چرا دولت ارز قاچاق را تامین می‌کند؟+فیلم


چرا دولت ارز قاچاق را تامین می‌کند؟+فیلم

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از رویکرد بانک مرکزی در مواجهه با بازار غیررسمی ارز، مدعی شد که نوسانات ارزی کشور چین صفر است.

چرا دولت ارز قاچاق را تامین می‌کند؟+فیلم

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مدیریت ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: سازوکار فعلی مدیریت ارز در کشور قطعاً ناکارآمد است، زیرا بانک مرکزی نه تنها نتوانسته بازار غیررسمی و در عین حال ۳ درصدی ارز را از گوشه کنار خیابان جمع کند، بلکه کاملا به مولفه موهومی به نام بازار آزاد ارز تن داده که اصلا وجود خارجی ندارد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:اکنون بالغ بر ۹۷ درصد از فعل و انفعالات ارزی کشور تحت کنترل دولت است؛ لذا با توجه به این نکته، چه معنا دارد که در بازار غیررسمی ارز شاهد نرخ ارز باشیم. وضعیت فعلی به گونه‌ای رقم خورده که این بازار ۳ درصدی نرخ ارز را برای کل اقتصاد کشور قیمت‌گذاری می‌کند، این در حالی است که می‌توان این بازار ۳ درصدی را به راحتی جمع کرد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر مولفه‌های مهم اقتصاد ایران مانند تولید ناخالص داخلی (GDP)، میزان صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد و همچنین نیاز‌های وارداتی کشور کاملاً شفاف است، اما با این حال چرا باید نرخ ارز در محلی دیگر قیمت‌گذاری شود؟


ایزدخواه تاکید کرد: نوسان ارزی کشوری مثل چین صفر است؛ این امر در حالی به وقوع پیوسته که میزان معاملات اقتصادی و مبادلات تجاری چین به مراتب بیشتر از ایران است. این مسئله بیان‌گر آن است که نظریه شناور مدیریت شده ارز کار نکرده، بلکه در عمل تبدیل به مدیریت شناور شده ارز تبدیل شد. البته در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه سعی شد که این امر برداشته شود، اما چنین کاری محقق نشد.


نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و تشدید تحریم‌ها، چرا ما باید بازار آزاد ارز داشته باشیم. در حال حاضر محل مصارف و درآمد‌های ارزی کشور کاملا مشخص است، اما با این حال چرا باید چنین بازاری در ساختار اقتصادی کشور وجود داشته باشد.


کشور‌های عقب‌مانده اقتصادی به راحتی ارز را مدیریت کرده‌اند، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم


ایزدخواه همچنین درباره مشکلات ارزی کشور اظهار کرد: وقتی قیمت ارز شناور باشد، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌دانند نرخ ارز سال آینده چقدر است؛ در چنین شرایطی هیچ تولید و یا صادراتی رشد پیدا نخواهد کرد. متاسفانه خودمان با دست خودمان ارزش پول ملی کشورمان را بی ارزش می‌کنیم. تا به این لحظه سیاست ارزی کشور، سیاست تعارفی بوده است.


این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: از مسئولان مرتبط با مسائل ارزی می‌پرسم که چرا بازار ۳ درصدی ارز را جمع آوری نمی‌کنید، در جواب می‌گویند که برای تامین ارز قاچاق مجبور به ادامه فعالیت آن هستیم. آیا دولت مکلف به تامین ارز قاچاق است؟


وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشور‌های عقب مانده اقتصادی ارز را به راحتی مدیریت کرده‌اند، اما نمی‌دانم که چرا ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. جراحی ارزی نباید برای ارز ترجیحی انجام می‌شد بلکه این امر ابتدا باید برای بازار آزاد ارز صورت می‌پذیرفت که پس از آن دیگر شاهد خرید و فروش ارز در گوشه و کنار خیابان نباشیم.



پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ وحید موسویان بنام متهم