انجام همکاری‌های مشترک بتوانیم منشأهای وقوع گرد و غبار در منطقه را کنترل کنیم.

۱۲۴ میلیارد دلار خسارات ناشی از گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات ناشی از گرد و غبار و مشکلات مربوط به خشکسالی بر کشورهای جهان تحمیل شده است. البته در ایران خسارات اقتصادی ناشی از گرد و غبار هنوز به صورت دقیق برآورد نشده است، اما در بیرون از کشور ایران ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گرد و غبار قرار دارد که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: در یک دهه گذشته تعداد روزهای دارای گرد و غبار در مناطق مختلف کشور بیش از ۲ برابر شده است و در نقاط گوناگون ایران به طور متوسط بیش از ۱۰۰ روز شاهد تشدید گرد و غبار و آثار منفی آن هستیم.

سلاجقه همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس روز دوشنبه در چابهار گفت: با توجه به اینکه ایران در منطقه مکران یعنی در سواحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در حال ایجاد یک منطقه صنعتی بزرگ شامل بیش از ۱۰۰ هزار شغل و تأسیسات پتروپالایش، صنعتی و گردشگری هستیم و ب توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریامحور، دولت در این منطقه در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: توسعه منطقه مکران با نظارت سازمان محیط‌زیست پیش می‌رود و می‌خواهیم این منطقه از نظر توسعه پایدار مبتنی بر حفظ محیط‌زیست یک الگو باشد و به همین خاطر وزرا و سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین هند، پاکستان و چین را به این نشست دعوت کرده‌ایم تا هم از تجارب این کشورها استفاده کنیم و هم آنها بتوانند در یک نشست یک روزه منطقه مکران و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آن را از نزدیک ببینند.

مقابله با گرد و غبار به عزم جهانی و همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارد

سلاجقه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه اماراتی درباره نقش بهبود روابط کشورهای منطقه در کنترل بهتر گرد و غبار گفت: در مسائل محیط‌زیستی از جمله مقابله با گرد و غبار و کاهش آلودگی‌های دریایی، قطعاً همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای منطقه لازم است. خوشبختانه در ماه‌های اخیر روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان سعودی رو به بهبود رفته که حاصل بهبود روابط را در حوزه محیط‌زیست نیز مشاهده می‌کنیم و پیام‌های خوبی بین دو کشور رد و بدل شده و هرچقدر روابط بین دو کشور ارتقا پیدا کند، وضعیت محیط‌زیست منطقه نیز بهبود می‌یابد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه یمنی اظهار داشت: ایران آماده است که تجربیات خود را به همه کشورهایی که درگیر پدیده گرد و غبار هستند، از جمله کشور دوست و برادر یمن انتقال دهد. البته امیدواریم هرچه زودتر جنگ ناخواسته در این کشور و رنج ایجادشده برای مردم پایان یابد تا در ادامه بتوانیم در حوزه محیط‌زیست از جمله تثبیت خاک در مناطق ماسه‌ای یمن به این کشور کمک کنیم.

سلاجقه ادامه داد: سدسازی‌ها و دخالت‌هایی که انسان در چینش طبیعی منابع آبی انجام می‌دهد، از جمله عوامل تشدید بیابان‌زایی و گرد و غبار است. همچنین تغییرات اقلیمی باعث کاهش نزولات جوی شده است و این مساله به تشدید ریزگردها کمک کرده و در ۳۰ سال گذشته که جهان به‌شدت تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار گرفته است، حدود ۵۰ درصد تالاب‌ها و دریاچه‌های جهان خشک شده‌اند که این اتفاق منجر به افزایش مساحت کانون‌های گرد و غبار در جهان شده است.

وی در پایان تصریح کرد: تمام کشورهای جهان یا اکنون از گرد و غبار آسیب می‌بینند یا شرایط اقلیمی به سمتی خواهد رفت که کشورهای مختلف حتی کشورهای استوایی در سال‌های آتی تحت تأثیر ریزگردها قرار بگیرند، بنابراین مقابله با گرد و غبار به عزم جهانی و همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی