التماس تل آویو به حماس برای توافقنامه جدید مبادله اسرا


التماس تل آویو به حماس برای توافقنامه جدید مبادله اسرا

التماس کردن رئیس رژیم صهیونیستی به جنبش حماس که به مذاکرات برای دستیابی به توافقنامه جدید مبادله اسرا بازگردد، اعتراف به شکست تجاوزگری به نوار غزه است به ویژه برای ارتشی که آن را "شکست ناپذیر" می نامیدند.

عبد الباری عطوان تحلیلگر مشهور فلسطینی و مدیر مسئول روزنامه اینترنتی رای الیوم که در لندن به روز می شود، در سرمقاله این روزنامه نوشت: اینکه اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل ، به جنبش حماس و رهبر آن در نوار غزه یعنی یحیی سنوار، مجاهد نستوه التماس می کند که به مذاکرات برای دستیابی به توافقنامه جدید مبادله زندانیان بازگردند و آمادگی رژیم خود را برای دادن امتیازات بزرگ اعلام می کند، پیامی صریح و روشن دارد و آن اعتراف به شکست تجاوز اسرائیل به نوار غزه و شکستی بزرگ برای ارتشی است که "شکست ناپذیر" بوده است.

این اظهارات رئیس اسرائیل همزمان با برگزاری نشستی سه جانبه مطرح شد، نشستی بین شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، رئیس موساد اسرائیل و ویلیام برنز از طرف سازمان سیای آمریکا در لهستان برای از سرگیری مذاکرات با جنبش حماس جهت رسیدن به یک "آتش بس بشردوستانه" که منجر به آزادی زندانیان از هر دو طرف شود.

مرحله دوم چنین مذاکراتی پس از افزایش فشار خانواده‌های زندانیان بر کابینه بنیامین نتانیاهو و فشار افکار عمومی اسرائیل کلید خورد زیرا به این باور رسیده‌اند که در دام فریب بزرگ نتانیاهو، کابینه او و ارتش اسراییل افتاده اند. آنها همچنین به طور کامل به این باور رسیده اند که همه وعده‌ها برای دستیابی به اهداف حمله به نوار غزه به ویژه حذف نهایی جنبش حماس و بازگشت همه اسرا از طریق قدرت نظامی، دروغ‌هایی بیش نبوده است.

نتانیاهو هم اکنون در حال چشم پوشی از همه خطوط قرمز خود است. او آماده است از طریق میانجیگران قطری و آمریکایی با جنبش حماس مذاکره کند، جنبشی که می خواست آن را نابود کند. او همچنین آماده است از گزینه راه حل نظامی برای بازگرداندن گروگان ها عقب نشینی کند.

این در حالی است که سنوار هرگز بازگشت به پرونده مذاکرات را نخواهد پذیرفت مگر پس از آتش بس کامل، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق تحت اشغال خود در نوار غزه و اجازه ورود کمک های پزشکی، غذایی، سوخت، آب و برق به نوار غزه. سنوار، این مجاهد فلسطینی که مذاکرات به اصطلاح آتش بس موقت بشردوستانه را متوقف کرد، در این مرحله، مذاکرات جدید را فقط درصورت خالی شدن زندان ها و آزادی همه زندانیان فلسطینی چه قدیم و چه جدید خواهد پذیرفت.

امتیازات بزرگ و دردناکی که رئیس اسرائیل درمورد آنها صحبت می کند، توسط رسانه های عبری گزارش شده اند. این امتیازات به طور خلاصه دست کشیدن از شروط «تقریبا مقدس» است به ویژه آزاد نکردن بازداشت شدگان «محکوم» به کشتن سربازان اسرائیلی یا کسانی که «دستانشان آغشته به خون آنان»است، آنگونه که اسرائیلی ها می گویند. دست کشیدن از این شرط، به معنای هموار کردن راه برای تسلیم شدن در برابر شروط جنبش «حماس» یعنی آزادی همه اسرا و پیشاپیش آنان، مروان برغوثی، عضو کمیته مرکزی «جنبش فتح» است که به چندین حبس ابد محکوم شده است.

شکست‌های بزرگی که ارتش اسرائیل متحمل شده است، کشته شدن صدها سرباز این رژیم، انهدام بیش از 500 تانک و خودروی زرهی، کاهش حمایت‌های بین‌المللی و مردمی در حد قطع کامل، اقدام ارتش اسرائیل به کشتن برخی اسیران خودی به دلیل سردرگمی و فروپاشی روحیه نیروها و حالت رعب و وحشتی که ارتش در آن به سر می برد، مقامات اسرائیلی را وادار کرده است شتابان برای کاهش خسارات، به میز مذاکره هجوم آورند.

التماس تل آویو به حماس برای توافقنامه جدید مبادله اسرا

شکی نیست که مذاکرات آتی بسیار سخت خواهد بود، زیرا بر سر اسرای اسرائیلی است که بیشتر آنها ژنرال ها و درجه داران هستند نه غیرنظامیان که در مذاکرات مرحله نخست مطرح بودند. تعداد این اسرا حداقل بیش از 140 نفر است، موضوعی که مذاکره‌کنندگان فلسطینی را در موضع قدرت قرار می‌دهد که در عین حال دلگرم پایداری ها، پیروزی‌های خود و شکست‌های پی در پی دشمن در همه سطوح هستند.

برخی از تحلیلگران در رسانه های اسرائیلی که اکثر آنها ژنرال های بازنشسته اند، درست می گفتند که آقای یحیی ابراهیم سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، قوی ترین مرد و کسی است که در مقایسه با بایدن و نتانیاهو، حرف نهایی را می زند، زیرا او ذهن اسراییلی ها را به خوبی می خواند و بر همین اساس بزرگترین شکست تاریخ کابینه اشغالگر را مهندسی کرد. سنوار از حمایت یکپارچه مردمی پشت سر مقاومت برخوردار است و به طور کامل باور دارد که طولانی شدن جنگ به نفع اوست و از همه مهمتر اینکه از مرگ نمی ترسد و آرزوی شهادت دارد.

نویسنده در ادامه خاطرنشان کرده که «اسرائیل» رفتنی و مقاومت ماندنی و رو به گسترش است و همه کارت های قدرت را در اختیار دارد و با وجود گذشت بیش از هفتاد روز از جنگ، فقط اندکی از توان خود را از دست داده است و همچنان قادر به شلیک سیلی از موشک به اهداف مورد نظر در قلب تل آویو، قدس اشغالی و شهرک های اطراف نوار غزه مانند اشدود، اشکلون و سدیروت است.

پایداری مقاومت در غزه همه قواعد درگیری و معادلات قدرت را در منطقه خاورمیانه تغییر داده و همچنان تغییر خواهد داد. این پایداری تغییرات همه جانبه ای را به دنبال خواهد داشت که به نفع آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل نیست.

سنوار سر بلند از میدان نبرد بیرون خواهد آمد و در شهرهای نوار غزه خواهد چرخید و پرچم پیروزی خواهد برافراشت در حالی که نتانیاهو و ژنرال‌هایش اگر با میلیون ها شهرک نشین به پناهگاه‌های امن در اروپا فرار نکنند، با سرهای خمیده به سلول‌های خود خواهند رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خطا کار