تغییر معادلات در وال‏‏‏‌استریت


تغییر معادلات در وال‏‏‏‌استریت

دنیای اقتصاد : سرمایه‌گذاران و تحلیلگران وال‌استریت ماه‌ها صرف تعیین استراتژی معاملاتی خود در سال‌۲۰۲۴ کرده‌بودند، اما اظهارات هفته گذشته رئیس فدرال‌رزرو؛ جروم پاول ظرف چند دقیقه همه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌‌های آنها را به‌هم ریخت.

تغییر معادلات در وال‏‏‏‌استریت

براساس گزارش بلومبرگ، حتی خوشبین‌‌‌‌ترین معامله‌گران سهام و اوراق نیز پس از اعلام موضع اخیر بانک‌مرکزی آمریکا که حاکی از چرخش سیاستی درسال ۲۰۲۴ و پایان چرخه انقباضی سیاست پولی است، غافلگیر شدند. در واکنش به تصمیمات مقامات فدرال‌رزرو در نشست چهارشنبه گذشته خود، برخی شاخص‌های بازارسهام آمریکا قله‌‌‌‌های جدیدی را فتح کردند، قیمت اوراق‌بدهی رشد چشمگیری کرد و دارایی‌های ریسکی در بازارهای مالی بین‌المللی با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شدند.

این تغییر دراماتیک چشم‌‌‌‌اندازهای زیادی را دگرگون ساخته‌است. یکی از مدیران شرکت مدیریت دارایی جی‌‌‌‌پی مورگان پس از سخنرانی پاول،‌ درصد سهام در پورتفوی تحت‌نظارت خود را به بیشترین سطح در تقریبا دوسال گذشته افزایش داد. یکی از مدیران شرکت LGIM به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت سرمایه‌‌‌‌ جهان نیز درحال کاهش سهم اوراق خزانه مصون از تورم و تجدیدنظر درمورد‌ درصد پایین سهام در سبد سرمایه‌گذاری تحت‌مدیریت خود است.

درحالی‌که سرمایه‌گذاران درحال بررسی رویکرد خود برای سال‌جدید هستند، سوال‌‌‌‌های مهمی درباره پتانسیل باقی‌مانده بازارها برای رشد و بازدهی وجود دارد. همچنین این سوال مطرح است که آیا در ماه‌‌‌‌های آینده رونق همزمان بازار سهام و اوراق‌بدهی می‌تواند تداوم پیدا کند یا خیر. پرسش دیگر این است که آیا انتظار معامله‌گران سهام برای بهبود وضعیت کسب‌وکار، می‌تواند کاهش ۱.۵‌درصدی نرخ بهره را که اکنون بازار بدهی باوجود بالاتربودن نرخ تورم از هدف ۲‌درصدی فدرال‌رزرو پیش‌بینی می‌کند، توجیه کند یا خیر. روز جمعه برخی از مقامات بانک‌مرکزی سعی کردند که انتظارات را تعدیل کنند. به‌عنوان مثال، رئیس فدرال‌رزرو نیویورک، جان ویلیامز اشاره کرد که صحبت از کاهش نرخ بهره از ماه مارس شتاب‌زده است. باتوجه به اینکه نرخ تورم کماکان بالاتر از نرخ هدف است، مدیر LGIM از اقدام زودتر از انتظار فدرال‌رزرو درمورد نرخ بهره متعجب شده‌است. او می‌گوید این چرخش موضع باعث شده‌است که مدیران این شرکت مجبور به بازنگری درمورد نگاه بنیادی خود به شرایط بازارها شوند. البته هفته‌ای مملو از «ترین‌‌‌‌ها» در بازارهای مالی مختلف، همه فعالان را به تجدیدنظر در نگاه خود وادار کرده‌است.

تداوم روند صعودی

نماگر معیار S P ۵۰۰ پس از پایان معاملات روز جمعه، هفتمین هفته متوالی درمحدوده سبز را ثبت کرد. این روند مثبت طولانی‌‌‌‌ترین رالی صعودی این شاخص در ۶ سال‌گذشته بوده‌است. شاخص بازده کل اوراق خزانه آمریکا نیز با رشد ۲‌درصدی، بیشترین صعود هفتگی خود از مارس۲۰۲۰ را تجربه ‌کرده‌است.

ازطرف دیگر، ارزش ارزهای مختلف درمقابل دلارآمریکا تقویت شده‌ و ارزش دارایی‌ها در بازارهای مالی نوظهور افزایش یافته‌است. این شرایط تحلیلگرانی را که به پیش‌بینی روند بازارها می‌پردازند برآن داشته که در محاسبات خود بازنگری کنند. پس از ریزش بازده اوراق خزانه ۱۰‌ساله آمریکا، یکی از کارشناسان شرکت مدیریت دارایی جی‌‌‌‌پی مورگان اکنون انتظار دارد که نرخ بازده این اوراق معیار تا پایان سال‌آینده به حدود ۳‌درصد کاهش پیدا کند.

مایکل کانتروویتز که یکی از تحلیلگران بدبین نسبت به روند اخیر بازار سهام آمریکا بوده‌است نیز درحال تجدیدنظر درمورد چشم‌‌‌‌انداز بازار است. به گفته این کارشناس، به‌طور تاریخی چنین چرخش‌‌‌‌ سیاستی توسط فدرال‌رزرو، سیگنال خوشبینانه‌‌‌‌ای به فعالان بازار محسوب می‌شود، بنابراین به‌نظر می‌رسد که عمق بازار درحال بهبود است و می‌توان انتظار داشت که به پشتوانه افت بازده اوراق‌بدهی، بازار سهام حرکت روبه بالایی داشته‌باشد. معامله‌گران و استراتژیست‌‌‌‌های بیشتری پیش‌بینی خود از بازارهای سهام و بدهی را بهبود داده‌اند و برخی از آنها نیز درحال بررسی میزان احتمالی گستردگی روند کنونی هستند.

دان سوزوکی، معاون سرمایه‌گذاری یک شرکت مدیریت دارایی، می‌گوید: باتوجه به رشد سریع قیمت سهام و اوراق‌بدهی در یک بازه زمانی کوتاه، انتظار نمی‌‌‌‌رود که ادامه مسیر پیش ‌‌‌‌روی این بازارها مسیری مستقیم باشد. نکته قابل‌توجه دیگر آن است که نشانه‌‌‌‌های وجود دارد که تایید می‌کند، دامنه موقعیت‌های معاملاتی که توسط سرمایه‌گذاران اتخاذ می‌شود، افزایش یافته‌است. داده‌‌‌‌های جی‌‌‌‌پی‌مورگان نشان می‌دهد که سفته‌بازانی که در معامله قراردادهای آتی اوراق خزانه ۱۰‌ساله فعال هستند، از موقعیت فروش به موقعیت خرید تغییر وضعیت داده‌اند، به‌طوری که اتخاذ موقعیت خوش‌بینانه در بازار بدهی به اوج خود از سال‌۲۰۲۰ رسیده‌است. در همین حال، تقاضای احتیاطی برای خرید سهام درحوالی سطحی قرارگرفته است که آخرین‌بار در سال‌۲۰۲۱ مشاهده شده‌بود. صندوق‌های قابل‌معامله مبتنی بر اوراق‌بدهی پرریسک هم در ۶ هفته گذشته با ورود پول بی‌سابقه به ارزش بیش از ۱۵‌میلیارد دلار روبه‌رو شده‌اند. به گفته یک استراتژیست‌ارشد، چرخش ناگهانی در موضع پاول تقاضا در بازار سهام را تحریک کرده و باعث شده‌است که این بازار حرکت روبه بالا باعمق و سرعت زیاد را تجربه کند. یک کارشناس بازار به رشد مناسب اقتصادی، تقاضای مصرفی قوی و نرخ بیکاری پایین اشاره کرده و معتقد است که ترکیب این عوامل شرایط ایده‌‌‌‌آلی را برای یک «روند گاوی» دربازار ایجاد ‌کرده‌است. ‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان