سونامی فکری برای دانشجویان / دانش ورزی وارد طبقات اختلاف طبقاتی شد


سونامی فکری برای دانشجویان / دانش ورزی وارد طبقات اختلاف طبقاتی شد

رکنا، نماینده سابق مجلس گفت: زمانی که در بخش تخصصی، فرد غیر متخصص مشغول به کار شود مسلما نتیجه فاجعه باری را که بعضا در کشور خود شاهد آن هستیم را در پیش خواهیم داشت. به عنوان کوتاه ترین مثال مراتع و جنگل ها را برای جاده سازی و سد سازی از بین بردیم و الان جاده ها نا امن است، سد ها خشک است و بد تر از همه اینکه محیط زیست خود را از بین بردیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انحصار گری وارد نظام آموزشی شد، شاید این جمله برایتان غیر قابل باور باشد اما با عدم ارایه تسهیلات به دانشجویان فقط عده خاصی توانایی تحصیل را پیدا میکنند که تمام این عوامل ، عوارض خود را خواهند داشت. مشکلاتی از قبیل خوابگاه و اسکان دانشجویان از یک طرف و آینده نامعلوم پس از پایان تحصیل همگی موجب ایجاد سونامی فکری برای جوانان شده است.

محمود صادقی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در خصوص انحصارگری تسهیلات به رکنا گفت: یکی از وظایف نظام آموزشی از جمله آموزش عالی توسعه عدالت است. در صورت سیاست گذاری صحیح نظام آموزش عالی و حفظ بسط آموزش عالی در مناطق مختلف و در بین طبقات موجب برخورداری طبقات مختلف از حق تحصیل شویم که خود این امر موجب توسعه عدالت و ایجاد فرصت ها می‌شود.

وی گفت: با توسعه عدالت اجتماعی و بسط نظام آموزش در نقاط مختلف جغرافیایی کشور و ایجاد فرصت آموزش و تحصیل برای اقشار مختلف، غیر از بحث توسعه علم و آگاهی موجب نمایان شدن مکانیسم عدالت می‌شود و زمانی که این عدالت از بین برود و فقط عده خاصی بهره مند باشند منجر به نهادینه شدن بی عدالتی و تبعیض می‌شود که در دراز مدت شاهد تبعات آن در جامعه خواهیم بود.

اکثر ورودی های دانشگاه های کشور دانش آموزان مدارس غیردولتی هستند

وی افزود: از نمونه مثال های بارز از تبعات این تبعیض نتایج کنکور است که هر سال شاهد این هستیم که اکثر ورودی دانشگاه های کشور از مدارس غیردولتی هستند و افرادی که از این امکان مالی محروم هستند رفته رفته از این مجموعه حذف خواهند شد.همچنین در آموزش عالی آزاد نیز قشر خاصی امکان حضور دارند، و همین طبقات هستند که در آینده فرصت های شغلی را احراز میکنند وحتی برای حضور در سطوح مدیریتی بیشتر فرصت تصدی پیدا میکنند.

شاهد عدم تخصیص اعتبار کافی به دانشگاه ها هستیم

این کارشناس ادامه داد: با توجه به آرمان گسترش عدالت لازم است منابع و اعتبارات بودجه ای بیشتری را به تسهیل در تحصیل در مناطق مختلف تخصیص دهند که متاسفانه در سال های اخیر ما شاهد عدم تخصیص اعتبار کافی به دانشگاه ها هستیم که از بدترین عواقب آن ایجاد خوابگاه های خود گردان است که بار سنگینی را به عهده خانواده ها گذاشتند که ممکن است موجب ترک تحصیل شود یا خانواده ها را تحت فشار بگذارد. و خود این عامل موجل افزایش شکاف طبقاتی میشود.

سکان کشور به دست نسلی با افکار پریشان

در شرایط کنونی همه افراد از افسردگی، اضطراب و پریشانی روانی مصون نیستند و قشر در حال پرورش نیز همینطور و اینجاست که سوال مطرح می‌شود این متاستازی خشونت چه عواقبی دارد؟ ورود جوانان با این خصایص به چرخه شغلی کشور چه تاثیری دارد؟ صادقی در این باره میگوید: در این مورد متخصصین روانشناس بهتر میتوانند صاحب نظر باشند اما باید در نظر داشت که این تغییر در اقلیم روانی جوانان در همه جای دنیا مطرح است و فقط مختص ایران نیست.

وی ادامه داد: عمده این مشکلات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و استفاده زیاد از آن است وبخشی اضطراب از آینده نا معلوم علی الخصوص آینده شغلی رخ می‌دهد. که بعضا موجب افکار آسیب زننده و یا مهاجرت می‌شود. همه این موارد نیازمند سیستم آموزشی هوشمند و به روز شده است که نیاز های این افراد را شناخته و متناسب با آن برنامه ریزی کند که متاسفانه وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس گفت: عدم تدارک چنین سمتی موجب می‌شود که فرد با ورود به بازار و اشتغال در هر سمت و جایگاهی این مشکلات را با خود حمل کند و همچنان بازتاب خود را داشته باشد.

اشتغال بدون تخصص ، تخصص بدون استفاده یعنی بهم خوردن تعادل در کشور

همانطور که گفته شد از نگرانی دانش اندوخته های موسسه های عالی ، اشتغال در زمینه تحصیلی خودشان است.

محمود صادقی در خصوص ناتوانی در اشتغال در رشته تحصیلی و آسیبی که پیرو آن برای توسعه کشور دارد گفت: این امر موجب به هم خوردن تعادل در کشور می‌شود. لازمه توسعه کشور تعادل و توازن است. مفهوم توازن قرارگیری هرکس در موقعیت مناسب خود ، چه در طبقات زیر ساختی و چه در طبقات اجرایی است. موسسات عالی دقیقا افراد را برای همین جایگاه آموزش میدهند.

وی گفت : زمانی که چه به دلیل عدم ایجاد فرصت های شغلی یا زمانی که این فرصت ها محدود است و فقط کسانی که حمایت ویژه دارند، از این موقعیت بهره مند میشوند موجب عوارض مختلفی می‌شود. از جمله این عوارض آسیب های روحی است که فرد احساس ناکافی بودن می‌کند .

وی افزود: زمانی که در بخش تخصصی، فرد غیر متخصص مشغول به کار شود مسلما نتیجه فاجعه باری را که بعضا در کشور خود شاهد آن هستیم را در پیش خواهیم داشت. به عنوان کوتاه ترین مثال مراتع و جنگل ها را برای جاده سازی و سد سازی از بین بردیم و الان جاده ها نا امن است، سد ها خشک است و بدتر از همه اینکه محیط زیست خود را از بین بردیم.

صادقی تصریح کرد: این جایگذاری نامناسب در جایگاه نامناسب نه تنها موجب توسعه نمی‌شود بلکه باعث تخریب، عقب گرد و هدر رفت منابع می‌شود.


سونامی فکری برای دانشجویان / دانش ورزی وارد طبقات اختلاف طبقاتی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان